تمایل به ریزه خواری در طول روز به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که قابل کنترل است و باید علت زمینه‌ای آن برطرف شود.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷ 20 October 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه از جمله راهکار‌های کنترل ریزه خواری، مصرف نکردن میان وعده سالم است، اظهار کرد: حذف میان وعده یا نداشتن انتخاب مناسب غذایی در میان وعده باعث افزایش ریزه خواری می‌شود. از این رو لازم است در برنامه غذایی خود، میان وعده را بگنجانیم.

او ادامه داد: همچنین برای غذا خوردن زمان تعیین کنیم، به طوری که خارج از زمان تعیین شده، مواد غذایی مصرف نشود. این زمانبندی به مرور مغز را از اختلال در خوردن نجات می‌دهد و وجود چهارچوب مغزی، مانع ریزه خواری می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: برای کنترل بیشتر ریزه خواری سعی کنیم از گروه شیر و لبنیات (مانند کشک و ماست)، گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت تکه‌های کوچک استفاده کنیم و این میزان را از کل کالری دریافتی خود کاهش دهیم.

 

او افزود: همچنین میزان مصرف آب و مایعات کم کالری را در طول روز افزایش دهیم. با افزایش دریافت آب و مایعات، گرسنگی کاذب و میل به مصرف شیرینی‌ها و ریزه خواری بهتر کنترل می‌شود.

نسیمی اضافه کرد: وقتی مواد غذایی مازاد نیاز خود خریداری و در منزل نگهداری می‌کنیم، دیر یا زود برای مصرف آن‌ها به سراغشان می‌رویم. از این رو توصیه می‌شود خرید‌های مازاد و دسترسی به خوراکی اضافه خارج از رژیم را محدود کنیم.

او گفت: قبل از اقدام به خرید، لیست خرید خود را تهیه کنیم و بدون داشتن لیست، به فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها خرید مراجعه نکنیم؛ زیرا همیشه مازاد بر نیاز و اغلب خوراکی‌های ناسالم در سبد خرید ما وارد می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: پروتئین کافی در رژیم غذایی باعث القای حس سیری شده و گرسنگی را به مدت زمان بیشتری کنترل و میل به مصرف شیرینی‌ها را کمتر می‌کند.

او ادامه داد: استفاده از منابع پروتئینی مانند فیله گوشت، مرغ و ماهی کبابی، تخم مرغ، حبوبات تفت داده شده و لوبیای سویا در میان وعده به علت افزایش حس سیری می‌تواند در کنترل ریزه خواری موثر باشد.

اگر کودک داریم، باقیمانده غذای کودک را مازاد بر رژیم غذایی خود مصرف نکنیم

نسیمی با بیان اینکه اگر کودک داریم، باقیمانده غذای کودک را مازاد بر رژیم غذایی خود مصرف نکنیم، تصریح کرد: این مواد غذایی شامل باقی مانده بیسکوئیت، کیک، تخمه آفتابگردان، آجیل ها، شکلات، سیب زمینی سرخ کرده و مواردی از این دست نیز می‌شود.

او با بیان اینکه هنگام تماشای تلویزیون یا کار با تلفن همراه و رایانه از خوردن غذا پرهیز شود، گفت: غذا خوردن در محیط آرام، باعث کنترل پرخوری شده و پیام‌های درک سیری در مغز راحت‌تر تجزیه و تحلیل می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز همچنین توصیه کرد: استفاده از فضای مجازی مانند کانال‌های آشپزی، شیرینی پزی، دسر و کیک پزی را محدود کنیم. زیرا با دیدن مکرر مواد خوراکی خوشمزه، دسر‌ها و انواع شکلات و کیک‌ها در فضای مجازی کنترل ریزه خواری و میل به خوردن بسیار مشکل می‌شود.

او بیان کرد: توصیه می‌شود برای یک رژیم غذایی سالم، خواب منظم و کافی داشته باشیم، زیرا بی خوابی باعث برهم خوردن تعادل اشتها و دریافت غذایی می‌شود.

نسیمی ادامه داد: برای فرار از استرس‌ها و هیجانات به مواد خوراکی متوسل نشویم، چون نه تنها استرس درمان نمی‌شود، بلکه دچار اضافه وزن هم می‌شویم؛ بنابراین توصیه می‌شود استرس‌ها و هیجان‌های خود را مدیریت و کنترل کنیم و یا از یک مشاور روانشناس کمک بگیریم. او اضافه کرد: برای کنترل ریزه خواری می‌توانیم اوقات فراغت خود را با هنر، موسیقی، ورزش‌هایی مانند یوگا و یا سرگرمی‌های پرتحرک پر کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار