تخم مرغ، جزو نخستین گزینه‌های پیشنهادی هنگام گرسنگی است و سهولت دسترسی خانواده‌های ایرانی به این ماده غذایی، اهمیت آن را دو چندان کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶ 12 October 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: طاهره رامش کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهار کرد: تخم مرغ جایگاه ویژای در مرور خاطرات دوران مختلف زندگی مان دارد؛ این ماده غذایی شاید جزو نخستین گزینه های پیشنهادی هنگام گرسنگی باشد.

او ادامه داد: سهولت دسترسی خانواده های ایرانی به تخم مرغ، اهمیت این ماده غذایی را دو چندان کرده است؛ اکثر خانوارهای روستایی پرورش مرغ دارند، همچنین تا دو دهه قبل که زندگی آپارتمان نشینی در شهر گسترش نیافته بود، در بسیاری از حیاط خانه ها مرغ نگهداری می شد و این روزها در تمام فروشگاه های مواد غذایی سطح شهر، تخم مرغ موجود است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز تصریح کرد: هر چند که در چند سال اخیر قیمت تخم مرغ به طور ناباورکردنی افزایش یافته است، اما در مقایسه با قیمت سایر منابع غذایی پروتئین حیوانی، مثل ماهی و گوشت ارزان تر است و در بسیاری از خانواده های کم درآمد نیز تخم مرغ جایگزین انواع گوشت ها شده است.

او افزود: تخم مرغ، ماده غذایی است که سریع طبخ می شود و می توان با افزودن گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه و مواد در دسترس دیگر به آن، طعم های متنوع و لذت بخشی داد؛ همچنین تخم مرغ به علت داشتن خاصیت چسبندگی، ماده تشکیل دهنده بسیاری از غذاها و دسرها از جمله کوکو، کیک و انواع شیرینی است.

تخم مرغ در هرم غذایی ایرانی ها
رامش گفت: در هرم راهنمای غذایی ایران، تخم مرغ در گروه گوشت‌ها قرار دارد و ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل ۳۰ گرم گوشت قرمز یا ماهی و یک چهارم ران مرغ متوسط است.

او بیان کرد: روزانه توصیه می‌شود که یک تا ۲ واحد از گروه گوشت‌ها مصرف شود که با خوردن روزانه دو عدد تخم مرغ می‌توان یک واحد از این گروه را تامین کرد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اضافه کرد: یک عدد تخم مرغ بزرگ (۶۰ گرم) ۶ و ۳ دهم گرم پروتئین دارد که با مصرف یک عدد تخم مرغ در روز، حدود۵۰ درصد مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه کودک ۳ ساله، ۱۲ درصد نیاز روزانه دانش آموز نوجوان و ۹ درصد نیاز روزانه مادر در دوران بارداری و شیردهی تامین می‌شود.

او ادامه داد: تخم مرغ علاوه بر داشتن درشت مغذی‌هایی نظیر پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها، ریزمغذی‌هایی مهمی همچون ویتامین‌های محلول چربی D، E، O و نیز مواد معدنی نظیر فسفر، آهن و روی دارد.

 

«کولین» و نقش آن در سلامت مادران باردار

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز تصریح کرد: همچنین کولین نیز یک ماده مغذی مهم موجود در تخم مرغ است که شاید کمتر با آن آشنا باشیم؛ کولین در به هم پیوستگی غشای سلولی و نیز انتقال پیام‌های عصبی و حمل و نقل چربی‌ها در بدن نقش مهمی دارد، بنابراین مصرف روزانه تخم مرغ در مادران باردار به علت داشتن کولین و نقش آن در تکامل مغز جنین، از اهمیت بالایی برخوردار است.

او گفت: برخی افراد جامعه این باور غلط را دارند که با مصرف تخم مرغ کلسترول بد خون (LDL) افزایش می‌یابد، اما خوب است بدانیم آنچه در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد، اسید‌های چرب اشباع به ویژه نوع ترانس است.

رامش یادآور شد که تنها یک سوم اسید‌های چرب تخم مرغ از نوع اشباع بوده و کلسترولی که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن ایجاد می‌شود، از نوع کلسترول خوب (HDL) است که خطری برای قلب ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار