کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی اپسیلون جوزایی از ۲۲ مهرماه تا پنج آبان ماه فعال است و حداکثر تعداد شهاب‌ها را حدودا ۲۶ مهرماه می‌توان رصد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ 18 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: دوشنبه _۲۶ مهرماه ۱۴۰۰_ ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار خواهد گرفت؛ به طوری که یگانه قمر زمین در مدار گردش به دور خورشید به دورترین نقطه در فاصله ۰.۹۹۸ AU از خورشید می‌رسد. این اتفاق تقریباً همزمان با ماه کامل رخ می‌دهد که خورشید و ماه در دو سمت مخالف زمین قرار می‌گیرد. در موقعیت اوج خورشیدی فاصله زمین و خورشید ۰.۹۹۶ AU است و ماه در فاصله ۰.۹۹۹ AU از خورشید قرار می‌گیرد. فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲ AU یا ۳۹۱ هزار کیلومتر خواهد بود. ماه ۱۲ روزه ساعت ۱۶:۲۶ در صورت فلکی دلو از افق شرقی طلوع می‌کند.

پایان حرکت بازگشتی سیاره مشتری
وی افزود: سیاره مشتری امشب به پایان حرکت رو به عقب خود می‌رسد و حرکت خود به سمت غرب را در میان صورت‌های فلکی به پایان می‌رساند و به حرکت معمول خود به سمت شرق باز می‌گردد. این تغییر جهت حرکت در آسمان پدیده‌ای است که همه سیارات خارجی منظومه شمسی چند ماه پس از عبور از موقعیت مقابله خورشیدی به صورت دوره‌ای دچار آن می‌شوند. در حقیقت حرکت بازگشتی به علت حرکت زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود. از دید ناظر زمینی هنگامی که زمین به دور خورشید می‌چرخد موقعیت‌های ظاهری اجرام با یک دوره یک ساله از یک سمت به سمت دیگر در آسمان تغییر می‌کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: از موقعیت رصدخانه لارستان، غول گازی منظومه شمسی در آسمان عصر قابل مشاهده است و حدود ساعت ۱۷:۳۹ در موقعیتی با ۳۷ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما قابل دسترسی است. سیاره مشتری تا حدود ساعت ۰۰:۳۳ در آسمان قابل رصد است؛ این سیاره طی هفته‌های آینده هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و به تدریج همزمان با تاریکی آسمان غروب می‌کند.

بارش شهابی اپسیلون جوزایی
فخرایی فرد تصریح کرد: بارش شهابی اپسیلون جوزایی از ۲۲ مهرماه تا پنج آبان ماه فعال است و حداکثر تعداد شهاب‌ها را حدوداً ۲۶ مهرماه می‌توان رصد کرد. اپسیلون جوزایی در مقایسه با بارش جوزایی در آذرماه بسیار ضعیف‌تر است که از دید بسیاری از علاقه‌مندان به آسمان شب با وجود چند شهاب در ساعت ارزش وقت گذراندن در طول شب را ندارد، به ویژه در صورتی که هوا سرد باشد. با این حال، چون پیک این بارش به بارش شکارچی نزدیک است، ممکن است بتوانیم تعداد بیشتری شهاب مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: کانون بارش از مختصات رصدخانه لارستان در صورت فلکی جوزا ساعت ۲۱:۴۹ در آسمان حضور دارد و حدود ساعت ۰۵:۳۱ روز بعد به نقطه اوج خود می‌‎رسد. انتظار می‌رود که امشب همزمان با پیک بارش، حدود سه شهاب‌سنگ در ساعت یا نرخ ساعتی سرسویی بارش یا ZHR قابل مشاهده باشد. این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود که کانون بارش مستقیماً بالای سر ما قرار داشته باشد. احتمالاً از مختصات رصدخانه لارستان می‌توان حداکثر دو شهاب را در ساعات اوج مشاهده کرد؛ البته ماه امشب در صورت فلکی حوت تنها دو روز با ماه کامل فاصله خواهد داشت و نور آن تداخل قابل توجهی را در طول شب ایجاد می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، رویداد نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار