کمتر کسی می‌پندارد دُرنا این پرنده خوش خط و خال رعنا و عروس تالاب‌ها و آبگیرها بتواند مزاحمتی برای کسی ایجاد کند، همین پرندگان خوش قد و قامت در فصل کاشت محصولات کشاورزی ، سوهان روح کشاورزان در حاشیه تالاب طشک در شرق فارس می‌شوند و به محصولات کشاورزی آسیب می‌زنند.
کد خبر: ۱۰۰۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ 09 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: بر اساس مشاهدات کشاورزان و به گفته برخی از بهره برداران کشاورزی حاشیه تالاب طشک در شهرستان بختگان استان فارس ، گروههای مختلف درناها که تنها در یک قطعه زمین مجتمع می شوند و بیش از ۳۰۰ قطعه شمارش شده اند در این کشتزارها فرود می آیند و به محصولات کشاورزی آسیب می زنند.

این بهره برداران کشاورزی پیش بینی می کنند بالغ بر دو هزار قطعه درنا در فصل مهاجرت که از اوایل مهر ماه آغاز شده است در زیستگاه های حاشیه شمالی و غربی تالاب طشک فرود آیند و هجوم دسته جمعی آنان به کشتزارهای منطقه می تواند مخرب باشد.

اخیرا در نشستی با موضوع بررسی اولویت بندی راهکار مناسب برای کاهش تعارض با درنای خاکستری در بختگان ، مسوولان و کارشناسان این شهرستان رایزنی کردند و پیشنهادهایی برای کاهش آسیب ها در حاشیه این تالاب بررسی شد.

این نشست به منظور اولویت بندی و انتخاب راهکار مناسب اجرایی برای کاهش تعارض ذینفعان با درنای خاکستری، با حضور کشاورزان منتخب در شهر آباده طشک برگزار شد و در آن ۱۲ مورد از راهکارهای پیشنهادی به طور مفصل و مشروح توضیح داده شد؛ سپس از حاضرین خواسته شد تا به ترتیب ۵ اولویت مورد نظر خود را اعلام کنند.

پس از بررسی و خوانش اولویت‌ها نتایج استخراج شده و اطلاعات به دست آمده حاکی است که اولویت اول شرکت‌کنندگان دانه ریزی در خارج از زمین های کشاورزی به منظور رویش بذر و تغذیه درناها و کاهش خسارت به زمین های زراعی باشد.

در صورت بارش های مناسب فصل پاییز و قرق ۸۰ هکتار از زمین‌های حاشیه شمالی تالاب طشک می‌توان امیدوار بود که خسارات درناها به مزارع کشاورزان به حداقل ممکن برسد.این برنامه با مدیریت و نظارت دفتر طرح ملی حفاظت از تالاب ها ی ایران و با همکاری مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و اداره پارک ملی بختگان در حال اجراست.

دُرناها یا کُلَنگ‌ها خانواده‌ای از پرندگان هستند که با نام علمی Gruidae شناخته می‌شوند و متعلق به راستهٔ کلنگ‌سانان هستند. آن‌ها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتاً کوتاه، بال‌های دراز و منقاری بلند و کلفت و در مجموع ظاهری شبیه لک‌لک‌ها دارند.

تا کنون ۱۵ گونه از درناها شناسایی شده‌اند این گونه‌ها در اکثر نقاط جهان به جز قطب جنوب و آمریکای جنوبی پراکنده هستند. بعضی از انواع درناها، مهاجرت می‌کنند و زمستان‌ها را در جاهای گرم و تابستان‌ها را در نواحی سرد می‌گذرانند. بعضی از آن‌ها نیز مهاجرت نمی‌کنند و در مناطقی ثابت زندگی می‌کنند. دریاچه طشک در شهرستان بختگان از جمله زیستگاههایی است که میزبان درناها در موسم سرد سال است.

فعالیت‌های انسانی و تخریب و اشغال زیستگاه‌های این پرندگان باعث شده که امروزه نسل بیشتر گونه‌ها و جمعیت‌های درناها مورد تهدید قرار بگیرد. به عنوان مثال طی دهه‌های اخیر جمعیت غربی درناهای سیبری رو به کاهش گذاشته و امروزه فقط یک درنای نر از جمعیت غربی چندهزارتایی آن‌ها باقی مانده‌است.

دریاچه طَشک استان فارس در کنار روستای زیبا و قدیمی طشک از توابع شهرستان بختگان قرار دارد. این دریاچه یک فرونشست میان‌کوهی است که ارتفاع آن‌ها از سطح دریای آزاد حدود ۱۵۵۸ متر است. دریاچه طشک با وسعت تقریبی ۸۰۰ کیلومتر مربع در شمال باختری دریاچه بختگان و ۱۶۰ کیلومتری خاور شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار