کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه کامل یا سگ آبی جمعه -۲۸ آبان‌ماه- در صورت فلکی ثور طلوع می‌کند و تا سپیده دم شنبه در آسمان حضور دارد.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲ 19 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: جمعه -۲۸ آبان‌ماه- ماه در فاز بدر یا کامل قرار دارد و تقریباً هزمان با غروب خورشید ساعت ۱۷:۰۷ در صورت فلکی ثور طلوع می‌کند و تا سپیده دم شنبه در آسمان حضور دارد. در فرهنگ بومی آمریکایی، کشاورزان ماه کامل نوامبر را ماه سگ آبی یا The Beaver Moon می‌نامند، زیرا در این زمان از سال سگ‌های آبی به طور ویژه در ساختن سدهای زمستانی خود برای آماده شدن برای فصل سرد فعال می‌شوند. این حیوان عمدتاً شب گرد است؛ بنابراین زیر نور ماه کامل به کار خود ادامه می‌دهند. زمان دقیق رسیدن ماه به فاز کامل یعنی وقتی طول دایره البروجی ماه دقیقاً ۱۸۰ درجه از طول دایره البروجی خورشید فاصله دارد، ۱۲:۲۷ است. البته ما بعد از طلوع شاهد ماه بدر خواهیم بود.

وی افزود: امشب ماه در فاصله ۴۰۵ هزار کیلومتری زمین قرار دارد و به نقطه اوج زمینی نزدیک است، نقطه‌ای از مدار بیضی شکل ماه که بیشترین فاصله را از زمین دارد. به کار بردن اصطلاح میکرو ماه نیز به همین دلیل است، نقطه مقابل ابرماه، میکروماه است که در این حالت ماه کامل ۱۴ درصد کوچک‌تر و ۳۰ درصد کم نورتر از ابرماه دیده می‌شود.

طولانی‌ترین ماه گرفتگی جزئی قرن
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: روز جمعه -۲۸ آبان‌ماه- طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن رخ خواهد داد، در این رویداد ماه بین ساعات ۱۰:۴۹ تا ۱۴:۱۷ از سایه زمین عبور می‌کند و ماه گرفتگی جزئی ایجاد می‌شود. خسوف در هر مکان که ماه در آن زمان در بالای افق باشد مانند اقیانوسیه، قاره آمریکا، آسیای شرقی، اروپای شمالی و اندونزی قابل مشاهده است، این پدیده جذاب از کشور ما قابل رصد نیست زیرا ماه در آن زمان در زیر افق قرار دارد.

وی تصریح کرد: حداکثر ماه گرفتگی ساعت ۱۲:۳۴ رخ می‌دهد، زمانی که ۹۷ درصد از قرص ماه در سایه زمین قرار می‌گیرد و ماه ظاهری سرخ رنگ پیدا می‌کند. این ماه گرفتگی ناقص به مدت سه ساعت و ۲۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه طول می‌کشد که از همه ماه گرفتگی‌های سال ۲۰۰۱ تا ۲۱۰۰ طولانی‌تر خواهد بود.

برچسب ها: نجوم ، رویداد نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار