کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی آلفا تک شاخ از ۲۴ آبان تا ۴ آذر فعال است و اوج آن ۳۰ آبان رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷ 21 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: یکشنبه _۳۰ آبان‌ماه_ ماه به دورترین نقطه در طول مدار خود به دور زمین می‌رسد و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند، البته تشخیص این امر در عمل دشوار است زیرا یگانه قمر زمین هر شب در فازهای متفاوتی ظاهر می‌شود. در این وضعیت ماه به فاصله ۴۰۶ هزار کیلومتری زمین می‌رسد و با قطر زاویه‌ای ۲۹.۴۰ دقیقه قوسی در آسمان می‌درخشد. ماه ۱۷ روزه با ۹۵ درصد روشنایی در صورت فلکی ثور از ساعت ۱۷:۴۳ تا ۰۷:۵۸ روز بعد در آسمان حضور دارد.

اوج بارش شهابی آلفا تک شاخی
وی افزود: بارش شهابی آلفا تک شاخ از ۲۴ آبان تا چهار آذر فعال است و اوج آن ۳۰ آبان رخ می‌دهد، کانون این بارش در صورت فلکی تک شاخ است که نزدیک به ستاره شعرای شامی پرنورترین ستاره صورت فلکی کلب اصغر است. منشأ بارش آلفا تک شاخی ناشناخته است، اما احتمالاً یک دنباله دار با دوره تناوب طولانی حدود ۵۰۰ سال است، اگرچه آلفا تک شاخی‌ها فعالیتی با نرخ اوج ساعتی یا ZHR بیش از هزار شهاب را نشان می‌دهد، اما ستاره‌شناسان چنین پیش بینی‌هایی را برای امسال ارائه نکرده‌اند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: فعالیت این بارش در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۷۴ شمسی در حد طوفان شهابی یا ZHR حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ شهاب‌واره بوده است. در هر صورت در زمان اوج بارش به دلیل حضور ماه ۱۷ روزه در آسمان شرایط رصد خیلی مساعد نیست. کانون بارش از موقعیت رصدخانه لارستان از ساعت ۲۱:۳۸ تا ۰۵:۵۲ در آسمان حضور دارد، اما بهترین زمان تماشای شهاب‌واره‌ها نیمه شب تا قبل از سپیده دم دوشنبه است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار