مدیر جهاد کشاورزی ممسنی نیز در خصوص سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه گفت: منطقه تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان ممسنی شامل عالیوند، کچگران، رازیانه کاری و آهنگری است که در سال زارعی جاری بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کاشت چغندر قند پاییزه اختصاص یافته و از بذر منوژرم رقم آنتیک استفاده می شود.
کد خبر: ۱۰۰۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹ 26 October 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: افزایش بهره وری در مصرف آب کشاورزی به معنای حفظ ذخایر آب بیشتر در مزارع در زمان خشکسالی است.

زراعت پاییزه چغندر قند در اقلیم های خشکی مانند برخی از نقاط کشورمان در مقایسه با کشت بهاره، میزان آب کمتری مصرف می‌کند و می تواند گزینه مناسب تری برای بهره گیری از بارندگی های پاییزه و زمستانه همچنین مقابله با بحران کمبود آب باشد.

مزرعه چغندر قند از مزارعی است که مزایای زیادی دارد اما تغییر کشت از فصل بهار به فصل پاییز این مزایا را دوچندان کرده است.

 

کشاورزان آموزش‌های لازم را پیرامون کاشت پاییزه دریافت کنند

لازم به ذکر است که، کشت چغندر پاییزه در تمام نقاط کشور قابل انجام نیست و در مناطقی مثل استان فارس از جمله شهرستان ممسنی، این محصول در فصل پاییز کشت می شود که کشاورزان باید در نقاطی که قابلیت کاشت وجود دارد، اطلاعات کافی را از جهاد کشاورزی شهرستان ها دریافت کنند.

تعدادی از کشاورزان شهرستان ممسنی با تغییر فصل کشت چغندر قند از بهار به پاییز تا حد مطلوبی توانسته اند مصرف آب کشاورزی را کاهش دهند و علاوه بر این کاشت این محصول مزایای دیگری هم دارد که در همین زمینه با آنها گفتگویی کردیم.

یکی از کشاورزان ممسنی اظهار داشت: کاشت چغندر پاییزه خوب است و مهمتر از همه مصرف پایین آب است که به دلیل دمای پایین تر فصل پاییز نسبت به بهار، گیاه آب کمتری از دست می دهد و به اندازه نیاز مصرف می کند که در نتیجه این روند، مصرف آب کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: به خاطر مصرف کمتر آب چغندر قند پاییزه نسبت به بهاره، برای آبیاری این گیاه می توانیم تا حدی از آب باران استفاده کنیم و نیاز کمتری به آب چاه های کشاورزی و تلمبه ها داشته باشیم و در پی این، آب برای کاشت بهاره این محصول هم ذخیره می شود.

این کشاورز افزود: با تناوب کِشتی که در کاشت چغندر قند پاییزه ایجاد شده، توانسته‌ایم علف های هرز مزرعه را در کشت پاییزه کنترل کنیم.

 

اختصاص ۵۰۰ هکتار از اراضی ممسنی به کاشت پاییزه چغندر

مدیر جهاد کشاورزی ممسنی نیز در خصوص سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه گفت: منطقه تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان ممسنی شامل عالیوند، کچگران، رازیانه کاری و آهنگری است که در سال زارعی جاری بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کاشت چغندر قند پاییزه اختصاص یافته و از بذر منوژرم رقم آنتیک استفاده می شود.

سید علی حسینی ادامه داد: اغلب اراضی کشاورزی با آبیاری تحت فشار شامل بارانی و قطره‌ ای انجام می شود و کاشت این محصول هفت برابر سال گذشته رشد مثبت داشته است.

وی در خصوص زمان کشت این محصول بیان کرد: بهترین زمان کاشت در شهرستان ممسنی، از 15 مهر ماه لغایت 15 آبان ماه است که بعد از حدود سه دهه، مجدد کاشت این محصول در ممسنی از سال ۱۳۹۹ شروع شده است.

افزایش 500 درصدی قرارداد کاشت

این مسؤول در رابطه با مزایای کاشت پاییزه چغندر قند گفت: استفاده بهینه از منابع آب به خصوص آب باران، تناوب زراعی، کنترل آفات و بیماری های گیاهی، تولید محصول استراتژیک، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و توجیه اقتصادی از جمله مزایای این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی ممسنی، با بیان اینکه کشت چغندر قند پاییزه به صورت قراردادی و خرید تضمینی کشت می‌‌شود، اضافه کرد: میزان قرارداد کشت این محصول نسبت به مدت مشابه، بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

برچسب ها: چغندرفند ، کشت پاییزه ، آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار