برای آشنایی با کاربرد‌های جالب گچ در خانه در این مطلب همراه ما باشید.
کد خبر: ۱۰۰۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱ 18 October 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: متولدین دهه شصت و قبل از آن به خوبی با گچ و تخته سیاه آشنا هستند. اما برای نسل بعد از آنها، گچ‌های لوله‌ای یا استوانه‌ای سفید و رنگی شاید هیچ مفهومی نداشته باشد. گچ‌های رنگی که نوشتن با آن‌ها روی تخته سر کلاس مدرسه ذوق زیادی داشت و همه ما را هیجان‌زده می‌کرد، علاوه بر استفاده در مدرسه، کاربرد‌های جالب و عجیب دیگری هم دارند که احتمالا نمی‌دانید.

۱- از بین بردن لکه‌های چربی از روی پارچه

غذا‌های چرب و فست‌فود‌هایی که پنیر و سس از آن‌ها می‌چکد یکی از دشمنان اصلی لباس‌ها هستند. اگر روغن این غذا روی لباس بریزد، شستن آن واقعا کار سختی است. اما توصیه می‌کنیم برای از بین بردن این لکه چربی، روی محلی که کثیف شده گچ سفید بمالید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس با آب لباس را بشویید.

گچ، چربی را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود تا لکه‌ها سریع‌تر و بهتر شسته و پاک شوند.

۲- برق انداختن ظروف نقره و پیشگیری از سیاه شدن زیورآلات

ظروف و قاشق‌های نقره با گذشت زمان درخشندگی خود را از دست می‌دهند. اما شما می‌توانید با قرار دادن چند عدد گچ کوچک در کابینتی که این ظروف قرار دارند، از سیاه شدن آن‌ها پیشگیری کنید. رطوبت هوا سبب تیره و سیاه شدن استیل و نقره می‌شود و گچ با جذب رطوبت از این امر پیشگیری می‌کند.

همچنین از گچ می‌توانید برای پیشگیری از سیاه شدن زیورآلات نیز کمک بگیرید. برای این منظور فقط کافیست در جعبه جواهرات خود یک تکه گچ بگذارید تا رطوبت را به خود جذب کند. هر چند وقت یک بار این گچ را با نمونه نو جایگزین کنید.

۳- از بین بردن بوی رطوبت از کمد لباس

وقتی لباس‌ها برای مدت طولانی در چمدان، کمد، کشو یا کیف می‌مانند، بوی نا به خود می‌گیرند؛ بوی بدی که اغلب ما از آن خوشمان نمی‌آید. برای از بین بردن بوی رطوبت لازم نیست کار خاصی بکنید، فقط چند عدد گچ در کمد بگذارید. گچ، رطوبت را جذب می‌کند و در نتیجه لباس‌ها بوی کهنگی و رطوبت به خود نمی‌گیرند.

۴- پیشگیری از زنگ زدن وسایل و ابزار

اکسید شدن یک روند طبیعی برای وسایل و ابزار خانه است. فلزات وقتی میزان مشخصی از رطوبت را به خود می‌گیرند، شروع می‌کنند به زنگ زدن. برای پیشگیری از این روند شما می‌توانید از گچ استفاده کنید. به طور مثال، درون جعبه ابزار خود تعدادی گچ بگذارید تا همه رطوبت را جذب کند.

ترفند: هنگام استفاده از پیچ‌گوشتی، مقداری گچ به انتهای کوچک این ابزار بمالید. این کار باعث می‌شود تا پیچ‌گوشتی بهتر کار کند و روی سطح هم لیز نخورد.

۵- پیشگیری از هجوم حشرات به خانه

مورچه‌ها حشره‌های ریز و بی‌آزاری هستند که همیشه سرشان به کار خودشان است. اما این برای وقتی است که بیرون خانه هستند و وقتی به داخل راه پیدا کنند، ممکن است حامل یا ناقل بیماری باشند. بعلاوه، کسی دوست ندارد در خانه‌اش مورچه رفت و آمد کند. پس باید راهی برای محدود کردن این حشرات پیدا کنید. یکی از ساده‌ترین کار‌هایی که برای این منظور می‌توانید انجام دهید کشیدن خط با گچ است!

این شوخی نیست و واقعیت دارد. در ورودی خانه یا مقابل هر حفره‌ای که تصور می‌کنید ممکن است مورچه از آن بیرون بیاید با گچ خط بکشید تا خودتان ببینید که این حشرات از خط عبور نمی‌کنند.

۶- از بین بردن لکه‌ها و سایه‌ی زرد رنگ از پارچه‌های سفید

مهم نیست چند بار لباس‌های سفید خود را می‌شویید، چون پس از چند بار سایه زرد رنگی روی آن نمایان می‌شود. برای از بین بردن این سایه توصیه می‌کنیم روی سطح لباس سفید خود، گچ سفید بمالید و سپس لباس را به روش معمول بشویید.

گچ کمک می‌کند تا سفیدی لباس حفظ شود و سایه زردرنگ زشتی که پس از چند بار شست‌وشو نمایان می‌شود، به طور کامل از بین برود. از این ترفند برای یقه‌ی تی‌شرت هم می‌توانید بهره بگیرید. اگر روی یقه لکه ایجاد شده فقط کافیست روی آن‌ها گچ بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس لباس را بشویید.

۷- از بین بردن لکه از سطح دیوار

اگر حیوان خانگی داشته باشید، حتما روی دیوار‌های خانه اثرات دست و پای این موجودات دوست‌داشتنی را می‌بینید. حتی در آشپزخانه هم در اطراف گاز یا حتی سینک ظرفشویی لکه‌های بر جا می‌ماند که شست‌وشوی آن‌ها پس از مدتی چندان آسان نخواهد بود.

برای اینکه مجبور نباشید با هزینه‌های زیاد، دیوار را نقاشی کنید تا از این لکه‌ها خلاص شوید، توصیه می‌کنیم این ترفند را یک بار امتحان کنید: با گچ همرنگ دیوار روی سطحِ لکه‌ها بمالید. همچنین می‌توانید حفره‌ها ریز را هم با گچ بپوشانید؛ یک روش موقتی برای کسانی که دیدن این لکه‌ها اذیتشان می‌کند.

۸- نگهداری از ناخن‌های دست!

در کنار تمام کاربرد‌های گچ در خانه، این مورد از همه عجیب‌تر و جالب‌تر است: با گچ می‌توانید ناخن‌های زیبا و سالمی داشته باشید. برای این منظور کافیست با قلم مو روی سطح گچ بکشید، بعد قلم‌موی گچی را روی ناخن‌های دست بکشید. این کار باعث از بین رفتن آلودگی‌های روی سطح ناخن می‌شود و در نتیجه ناخن، روشن و براق دیده خواهد شد. از این روش برای ناخن‌های پا هم می‌توانید استفاده کنید.

برچسب ها: کاربرد ، گچ ، منزل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار