رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: واکسیناسیون در این شهرستان روند نزولی دارد و نسبت به روند آن در استان، به میزان ۶ الی ۷ درصد کاهش مشارکت وجود دارد و کمترین میزان مشارکت متعلق به گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال است.
کد خبر: ۱۰۰۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳ 16 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمد رحمانیان سه‌شنبه در جلسه ستاد پیشگیری از کرونا شهرستان جهرم افزود: بر اساس آمارگیری در مهرماه سال جاری، ۲۰ مورد از بستری‌ها مربوط به این گروه از افراد بوده است.

وی ابراز کرد: متأسفانه مطابق پیش‌بینی اعلام شده هفته پیش، جهرم در آخر هفته گذشته وارد فاز قرمز شد که از جمله دلایل این امر، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در روستاهای ما پروتکل‌ها به طور کلی رعایت نمی‌شود و در شهرستان هم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد رعایت می‌شود. دومین مورد عدم مراجعه گروه‌های هدف برای دریافت واکسن است.

رحمانیان اظهار کرد: در جهرم میزان تجمعات بسیار بالاست و یکی از مهم‌ترین اقدامات، جلوگیری از این تجمعات است. واکسن زدن به معنی مهار کرونا نیست، بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌ها و دوری از تجمعات بسیار مهم و ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: واکسیناسیون در این شهرستان روند نزولی دارد و نسبت به روند آن در استان، به میزان ۶ الی ۷ درصد کاهش مشارکت وجود دارد و کمترین میزان مشارکت متعلق به گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال است.

وی بیان کرد: در افراد بالای ۶۰ سال مراجعه برای دز سوم بسیار حائز اهمیت است چرا که پس از گذشت ۴ تا ۶ ماه از دریافت دز دوم، عملکرد سیستم حفاظتی افت کرده و این افراد به شدت مستعد بیماری می‌شوند. ویروس به شدت جهش پیدا کرده و شخص با ۱۰ درصد درگیری ریه به فاصله سه روز به ۷۰ درصد درگیری می‌رسد، بنابراین باید برای دریافت دز سوم سریعا اقدام شود.

رحمانیان گفت:‌دو گروه سنی پایین‌ترین سطح پوشش واکسیناسیون را داشته‌اند و از پرخطرترین گروه‌ها محسوب می‌شوند، یکی گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال و دیگری گروه سنی ۷۵ سال به بالاست.از گروه اول، ۲۳ هزار نفر و از گروه دوم، ۳هزار نفر واکسن دریافت نکرده‌اند. گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال جمعیت فعال جامعه هستند و به همین دلیل به شدت بیماری را منتقل می‌کنند و گروه دوم به شدت آسیب‌پذیر هستند.

به گفته وی آمارها نشان می‌دهد که واکسیناسیون باعث کاهش میزان موارد بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا می‌شود ودر واقع آمار بالای بستری به دلیل عدم مراجعه گروه سنی‌های نام‌برده جهت انجام واکسیناسیون است.در مجموع اگر روند واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به همین منوال ادامه یابد، شهرستان جهرم در وضعیت قرمز باقی خواهد ماند.

تزریق دوز سوم به ویژه در افراد بالای ۶۰ سال ضروری است

معاون استاندار فارس و فرمانداری ویژه شهرستان جهرم نیز در این جلسه گفت: با توجه به کاهش اثر بخشی پس از مدت زمان معین لازم است که تزریق دز سوم طبق دوره زمانی اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی حتما انجام پذیرد.

مهدی شفیعیان اظهار کرد: پس از طریق واکسن، رعایت شیوه‌نامه‌ها از جمله عدم حضور در تجمعات، استفاده از ماسک،رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب از اولویت های کنترل شیوع بیماری کروناست.

وی بیان کرد: برای ترغیب افکار عمومی و تشویق مردم به واکسیناسیون جلسات مختلفی با رؤسای اتحادیه‌های صنفی، سمن‌ها، معتمدین و خبرنگاران برگزار شده است. همچنین آمار واکسیناسیون به تفکیک سکونت‌گاه‌های مناطق روستای و محلات شهری آماده شده است و تصمیماتی به صورت نقطه‌ای به تفکیک هر سکونتگاه برای تسریع فرایند واکسیناسیون و رعایت دستور العمل ها اتخاذ خواهد شد.

فرماندار جهرم گفت: با توجه به اینکه حدود ۲۳۰۰۰ نفر در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال و ۳۰۰۰ نفر در گروه سنی ۷۰ سال به بالا جهت واکسیناسون مراجعه نکرده اند، لازم است که از ظرفیت تمام دستگاه‌ها به‌ویژه بسیج، حوزه‌های علمیه، سامانه‌های شاد و...، پزشکان خانواده، اصناف، شوراهای اسلامی و دهیاران که قابلیت‌های بالایی دارند برای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی افکار عمومی استفاده شود، چرا که گروه سنی ذکر شده اول که گروه فعال جامعه است در حال انتشار ویروس و گروه سنی دوم بیشترین آسیب‌پذیری را دارند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها: واکسن ، کرونا ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار