محمدجواد مظفری گفت: لارستان رتبه نخست سطح زیرکشت کنجد در فارس را به خود اختصاص داده است و سالانه با سطح زیرکشت 2 هزار هکتار معادل 1900 تن کنجد از مزارع برداشت می شود،که بخش عمده کشت کنجد لارستان در بخش مرکزی و منطقه درز سایبان است
کد خبر: ۱۰۰۸۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴ 11 November 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: محمدجواد مظفری گفت: لارستان رتبه نخست سطح زیرکشت کنجد در فارس را به خود اختصاص داده است و سالانه با سطح زیرکشت 2 هزار هکتار معادل 1900 تن کنجد از مزارع برداشت می شود،که بخش عمده کشت کنجد لارستان در بخش مرکزی و منطقه درز سایبان است.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان افزود: برداشت دانه روغنی کنجد از 2 هزار هکتار مزارع لارستان از نیمه دوم مهرماه آغاز شده و تا پایان آبان ادامه خواهد داشت.

مظفری اظهار داشت: کنجد‌های برداشتی از مزارع لارستان از اقسام مرغوب ترین کنجدها است که به سایر شهرستان‌های فارس، استان‌های تهران و یزد نیز ارسال می‌شود،علاوه بر این محصولات فراوری شده از کنجد مانند روغن،شیره و ارده قابلیت صادرات به خارج از کشور را نیز دارد.

*چاه نهر،روستای مرغوب کشاورزی و کشت ویژه کنجد*

چاه نهر روستایی در ۱۲۵ کیلومتری شهرستان لارستان است که از مهم ترین قطب های کشاورزی در استان فارس به شمار می آید و آن را به واسطه سهم و جایگاه عمده ای که در تولیدات کشاورزی دارد به روستای مرغوب کشاورزی نام گذاری کرده اند.


روستای چاه نهر تنها تولید کننده سیب زمینی طرح استمرار در فارس است که سالانه بیش از ۱۱۰۰۰ تن سیب زمینی از مزارع آن برداشت می شود،علاوه بر این تولید گندم،جو،سیفی جات شامل هندوانه،خربزه،خیارسبز،بادمجان،گوجه فرنگی، فلفل دلمه و نیز دانه های روغنی کنجد از تولیدات ویژه این روستا است.


با شروع فصل برداشت کنجد در چاه نهر لارستان، به سراغ یکی از کشاورزان این روستا رفتیم تا از سهم و تولیدات کنجد در این روستای مرغوب کشاورزی جویا شویم.

حسن طیبی پور از کشاورزان فعال روستای چاه نهر لارستان در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: روستای چاه نهر یکی از مناطقی است که در لارستان سهم ویژه ای در تولیدات کشاورزی از جمله کنجد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کنجد گیاهی گرمسیری و گرما دوست است که کشت آن در تیرماه آغاز و در آبان ماه برداشت می شود، و پیش بینی می شود امسال کشاورزان ۲۴۰ تن کنجد از سطح ۳۰۰ هکتار زمین های کشاورزی خود برداشت کنند.

طیبی پور این میزان از برداشت را در مقایسه با سال گذشته افزایشی دانست و بیان کرد: سال گذشته در روستای چاه نهر 200 تن کنجد برداشت شد اما امسال 40 تن افزایش داشته است که البته به دلیل خسارتی که باران سیلابی به این مزارع وارد کرد میزان برداشت اگرچه نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است اما اگر خسارات وارد نمی شد این افزایش به ۳۰۰ تن هم می رسید.

او از گلایه و دغدغه کشاورزانی که بیمه بوده اند اما پس از خسارتی که باران های سیلابی به مزارعشان وارد کرد هیچ کسی به حمایت از آنها برنخواست هم برایم گفت: پس از آنکه بارش های سیلابی به بسیاری از محصولات کشاورزی چاه نهر از جمله کنجد آسیب وارد کرد، آنها که تحت بیمه بودند گلایه داشتند که حمایتی از آنها نشده است.


طیبی پور درمورد موارد محصولات فراوری شده از کنجد گفت: دانه روغنی کنجد در تهیه ارده، شیره کنجد، شیرینی، تهیه روغن کنجد استفاده می‌شود که در کارگاه صنایع تبدیلی کنجد برای تولید ارده و روغن این محصول فراوری می شود.

این کشاورز نمونه در مورد بازار مصرف کنجدهای چاه نهر گفت: کنجد‌های برداشتی چاه نهر کنجدهای مرغوبی است که علاوه بر سطح شهرستان،به استان فارس و استان‌های کرمان و یزد هم ارسال می‌شود.

از این کشاورز نمونه در مورد خواص کنجد و اهمیت هایی که دارد سؤال پرسیدم و پاسخ داد: هر قاشق غذاخوری کنجد، مقدار بسیاری از نیاز روزانه کلسیم بدن را تأمین می کند همچنین مصرف کنجد نیاز روزانه بدن به فولیک اسید را هم برطرف می کند چرا که دانه کنجد سرشار از آهن گیاهی است در نتیجه مصرف کنجد برای کسانی که فقرآهن دارند بسیار مفید است،افرادی که شیر دوست ندارند یا نمی توانند مصرف کنند، می توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود استفاده کنند.

برچسب ها: برداشت ، کنجد ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار