آسم، بیماری شایعی است که با درگیری مجاری هوایی موجب دشواری تنفس می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ 09 November 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: التهاب مجاری هوایی همراه با تشدید اسپاسم مجاری و ترشح بالای موکوس منجر به تنگ شدن مجاری هوایی شده و علائم آسم یعنی سرفه، خس خس و تنگی نفس بروز کرده و می‌تواند به کاهش فعالیت و ناتوانی بیمار منجر شود.
دکتر محمدجواد فلاحیافزود: درمان نامناسب بیماری یا عدم کنترل مناسب می‌تواند موجب مراجعه مکرر به مراکز درمانی شده و تحمیل هزینه‌های زیاد و تهدید جان بیماران را در پی داشته باشد.
وی عوامل محیطی و ژنتیکی را اصلی‌ترین علت‌های بروز بیماری آسم برشمرد که با تاثیر روی سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ‌های سیستم ایمنی می‌شود و در ادامه می‌تواند علائم بالینی بیماری را به وجود آورد.
به گفته مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت برخی آنتی ژن‌ها در فصول سرد و گرم متفاوت بوده و با تأثیر بر سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ‌های ایمنی بدن می‌شود.
او افزود: عملکرد متفاوت سیستم ایمنی بدن در فصول مختلف سال موجب تغییر وضعیت بیماران مبتلا به آسم می‌شود. از سوی دیگر تغییر رطوبت هوا همراه با وضعیت تهویه منازل و محیط زندگی نیز تأثیر قوی بر وضعیت بیماران مبتلا به آسم دارد.
دکتر فلاحی توجه به این بیماران، به ویژه کودکان مبتلا به آسم در هنگام تغییر فصل سال و در هوای سرد زمستان را لازم و ضروری دانست و یادآور شد: اگر شیوه نامه درمان نیز به تغییر نیاز داشت، پزشک با صلاحدید خود می‌تواند آن را تنظیم کند، اما تاکید می‌شود از هرگونه تغییر رویه درمان و مصرف خودسرانه دارو‌ها باید به شدت پرهیز شود.

برچسب ها: تغییر فصل ، آسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار