شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی معرفی شده اما در ۲ سال همه‌گیری کرونا آنچنان آسیبی به صنایع دستی وارد شده که به این زودی‌ها قابل جبران نیست.
کد خبر: ۱۰۰۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱ 19 October 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در 2 سالی که گذشت شیوع بیماری کرونا ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد به‌گونه‌ای که به‌جرات می‌توان گفت زندگی از روال طبیعی خود خارج شد. تاثیر بیماری کرونا بر زندگی یک مسئله تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها موضوع کسب و کارها و از رونق افتادن بازار است.

نخستین صنعتی که این روزها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته، صنعت گردشگری است. این صنعت به اعتقاد اغلب کارشناسان یک صنعت شکننده است که هر اتفاق خوب یا بدی در جهان آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از حرفه‌ها و صنایع هم تراز با گردشگری که ارتباط مستقیم با آن دارد؛ صنایع و هنرهای دستی و سنتی است. شیراز خاستگاه هنرهای سنتی چون خاتم، کاشی هفت رنگ و قلم‌زنی است که همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته و شهرت ملی و جهانی دارند.

این ظرفیت سبب شد پس از ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت جهانی شیراز نیز در دستور کار میراث فرهنگی استان فارس قرار گیرد و در سال 98 به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شود.

این موضوع چشم‌اندازی امیدبخش برای هنرمندان این عرصه ایجاد کرد که در سایه کسب عنوان جهانی، صنایع دستی استان بیش از گذشته رونق گیرد و در بازار نوروز 98 فروش خوبی به‌دست آوردند اما شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه و تعطیلی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی سبب خسارت بسیار به هنرمندان شد.

حسین همتی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس که پیش از این از خسارت 100 درصدی کرونا به حوزه صنایع دستی خبر داده بود. به تازگی از تداوم تعطیلی و نیمه تعطیلی کارگاه‌های صنایع دستی در استان فارس خبر داد و ادامه این جریان را برای این صنعت خوشایند ندانست.

به گفته وی رکود در صنعت گردشگری و عدم فروش صنایع دستی در این دو سال سبب شده آسیب کرونا عمق پیدا کند به‌گونه‌ای که حتی بازگشایی مسیرهای گردشگری نیز در کوتاه مدت و در زمان کم نمی‌تواند رونق را به صنایع دستی بازگرداند.

 

همتی معتقد است از آنجا که صنایع دستی و گردشگری در یک زنجیره واقع شده‌اند تا زمانی که گردشگری رونق نگیرد، وضعیت صنایع دستی نیز همین گونه خواهد بود و امید هنرمندان این عرصه به آن است که با مهار کرونا و واکسیناسیون سراسری گردشگری دوباره رونق گیرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس اعلام کرد: صنایع دستی جدا از زحمات بسیاری که برای تولید آن کشیده می‌شود، در سبد خرید خانوارها جایی ندارد و در شرایط کنونی که اولویت خرید مردم مواد غذایی و بهداشتی است، به صورت کامل کنار رفته است.

به گفته وی صنایع دستی به گونه‌ای است که حتی اگر شرایط کاملا عادی شود باز هم برای بازگشت با حالت گذشته خود دچار مشکل است و اگر حمایت‌های دولت نباشد، صنایع دستی دچار آسیب جدی می‌شود.

همتی از خلا فروش و نبود شناسنامه‌ هویتی آثار سخن گفت که این موضوع با تهیه و تدوین شناسنامه کالاهای فاخر صنایع دستی در استان کمرنگ‌تر می‌شود. به گفته وی این امر که با همت اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی استان انجام شده کمک می‌کند هم خریدار از خرید اثر صنایع دستی خود رضایت بیشتری داشته باشد و هم تولیدکننده به عنوان هنرمند دارای کالای فاخر بیشتر شناخته شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس همچنین اعلام کرد که این شناسنامه به شناخت آثار باکیفیت و ترویج آن نیز کمک می‌کند موضوعی که همواره دغدغه خریداران در تهیه آثار صنایع دستی است.

آنگونه که همتی درباره سازوکار این موضوع می‌گوید: بناست که با تولید یک اثر هنری، تیمی متشکل از متخصصان اثر را بررسی کنند و در صورت تایید شناسنامه کالای فاخر صادر شود که با یک بارکد جزئیات اثر حتی مواد به کار رفته در آن مشخص شود و به عنوان یک امتیاز برای هنرمندان است.

این شناسنامه که به زبان فارسی و انگلیسی صادر می‌شود کمک می‌کند تا در صورت شرکت هنرمندان در نمایشگاه‌های خارجی نیز اثر آنها به عنوان کالای فاخر ایرانی شناخته و عرضه شود که خود یک امتیاز برای فروش است.

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی استان فارس با بیان اینکه حمایت‌ها از صنایع دستی آنگونه که باید به ویژه در شرایط کرونایی نبوده است، تصریح کرد: تسهیلات ارائه شده هم به معدود افراد تعلق گرفته و هم اینکه به دلیل رکود بازار بدهی دیگر بر مشکلات مالی هنرمندان اضافه کرده است.

همتی معتقد است که این تسهیلات در صورت وجود تنفس یک تا 2 ساله می‌توانست تا حدودی گره‌گشا باشد اما در این شرایط بازپرداخت و بدهی این تسهیلات نیز بر دوش صنعتگران و هنرمندان تحمیل شده است.

کسب عنوان جهانی برای شیراز در حوزه صنایع دستی در کنار هنرمندی‌های هنرمندان این استان ایجاب می‌کند که حمایت جدی از صنایع دستی شود تا هم از این ظرفیت برای رونق اقتصادی استان استفاده و هم خسارت ناشی از کرونا برای هنرمندان جبران شود.

برچسب ها: کرونا ، صنایع دستی ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار