آیت الله دژکام بیان داشت: مطالبه گری آدابی دارد، البته نباید به گونه ای باشد که به بهانه آداب، کسی نتواند خواسته خود را مطالبه کند؛ او باید بتواند خواسته خود را مطالبه کند و طرف مقابل هم این اطمینان را بدهد که برای محقق شدن مطالبات تلاش خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵ 04 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: آیت‌الله لطف‌الله دژکام پنجشنبه در دیدار با فعالان و تشکل های مختلف دانش آموزی استان فارس که به مناسبت ۱۳ آبان برگزار شد، اظهار کرد:همه میدان های ورزشی، علمی، فرهنگی و مدیریتی مربوط به شما دانش آموزان خواهد بود، مهم این است که شما فرصت را غنیمت بدانید و از تجربات نسل گذشته خوب استفاده کنید.

وی با اشاره به سخنان امام علی (ع)، گفت:امام علی علیه السلام فرموده است: العَقلُ عَقلانِ: عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ عقل دو گونه است، عقلی که خداوند در طبیعت انسان می گذارد و دیگری تجربه است که در سن ۴۰ سالگی تکمیل می شود در قرآن هم در آیه «حَتَّیٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً» به آن اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه هر روز باید متکی به عقل طبیعی و استمداد جوینده از عقل تجربی باشیم،گفت: نباید به بهانه جوان گرایی تجربه و به بهانه تجربه، جوانگرایی را به دست فراموشی بسپاریم. این دو باید با هم همراه شود.

آیت الله دژکام بیان کرد: اگر تجربه را از نسل گذشته نگیریم این یک ضرر است و جامعه دیر رشد می کند.

وی با اشاره به جمله «من جرب المجرب حلت به الندامه» گفت: ما باید به دنبال این باشیم که نسل جدید را بر سر خط تجربیات نسل گذشته بیاوریم؛ برای اینکه سرعت حرکت نظام اسلامی زیاد شود و اسلام در جامعه بشری بدرخشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد:۳۰۰ هزار شهید با امکانات و ابزار محدود آن روز به میدان آمدند و حرف اسلام و ایران را به جهان منتقل کردند . امروز امکانات و ابزار پیشرفت کرده است و مهم حُسن استفاده از این امکانات و ابزار است.

وی افزود:امروز وظیفه شما جوانان است که پیام اسلام و ایران را به گوش تمام جوانان جهان برسانید که اگر فضای افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار ندهیم نمی توانیم ادامه این انقلاب را شاهد باشیم.

آیت الله دژکام بیان داشت:پیشرفت های امروز را آن جوانی ایجاد کرده که با وجود فقر و فشار بسیار زیاد در مقابل استکبار جهانی مانند سرو ایستاد، شما هم باید مسیر انقلاب، مسیر امام، مسیر رهبری و مسیر شهدا را محکم و قوی ادامه دهید.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب، چیزی به نام مطالبه گری نداشتیم و این مسائل معنا نداشت؛ کسی نمی توانست بنشیند روبروی استاندار و فرماندار یا هر مقام دیگری و خواسته های خود را بی هیچ نگرانی و لکنت زبانی بیان کند. در حالی که بعد از انقلاب رهبر معظم انقلاب به عنوان شخص اول مملکت، خودشان چند نهضت را ایجاد کرده اند که از جمله آنها آزاد اندیشی، نظریه پردازی و مطالبه گری است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: بحث فرهنگ جامعه و مردم یکی از ابعاد بسیار مهمی است که انقلاب اسلامی به آن می پردازد. مشکلات اقتصادی کنونی را ان شاء الله حل خواهیم کرد اما فرهنگی که در جامعه ما حاکم است چگونه خواهد بود؟

وی اضافه کرد: کمونیست‌ها می گفتند همه جامعه را ساکت کنید تا به پیشرفت اقتصادی برسیم، اما رهبر معظم فرمودند مطالبه گری را در بین جوانها رایج کنید تا پیشرفت کنیم.

امام جمعه شیراز گفت:باید این را به عنوان نقطه قوت برای نظام اسلامی بدانیم که با سبک بسیار جدیدی که ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد کارهای یک کشور را پیش می بریم ما به دنبال پیشرفت و توسعه اسلامی هستیم نه پیشرفت و توسعه به سبک لیبرال دموکراسی و نه به سبک مارکسیستی.

آیت الله دژکام بیان داشت: مطالبه گری آدابی دارد، البته نباید به گونه ای باشد که به بهانه آداب، کسی نتواند خواسته خود را مطالبه کند؛ او باید بتواند خواسته خود را مطالبه کند و طرف مقابل هم این اطمینان را بدهد که برای محقق شدن مطالبات تلاش خواهد کرد.

وی با اشاره به آیه قرآنی «وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» گفت: این همان نقطه مطلوب و آرمان جامعه اسلامی است. در این فضای رحمت که بین ما گسترده می شود پیر و جوان باید بتوانند به راحتی مطالبه گری کنند.آداب این مطالبه‌گری باید طوری تنظیم و تبیین شود که خدای نکرده حرفی در گلوی کسی نماند و البته حرمت ها نیز شکسته و آبروی افراد ریخته نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار