معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی: شیراز کم تحرکی، کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، ویتامین D و مصرف دخانیات و الکل، از جمله عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان است.
کد خبر: ۱۰۰۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲ 19 October 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: عبدالرسول همتی با بیان اینکه استئوپروز یک بیماری مزمن استخوانی است که با افزایش جمعیت مُسن در بسیاری از کشور‌های جهان، موارد ابتلا به آن بالا رفته است. گفت: شیوع استئوپروز و بروز شکستگی بار بیماری و هزینه‌های تحمیلی ناشی از آن به سیستم بهداشت و درمان، در حال افزایش است.

وی افزود:کم تحرکی، کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، ویتامین D و مصرف دخانیات و الکل، از جمله عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان است.
دکتر همتی با اشاره به اینکه برخی از بیماری‌ها نظیر پُرکاری تیروئید، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ و دیابت و همچنین مصرف برخی دارو‌ها مانند «کورتون» نیز در بلند مدت سبب پوکی استخوان می‌شوداظهار داشت:عوامل دیگری نیز مانند کمبود وزن بیش از ۱۰ درصد نسبت به وزن دوره جوانی یا توده بدنی کمتر از ۱۹ نیز، از علت‌های مهم پوکی استخوان است.
معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت:در اغلب موارد، استئوپروز به دنبال یک شکستگی حاد و پس از آن انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می‌شود، به همین دلیل WHO امسال برای شعار روز جهانی استئوپروز را «مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع» اعلام کرده است، پس همه ما موظفیم ضمن افزایش توجه و آموزش مردم در خصوص عوامل خطر پوکی استخوان، افراد در معرض ابتلا را نسبت به اقدام برای تشخیص به موقع این بیماری خاموش، ترغیب کنیم.
۲۰ اکتبر مصادف با ۲۸ مهر ماه روز جهانی استئوپروز نامیده شده و کمپین ملی آموزش و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری مزمن به مدت یک هفته تا ۵ آبان به صورت فعال برگزار می‌شود.

برچسب ها: عوامل ، پوکی استخوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار