رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون از ثبت بزرگترین خانه قاجاری کازرون با معماری منحصر به فرد به عنوان یک اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد
کد خبر: ۱۰۰۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱ 31 October 2021

تابناک فارس به نقل از کازرون نما: پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام خانه تاریخی حاج اسماعیل موسوم به «عمارت حاج اسمال» به عنوان بزرگترین خانه قاجاری برجای مانده در کازرون در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

محمدجواد جوکاری با تائید خبر ثبت ملی «عمارت حاج اسمال» گفت: حدود 18 ماه پیش، کارشناسان استان از نزدیک خانه موسوم به حاج اسمال در بافت کوی بازار را مورد بازدید قرار دادند که طی این بازدید، ارزش تاریخی این بنا مورد تائید کارشناسان قرار گرفت و در نهایت «عمارت حاج اسمال» به‌دلیل ارزش تاریخی فوق‌العاده‌ای که دارد، و همچنین از نظر مساحت بزرگترین خانه قاجاری باقی مانده در شهر کازرون نیز به شمار می‌رود و معماری مشابه آن در سطح شهرستان بسیار به ندرت دیده شده، با تصمیم کارشناسان در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 

جوکاری همچنین از پیگیری دفتر نماینده شهرستان کازرون جهت تخصیص اعتبار تملک این بنای تاریخی خبر داد و افزود: تا کنون دو دیدار از سوی دکتر عباسی با مسئولان و وزیر سابق میراث فرهنگی جهت تملک این بنای تاریخی به عنوان ساختمان اداری و پژوهشی برگزار شده و نماینده شهرستان وعده مساعدت و دیدار با وزیر جدید میراث فرهنگی را جهت پیگیری موضوع اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد تا بدینجا مقرر شده که اعتباراتی برای تملک این بنا به صورت 50 درصد از طریق وزارتخانه و 50 درصد نیز از طریق بودجه استان تهیه شود و این بنا پس از تملک و مرمت، با کاربری ساختمان اداری و پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون و نیز نمایشگاه صنایع دستی در اختیار این اداره قرار گیرد.

بزرگترین خانه قاجاری کازرون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

بنا به این گزارش، قدمت خانه تاریخی «عمارت حاج اسمال» به اوایل دوران قاجاریه و حتی پیش از آن باز می‌گردد. این خانه تاریخی در ابتدا متعلق به فردی به‌نام «آقاهاشم» واقف حسینیه کوی بازار و مجموعه دیگری از موقوفات در مرکز شهر کازرون و حومه بوده است و از اواخر دوران قاجار از سوی «حاج اسماعیل» مالک جدید آن احیا و مرمت می‌شود و از آن زمان به «عمارت حاج اسمال» نامبردار می‌گردد.

بزرگترین خانه قاجاری کازرون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

مجموعه «عمارت حاج اسمال» در زمان رونق خود از محل فعلی تا میدان حسینیه بازار به مساحت بیش از 30 هزار متر به همراه چند حمام و چندین حلقه چاه آب وسعت داشته است؛ اگرچه امروزه تنها 1850 متر از این مجموعه تاریخی شامل بنای اصلی در دو طبقه و یک حیاط نارنجستان بزرگ و یک حیاط کوچک برجای مانده است.

بزرگترین خانه قاجاری کازرون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

کارشناسان امیدوارند با تملک این بنای تاریخی و بازسازی آن، شهر کازرون شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این بنای تاریخی دیدنی باشد.


گفتنی است، این بنای ارزشمند تاریخی در تاریخ 14 شهریورماه امسال، به شماره 23458 به عنوان یک اثر تاریخی و میراث فرهنگی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. تاکنون 190 اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان کازرون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار