همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از 50 درصد رسیده است ادامه می دهد: این مهم سبب نگرانی مسئولان شده است و این در حالیست که شواهد نشان می دهد احتمال آغاز پیک ششم کرونا در روزهای آینده وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳ 20 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: پیک پنجم کرونا در استان رو به اتمام است و حالا کارشناسان و مسئولان از آغاز پیک ششم همزمان با عدم رعایت پروتکل ها خبر می‌دهند.

هرچند که روند واکسیناسیون در کشور سرعت خوبی گرفته و تاکنون بیش از 73 درصد مردم استان فارس دوز اول واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایمنی جمعی فاصله داریم‌.

بر اساس پیش بینی بسیاری از متخصصان موج ششم کرونا در راه است و با رعایت برخی نکات ساده می‌توان در پیک جدید بیماری جان سالم به در برد.

نوسانات آمار مبتلایان پیش بینی پیک ششم را دشوار کرده است

آن طور که همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: متاسفانه در روزهای گذشته تعداد مبتلایان در استان دچار نوسان شد که این مهم سبب شد تا تشخیص آغاز پیک ششم کرونا برای کارشناسان دشوار شود این در حالیست که در حال حاضر آمار مبتلایان به کرونا در استان فارس رو به کاهش است.

عبدالرسول همتی در گفت‌وگو با ایلنا تعداد مبتلایان به کرونا در دو روز گذشته کاهشی شده است، می‌افزاید: ذکر این نکته ضروری است که در شرایط فعلی به هیچ وجه نمی‌توان به آمارها اعتماد کرد بطوری که آمارهای ارائه شده کرونا شکننده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه همچنان از مردم و افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند عاجزانه در خواست داریم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، می‌افزاید: متاسفانه شواهد بیانگر این موضوع است که همزمان با کاهش آمار مرگ و میر و بستری مردم سطح رعایت پروتکل ها را کاهش می دهند.

رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از 50 درصد رسیده است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از 50 درصد رسیده است ادامه می دهد: این مهم سبب نگرانی مسئولان شده است و این در حالیست که شواهد نشان می دهد احتمال آغاز پیک ششم کرونا در روزهای آینده وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در صورتی که مردم دو دوز واکسن را تزریق کنند و بیش از 80 درصد افراد در استان واکسینه شوند می‌توان شاهد وضعیت مناسبی باشیم.

وی می‌گوید: در حال حاضر حدود 73 درصد مردم دوز اول واکسن را تزریق کرده اند و این در حالیست که حدود 40 درصد مردم فارس دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند.

همتی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدارس به صورت مجازی است، می‌افزاید: قطعا دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر با بازگشایی مدارس موافق نیست این در حالیست که تنها در صورتی که تمام افراد، دانش آموزان، والدین و ..... .دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند بازگشایی مدارس می‌تواند مفید باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر مدارس به صورت کامل پروتکل ها را رعایت کنند می‌توان به بازگشایی مدارس امیدوار بود، می‌افزاید: قطعا واکسینه شدن تمام افراد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوشبینانه ترین حالت در اواخر آبان ماه اتفاق خواهد افتاد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هر حالت مشکوک به سرماخوردگی می‌تواند کرونا باشد، می‌گوید: هر نوع بیماری که علائم آن با سرماخوردگی شباهت داشته باشد می‌تواند کرونا باشد.

همتی در ادامه با اشاره به اینکه هرچند که احتمال ابتلای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند به کرونا وجود دارد، می‌گوید: ذکر این نکته ضروری است که تعداد کمی از افرادی که واکسن تزریق کردند در اثر ابتلا به کرونا بد حال می شوند و این در حالیست که افرادی که در شرایط فعلی بر اثر کرونا فوت می‌کنند واکسن نزدند.

قرنطینه هوشمند از سوم آبان در فارس اجرا خواهد شد

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا هم در ادامه گفت: در پی اجرای طرح قرنطینه هوشمند در استان، از سوم آبان‌ماه کارمندان تمام ادارات، نهادها و بانک‌ها که واکسن کرونا نزده‌اند اجازه ورود به محل کار ندارند و غیبت برای آنها لحاظ خواهد شد.

عبدالرضا قاسم‌پور هم با اشاره به طرح قرنطینه هوشمندکه قرار است از سوم آبانماه اجرایی شود، می‌افزاید: با اجرای این طرح در استان از ورود کارکنانی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند به ادارات و سازمان‌ها جلوگیری می‌شود.

وی بیان می‌کند: امروز نخستین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا با حضور استاندار جدید فارس برگزار شد که مهمترین مصوبه آن اجرای طرح قرنطینه هوشمند از سوم آبان در استان بود.

معاون استاندار فارس می‌گوید: صدور و تمدید مجوز در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و ... در استان فارس با ارائه کارت واکسن کرونا امکان پذیر خواهد بود و ورود به سینماها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و ... نیز تنها برای دریافت کنندگان واکسن کرونا امکان پذیر است و بر اجرای کامل این مصوبه نظارت دقیق خواهد شد.

قاسم‌پور بیان می کند: پایگاه‌های واکسیناسیون در ترمینال‌ها و فرودگاه شیراز راه‌اندازی خواهد شد و استفاده کنندگان از وسایل حمل و نقل مانند قطار، اتوبوس بین شهری و هواپیما تنها با ارائه کارت واکسن و یا تست پی سی آر منفی امکان استفاده از این وسایل را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برای اصناف و اماکن و مراکز بارکد خوان‌هایی در نظر گرفته خواهد شد، تاکید می‌کند: ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها مشروط به تزریق واکسن کروناست و در حوزه حمل و نقل عمومی این قانون باید رعایت شود.

قاسم‌پور با اشاره به آمار بستری شدگان در استان هم بیان می کند: کمتر از ۲ هزار نفر بیمار بستری شده در استان داریم.بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تاکنون در استان تزریق شده است.

معاون استاندار فارس با اشاره به همکاری مطلوب اصناف در فارس در بحران کرونا عنوان می کند: از ابتدای شیوع کرونا ۱۰ هزار و ۶۱۴ واحد صنفی متخلف در استان پلمب شده‌اند.

قاسم‌پور می گوید: مدارس کم جمعیت از آبان ماه در صورت عدم مواجه شدن با پیک ششم کرونا بازگشایی می‌شوند و مدارس همواره توسط کارشناسان بهداشت امکان فعالیت حضوری خواهند داشت.

معاون استاندار فارس اعلام می کند: درباره راهپیمایی ۱۳ آبان هنوز تصمیم گرفته نشده و پس از اعلام نظر ستاد ملی مدیریت کرونا در شنبه آینده اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ممنوعیت تردد خودروهای شبانه همچنان برقرار است می‌افزاید: هرچند که در شرایط فعلی شرایط بیماری کرونا برای مردم کاملا عادی شده است که این مهم خطرناک است.

برچسب ها: کرونا ، فارس ، پیک ششم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار