چهارمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی خرما و صنایع وابسته با شعار «تولید، اشتغال و صادرات پایدار» و با الهام از الگوی زنجیره ارزش و کشاورزی قراردادی و محوریت محصول خرما (تولید، فرآوری و بسته بندی) ۵ تا ۸ آبانماه در شیراز برگزار می‌شود. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جواد مرادپور مدیرعامل کلینیک مدیریتی و توسعه فروغ افکار در نشست خبری بیان کرد: این نمایشگاه با هدف تکمیل زنجیره علم، فناوری تکنولوژی تولید محصول، تجاری سازی به منظور ثروت آفرینی و افزایش سطح سلامت و امنیت مواد غذایی بر اساس استاندارد‌های سبد غذایی سالم، توسعه ملی در حوزه خرما، ارتقاع سطح دانش، افزایش در کیفیت و توانمند سازی جامعه صنایع غذایی و همچنین شناسایی بازار‌های جدید و احیای بازار‌های ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. او افزود: این نمایشگاه می‌تواند در توسعه پایدار و کسب مزیت‌های رقابتی و بازاریابی محصولات کمک شایانی کند. این مسئول با تصریح بر این موضوع که معرفی داشته‌های کنونی و مقایسه آن با گذشته و ایجاد انگیزه برای آینده رویکرد دیگر این نمایشگاه است، گفت: این نمایشگاه در سه سالن سرو، بهار و نرگس برگزار خواهد شد. مرادپور با بیان اینکه همزمان با این نمایشگاه نخستین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی عکس نیز برگزار خواهد شد، برگزاری نخستین رویداد شناسایی نیاز‌های فناورانه (مهندسی معکوس؛ Reverse Pitch) در حوزه خرما، فرآوری و صنایع مرتبط و همچنین رونمایی از چند محصول فناورانه و برگزاری چندین وبینار، سمینار و نشست‌های تخصصی با رایزنان تجاری و تاجران برخی از کشور‌های هدف صادراتی و برقراری دوره‌های آموزشی برای بهره ورانو باغداران را از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه بین‌المللی خرما اعلام کرد. او گفت: بیش از ۷۰ مشارکت کننده از ۱۵ استان در سه سالن سرو، بهار و نرگس به تاریخ ۵ تا ۸ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۱:۰۰ نسبت به معرفی داشته‌های خود در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی فارس اقدام می‌کنند. مدیرعامل کلینیک مدیریتی و توسعه فروغ افکار همچنین از بازدید هیات‌های تجاری داخلی و بین‌المللی در قالب تور‌های صنعتی و نمایشگاهی از این نمایشگاه خبر داد و به تشریح ویژه برنامه‌های اختتامیه جشنواره عکس خرما همزمان با برپایی نمایشگاه خرما پرداخت.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ 24 October 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مرادپور با تصریح بر این نکته که خرما در فرهنگ غنی ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: خرمای ایران همواره زبانزد جهانیان بوده، به گونه‌ای که ایران از غنی‌ترین کشور‌های تولید کننده خرما در جهان به شمار می‌رود، اما در این میان بازار خرما همواره گریبانگیر مشکلاتی در زمینه صادرات و فروش داخل بوده و هست.

او اضافه کرد: در همین راستا شرکت مدیریت توسعه و افکار با هدف توسعه تولید ملی در حوزه خرما و احیای بازار‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین به منظور ثبت و مستندنگاری مراحل برداشت و فرآوری و صنایع دستی مرتبط با این محصول، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی عکس خرما با همکاری انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس کرده است.

مدیرعامل کلینیک مدیریتی و توسعه فروغ افکار خاطرنشان کرد: پس از ایجاد دبیرخانه این جشنواره-نمایشگاه با حضور عکاسان خبری، مجوز‌های لازم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اخذ و فراخوان جشنواره منتشر شد.

مرادپور؛ خرما فراورده‌ها و صنایع دستی مرتبط با آن، برداشت خرما، خرما در فرهنگ ایرانی و کارکرد‌های آیینی آن، استفاده از خرما در غذا‌ها و انواع شیرینی ایرانی و خارجی، استفاده از خرما و مشتقات آن در صنایع، نخلستان‌ها و چشم انداز‌های طبیعی آن، و نقش درخت نخل در هنر ایران باستان اعلام شد و علاقه‌مندان و هنرمندان به ارائه هر یک حداکثر ۱۰ تک عکس در یک بخش عکاسی با دوربین‌های دیجیتال را از موضوعات این جشنواره برشمرد.

او یادآور شد: آثار هنرمندان از ۲۰ شهریور تا دهم مهرماه از طریق پایگاه اینترنتی و همچنین ایمیل جشنواره دریافت شد، اما با توجه به استقبال هنرمندان و درخواست آنان مهلت دریافت آثار تا ۱۹ مهرماه تمدید شد.

مدیرعامل کلینیک مدیریتی و توسعه فروغ افکار همچنین یکی از مزیت‌های ارزشمند این جشنواره را انتخاب هیئت با تجربه و ارزشمند داوران عنوان کرد و گفت: بر این اساس مسعود زنده روح کرمانی، حسین کریم‌زاده، سعید عرب‌زاده از ایران و مهگان فرهنگ و پدرو سانتوز از اسپانیا برای این مهم انتخاب شدند.

مرادپور عنوان کرد: در پایان زمان دریافت آثار ۱۱۲۰ اثر از ۱۵۱ هنرمند عکاس به هیئت داوران سپرده شد و این عزیزان با حضور استاد عرب زاده در دبیرخانه و ارتباط آنلاین با سایر داوران در یک پروسه سه مرحله‌ای ۵۰ اثر از ۳۷ عکاس را به عنوان آثار برگزیده برای نمایشگاه انتخاب کردند که به هر کدام از آثار راهیافته مبلغ ۲ میلیون ریال به عنوان حق‌التالیف اهدا خواهد شد.

او مجددا یادآور شد: نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره همزمان با برپایی نمایشگاه خرما از پنجم تا ۸ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در شهرک گلستان شیراز برپا خواهد شد.

مدیرعامل کلینیک مدیریتی و توسعه فروغ افکار با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره و اعلام نفرات برتر نیز هشتم آبان در محل برپایی نمایشگاه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: نفر اول این جشنواره علاوه بر تندیس جشنواره و دیپلم افتخار ۶۰ میلیون ریال جایزه نقدی، نفر دوم علاوه بر حکم افتخار ۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی و نفر سوم علاوه بر حکم افتخار ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.

به گفته مرادپور، همچنین ۵ اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند که به اصحاب این آثار نیز دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

او افزود: دبیرخانه جشنواره با توجه به نیاز عکاسان به برگزاری تور و اردو‌های عکاسی پس از اخذ و تایید رزومه علاقه‌مندان به شرکت در این اردو در استان‌های بوشهر، خوزستان، کرمان و استان فارس اقدام به برگزاری اردوی عکاسی کرد.

جواد مرادپور؛ دبیر، عباس امیری؛ مدیر اجرایی، فاطمه نهاری؛ دبیر تخصصی، طاهره حیاتی؛ مسئول روابط عمومی، فرزانه چخماق ساز؛ مسئول روابط بین الملل و فاطمه اثنی عشری؛ طراحی نخستین جشنواره-نمایشگاه عکس خرما را بر عهده داشتند.

گفتنی است، خانم‌ها و آقایان؛ مریم آل مومن، محمد آهنگر، حسین استوار، حسام الدین انصاریان، حسین بامداد، علیرضا برادران، اصغر بشارتی، احمد بلباسی، امیررضا پورنابی، مریم ترابی، هادی حدادی‌نژاد، رضا حبشی، یعقوب حضوری، مهدی خادم القرآنی، شهریار دبیری، طاهره رخ بخش، اسما رفیع زاده، اکبر شکوه، فاطمه شهریاری، امیر صادقیان، محمدعلی طاهری، بنیامین عبادی، امیر عنایتی، امین فائضی، امیر رضا فخری، جمشید فرجوند فردا، مهدی کاظمی بومه، سهراب کاوه، محسن کریمی، عبدالله مرادی، حسین محبی، محمدرضا معصومی، امین ملک‌زاده، احسان نیک فرجام، منصور وحدانی و مهدی وقاری به عنوان صاحبان آثار راهیافته به نمایشگاه جشنواره عکس خرما بر اساس اعلام فاطمه نهاری، دبیر تخصصی جشنواره معرفی شدند.

برچسب ها: نمایشگاه ، خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار