کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره زهره جمعه -هفتم آبان‌ماه- به حداکثر جدایی زاویه‌ای از خورشید می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳ 29 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: سیاره زهره جمعه -۷ آبان‌ماه- در بیشترین کشیدگی شرقی قرار خواهد گرفت، این سیاره در آسمان عصر در بالاترین حد کشیدگی خود هنگام غروب خورشید قابل مشاهده است. کشیدگی از دید ناظران زمینی زمانی رخ می‌دهد که سیاره به حداکثر جدایی زاویه‌ای از خورشید برسد، در این حالت بیشترین مدت مکث سیاره در آسمان را شاهد خواهیم بود، از این رو امکان رصد بهتر سیاره فراهم می‌شود.

وی افزود: طول مدار سیاره ناهید به دور خورشید کوتاه‌تر از زمین است، پس این سیاره داخلی همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بسیاری از مواقع غیر قابل رصد است، مگر زمانی که در بیشترین کشیدگی قرار گرفته باشد. دو نوع کشیدگی غربی و شرقی وجود دارد؛ کشیدگی غربی زمانی رخ می‌دهد که سیاره پیش از طلوع خورشید در بیشترین ارتفاع از افق باشد و کشیدگی شرقی مربوط به زمانی است که سیاره بعد از غروب خورشید در بیشترین ارتفاع از افق قرار بگیرد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: هر بار که سیاره زهره به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید می‌رسد چند ماه قابل مشاهده است. این وضعیت تقریباً هر سال و ۶ ماه یک بار تکرار می‌شود، سیاره زهره ساعت ۱۸:۲۷ روز جمعه در بیشترین کشیدگی شرقی قرار می‌گیرد. در این پدیده جدایی زاویه‌ای این سیاره با خورشید حدود ۴۸ درجه خواهد بود و از مختصات رصدخانه لارستان هنگام غروب آفتاب سیاره دو قلوی زمین ۲۸ درجه بالاتر از افق به اوج خود در آسمان می‌رسد. درخشان‌ترین جرم آسمان امشب را بعد از غروب خورشید تا ساعت ۱۹:۵۱ می‌توان در آسمان رصد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار