افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، مادران باردار، سالمندان و کودکان بیشتر درمعرض خطر اثرات مخرب آلودگی هوا هستند.
کد خبر: ۱۰۰۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ 13 October 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: استاد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:آلودگی هوا یکی از مشکلات جوامع صنعتی و کشور‌های در حال توسعه است که همه افراد جامعه را درگیر می‌کند. در عین حال افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، مادران باردار، سالمندان و کودکان بیشتر درمعرض خطر اثرات مخرب آلودگی هوا هستند.
دکترزهرا حسن زاده با بیان اینکه توصیه می‌شود با پیروی از یک برنامه غذایی مناسب، خطرات ناشی از آلودگی هوا تا حد امکان کاهش یابد افزود:توصیه می‌شود افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند، منابع غذایی کلسیم، منیزیم، سلنیم، ویتامین C و فیبر‌های محلول را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. لبنیات کم چرب نیز به دلیل وجود کلسیم، توانایی کاهش جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده دارد.

وی همچنین توصیه کرد مصرف سبزی‌ها در برنامه غذایی روزانه افزایش یابد. سبزی‌ها به دلیل اینکه حاوی منیزیم هستند دفع سرب را از بدن افزایش می‌دهند. علاوه بر این، ترکیبات آنتی اکسیدانی، رنگدانه‌های گیاهی و ویتامین C موجود در میوه و سبزی ها، مقاومت بدن را دربرابر آلودگی هوا افزایش می‌دهد.
دکترزهرا حسن زاده ادامه داد:برای دریافت مقادیر کافی سلنیم، توصیه می‌شود هفته‌ای دو بار، مصرف ماهی در برنامه غذایی افراد جامعه قرار گیرد. ضمن اینکه مصرف ماهی به دلیل اینکه منبع خوبی از اسید چرب امگا ۳ است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
اودریافت کافی منابع غذایی فیبر‌های محلول نظیر حبوبات، جو، سبزی‌ها و میوه ها، به ویژه سیب که منبع خوبی از «پکتین» است در رژیم غذایی روزانه توصیه کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار