عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا ندارند، به همین دلیل نباید برای درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزای ویروسی مصرف شوند.
کد خبر: ۱۰۰۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴ 31 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر اورنگ ایلامی یکشنبه ۹ آبان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با آغاز فصل سرما پرسش‌های بسیاری پیرامون بیماری آنفلوآنزا مطرح می‌شود، گفت: آنفلوآنزا، شایع ترین بیماری ویروسی در فصل پاییز و زمستان است. این بیماری دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند تمام رده‌های سنی از کودکان تا سالمندان را مبتلا کند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ویروس‌های آنفلوآنزا با سرفه و عطسه کردن منتشر شده و در بیشتر موارد این انتشار از فرد به فرد، از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آنفلوانزا آلوده شده و تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

ایلامی به نشانه‌های ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هم اشاره و بیان کرد: از مهم ترین نشانه‌های ابتلا به این ویروس می‌توان به تب، بدن درد، گرفتگی عضلات، سردرد، سرفه‌های خشک، تنفس کوتاه، خستگی و بی‌حالی، آبریزش بینی، درد و سوزش گلو اشاره کرد.

او به تفاوت‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید۱۹ هم اشاره و خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا ابتدا ممکن است با داشتن نشانه‌هایی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد مشابه سرماخوردگی به نظر برسد، اما سرماخوردگی اغلب به آرامی بروز می‌کند، در حالی که نشانه‌های آنفلوآنزا به طور ناگهانی رُخ می‌دهد.

ایلامی با اشاره به اینکه سه بیماری آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کووید۱۹، ریشه ویروسی داشته و برخی نشانه‌های آنها شبیه هم هستند، گفت: به طور معمول کسانی که به کروناویروس مبتلا می‌شوند، یکی از نشانه‌های تب بالای ۳۸ و نیم درجه، سرفه‌های مداوم و خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی، خستگی و مشکلات دستگاه گوارشی را دارند.

او ادامه داد: نشانه‌های بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ از نظر بالینی نیز تفاوت‌هایی با هم دارند، مانند اینکه تنگی نفس در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نادر بوده، در صورتی که در کرونا متداول است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنن در پاسخ به این سوال کت آیا بیماری آنفلوآنزا انواع متفاوتی دارد؟ گفت: آنفلوآنزا با ویروس‌های خانواده «ارتومیکسو ویروس ها» ایجاد شده و به سه گروه A,B,C تقسیم می‌شوند.برخی از انواع آنفلوآنزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفلوآنزایA که به آنفلوآنزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد.

ایلامی اظهار کرد: کودکان و سالمندان، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم و ماداران باردار به دلیل ضعف در سیستم ایمنی و دفاعی بدن، بیش از دیگران امکان مبتلا شدن به آنفلوآنزا را دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار