مشاور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز،در حاشیه آغاز فعالیت اتوبوس دیابت به خبرنگاران گفت: دیابت، از شایعترین بیماری‌های متابولیک است و برآورد می‌شود که حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان فارس به این بیماری مبتلا باشند.
کد خبر: ۱۰۰۹۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶ 16 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: مشاور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، سه‌شنبه ۲۵ آبان در حاشیه آغاز فعالیت اتوبوس دیابت به خبرنگاران گفت: دیابت، از شایعترین بیماری‌های متابولیک است و برآورد می‌شود که حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان فارس به این بیماری مبتلا باشند.

دکتر عبدالحسین فرح‌بخش، با یادآوری اینکه بیش از ۷۶ درصد از مبتلایان به دیابت در فارس شناسایی شده‌اند و مراقبت لازم را دریافت می‌کنند، گفت: به دلیل افزایش تدریجی میزان قندخون، امکان دارد که ابتلا به دیابت در ابتدا با هیچ علامتی همراه نباشد.

این مقام مسئول تشخیص به موقع بیماری دیابت را دارای اهمیت بسیار زیادی دانست و خاطرنشان کرد که مراقبت و کنترل قند خون بیماران به نحو مطلوب، می تواند در پیشگیری از عوارض دیابت موثر باشد.

مشاور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سه بخش اصلی ارائه خدمات در زمینه دیابت در سیستم سلامت تعریف شده است، توضیح داد: این سه بخش شامل پیشگیری از بروز دیابت، تشخیص به موقع دیابت و درمان آن است.

او گفت: با توجه به شرایط بحران کرونا، مراجعه افراد بالای ۳۰ سال برای غربالگری دیابت و همچنین مراقبت بیماران مبتلا به دیابت در مراکز ارائه خدمات سلامت میزان زیادی تحت تاثیر قرار گرفته که برای رفع این چالش و با هدف افزایش دسترسی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری شهرداری شیراز، اقدام به بهره برداری از اتوبوس دیابت کرده است.

فرح‌بخش ادامه داد: با انجام برنامه ریزی های لازم در زمینه تسهیل دسترسی مردم و همچنین فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاهی مردم در خصوص اهمیت این بیماری، با همکاری مراکز بهداشت شیراز اتوبوس دیابت از این هفته به طور مستمر در مناطق مختلف از جمله اماکن عمومی، پارک ها، محله های مختلف، ارگان های دولتی و خصوصی، مراکز صنعتی و مناطق حاشیه شهر و کمتر برخوردار با رعایت پروتکل های بهداشتی استقرار می یابد.

مشاور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره خدمات پیش بینی شده برای فعالیت این اتوبوس توضیح داد: آموزش و حساس سازی در زمینه اصلاح شیوه زندگی، اهمیت پیشگیری و مراقبت بیماری دیابت، غربالگری دیابت و فشار خون افراد بالای ۳۰ سال، آموزش خودمراقبتی به بیماران و افراد در معرض خطر و مشاوره با بیماران مبتلا به دیابت و پُرفشاری خون از جمله اقداماتی است که در اتوبوس دیابت ارائه می شود.

برچسب ها: دیابت ، اتوبوس دیابت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار