اگر به انواع شیرینی علاقه دارید حتماً با برخی از آن‌ها آشنایی دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی محبوب ترین شیرینی های ایرانی بپردازیم.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ 19 October 2021

کشور ایران نیز مانند هر ملیت دیگری شیرینی های مخصوص به خود را دارد. شیرینی‌جات جز جدانشدنی زندگی ما هستند و اغلب به عنوان عصرانه و یا در مهمانی‌ها همراه با چایی سرو می‌شوند. اگر به انواع شیرینی علاقه دارید حتماً با برخی از آن‌ها آشنایی دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی محبوب ترین شیرینی های ایرانی بپردازیم.

شیرینی مشهدی

دانلود بهترین کتاب آشپزی و شیرینی پزی و کیک - ویرگول
شیرینی مشهدی به دلیل داشتن یک مربای خوشمزه و جذاب جز شیرینی های محبوب ایرانی ها به شمار می رود. این شیرینی در بیشتر قنادی و شیرینی فروشی ها در قسمت شیرینی های خشک وجود دارد. شیرینی مشهدی به شیرینی آلمانی شباهت زیادی دارد اما از برخی نظرها با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال برخی این دو شیرینی را یکی می دانند و به جای یکدیگر استفاده می کنند.

شیرینی زبان

شیرینی زبان دستور توسط jafari - کوکپد
شیرینی زبان یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی ایرانی هاست. شیرینی زبان سال هاست که به عضو ثابت شیرینی های پذیرایی تبدیل شده است. این شیرینی جذاب در دستۀ شیرینی های خشک قرار می گیرد و بسیار ترد و خوشمزه است.


اگر قرار است از مهمان های خود به بهترین نحو پذیرایی کنید، شیرینی زبان را در کنار باقی شیرینی ها فراموش نکنید. همچنین لازم به ذکر است که تفاوت انواع شیرینی زبان با یکدیگر، موادی است که روی آن استفاده می شود. برخی روی آن از نارگیل و برخی دیگر از پودر آسیاب شدۀ مغزها مانند پسته استفاده می کنند.

قطاب

طرز تهیه قطاب خانگی
شیرینی قطاب یکی از پرطرفدارترین شیرینی های سنتی ایران است. اصالت این شیرینی به یزد و کرمان بر می گردد. به طور کلی این شیرینی در این دو استان با شباهت بسیاری تهیه می شوند. اما تفاوت های اندکی نیز با یکدیگر دارند. شیرینی قطاب یزدی به دو دستۀ یزدی و عسلی تقسیم می شود.

قطاب یزدی از دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی تشکیل شده‌ است. لایه خارجی آن که نانی سرخ شده در روغن است از آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تهیه می شود. سپس پس از طبخ در پودر قند غلطانده خواهد داشت. مغز داخلی این شیرینی نیز شامل مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل می باشد. در قطاب عسلی به جای پودر قند از عسل طبیعی استفاده می شود.

اما قطاب کرمانی در دو نوع پسته ای و گردویی تهیه می‌ شود. لایه بیرونی قطاب کرمانی که با خمیر درست خواهد شد با پودر قند تزیین می‌ گردد. سپس برای مواد درونی آن از مغز پسته و شکر آسیاب شده یا مغز گردو و شکر آسیاب شده‌ استفاده می شود. این شیرینی سنتی به دلیل مواد استفاده در آن فواید بسیاری برای بدن دارد.

 

شیرینی نارگیلی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی پفکی مجلسی و خوشمزه به روش بازاری
شیرینی نارگیلی یک شیرینی پفکی و بسیار ترد است. این شیرینی برای عید و مناسبت ها بسیار استفاده می شود. همان‌طور که از نامش مشخص است مزۀ غالب این شیرینی را نارگیل تشکیل می دهد. نارگیل خواص بسیار زیادی برای بدن دارو بنابراین تمام این خواص به شیرینی نارگیلی نیز منتقل می شود. البته لازم به ذکر است که همۀ شیرینی های قند بسیار بالایی دارند و مصرف بیش از اندازه از آن ها می توانند میزان قند را به میزان چشم گیری افزایش دهد.

شیرینی گردویی

طرز تهیه شیرینی گردویی خانگی
شیرینی گردویی نیز همانند شیرینی نارگیلی حالت پفکی دارد. این شیرینی کمی خشک است و بهتر است به همراه چای سرو شود. این شیرینی به دلیل مواد تشکیل دهنده‌اش که بخش زیادی از آن گردو است، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

شیرینی گردویی را نیز می‌توانید به راحتی در منزل تهیه و یا از قنادی ها به صورت حضوری و یا به شکل آنلاین تهیه کنید. یکی از شیرینی فروشی های که بیشتر شیرینی های ایرانی و غیر ایرانی را موجود دارد و به صورت حضوری و همچنین آنلاین سرویس دهی می کند مجموعۀ نان سحر است.

 

سوهان

فروش عمده گز سوهان سکه ای 250 گرم قم - مرکز خريد و فروش گز | گز پزان
سوهان یا همان حلوای قمی یکی از محبوب و پرطرفدارترین شیرینی های ایرانی محسوب می شود. این دسر یا شیرینی در خارج از ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. به گونه ای که به برخی از کشورها به شکل گسترده صادر می شود. سوهان را به تازگی در شکل های مختلفی تهیه می کنند.

از جمله حلوای سوهان، نوشیدنی سوهان و سوهان لقمه ای. بیش ترین تنوع و فروشگاه های این شیرینی خوشمزه در شهر قم قرار دارد. از عمده مواد اولیه مورد استفاده در پخت و تهیه سوهان می ‌توان به آرد سبوس دار، جوانه گندم، شکر، روغن، آب، زرده تخم مرغ، هل، زعفران و مغز پسته اشاره کرد. به جز قم در شهرهای دیگری مانند زرند کرمان و اصفهان سوهان تهیه می شود.

لازم به ذکر است که سوهان اصفهان، از نوع سوهان عسلی است. سوهان زرندی به ثبت ملی رسیده است. این نوع سوهان از سوهان قم تردتر و نازک تر است. در این سوهان نسبت به سوهان قم از روغن بسیار کمتری استفاده شده و همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر آن می شود.

کیک یزدی

طرز تهیه کیک یزدی خانگی ساده با پف زیاد به روش بازاری
کیک یزدی یا کیک فنجانی یکی دیگر از شیرینی های ایرانی محسوب می شود. همان‌طور که از نام این کیک مشخص است اصالت آن به شهر یزد بر می گردد. کیک یزدی به همراه چایی یک عصرانه بی نظیر است که می توانید در کنار عزیزانتان میل کنید. همچنین کیک یزدی به همراه شیر نیز می تواند یک صبحانۀ کامل و انرژی بخش باشد. جالب است بدانید که این کیک در ماه محرم در شهر یزد به عنوان نذری به همراه چای پخش می شود.

کاک

کاک یا نان یوخه - طرز تهیه کاک محلی یا یوخه خانگی | ایران کوک
کاک یکی یکی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی است که سوغات شهرهای کرمانشاه، شیراز و خرم آباد به شمار می رود. به شیرینی کاک در شیراز یوخه می گویند. کاک و یوخه شباهت بسیار زیادی به هم دارند. البته دستور پخت آن ها کمی با یکدیگر متفاوت است.

این شیرینی لایه لایه و ترد یکی از محبوب ترین و جذاب ترین شیرینی های سنتی ایران است. شیرینی کاک از لایه های ترد تشکیل شده و شیرینی ای سبک و بسیار انرژی بخش محسوب می شود. این شیرینی نیز در بسیاری از قنادی ها و شیرینی فروشی های سراسر ایران قابل خریداری است. همچنین می توانید این شیرینی را با داشتن مواد اولیه آن در منزل تهیه کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار