کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کهکشان کوتوله فورناکس امروز یکشنبه -۹ آبان ماه- با استفاده از یک دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک قابل رصد است.
کد خبر: ۱۰۰۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷ 31 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرداظهار کرد: صورت فلکی جنوبی فورناکس دارای بیشترین تعداد کهکشان است، در واقع در این صورت فلکی یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های کهکشانی قرار دارد. خوشه کهکشانی فورناکس در فاصله حدود ۶۲ میلیون سال نوری یعنی تقریباً ۲۰ برابر فاصله کهکشان آندرومدا تا کهکشان راه شیری قرار دارد.

وی افزود: امروز _یک‌شنبه ۹ آبان‌ماه_ کهکشان کروی کوتوله فورناکس حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. اخترشناسان معتقدند که UCDها یا کهکشان‌های کوتوله در واقع هسته‌های به جا مانده از کهکشان‌های بزرگی هستند که به مرور زمان تخریب شده‌اند، البته این احتمال وجود دارد که در آینده تعداد بسیار بیشتری از این نوع کهکشان‌ها در خوشه‌های کهکشانی پر جمعیت دیگر نیز کشف شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: دیدن کهکشان کوتوله فورناکس با میل ۳۷ درجه و ۲۷ دقیقه قوسی جنوبی از نیمکره جنوبی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۳۵ درجه شمالی اصلاً قابل مشاهده نیست. این کهکشان از موقعیت رصدخانه لارستان، بین ساعات ۲۱:۵۷ تا ۰۱:۵۱ قابل مشاهده خواهد بود؛ حوالی ساعت ۲۱:۵۷ زمانی که در ارتفاع ۲۲ درجه از افق جنوب شرقی قرار دارد، قابل دسترسی است سپس ساعت ۲۳:۵۴ در موقعیت ۲۷ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و حدود ساعت ۰۱:۵۱ هنگامی که به فاصله ۲۲ درجه‌ای بالای افق جنوب غربی برسد غیر قابل رصد می‌شود.

وی تصریح کرد: کهکشان کوتوله فورناکس با قدر ۹ کاملاً ضعیف است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک رصد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار