با ورود فصل پاییز و کاهش دمای هوا طبع افراد با تغییراتی مواجه می شود، از این رو مراقبت از کودکان و افراد کهنسال در این فصل بیشتر توصیه می شود.
کد خبر: ۱۰۱۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷ 23 November 2021

فصل پاییز دارای مزاج سرد و خشک است و استفاده از مواد غذایی سرد و خشک در این فصل منجر به ایجاد عارضه در افراد می شود. از طرفی خوردن و استفاده از دوش آب سرد در این فصل مضر و در بیماران تنفسی منجر به سرفه و زکام می شود.

میوه ها و غذاهای مناسب
مصرف میوه های تابستانی در پاییز مضر است، میوه ها و سبزیجاتی نظیر کاهو، خیار و هندوانه به دلیل خاصیت خنک کنندگی باعث رخوت و سردی می شود. در عوض استفاده از میوه به، سیب، لیموشیرین و گلابی به دلیل طبع معتدل و خواص آنتی بیوتیکی در فصل پاییز بسیار مفید است همچنین مغز پسته و بادام به خاطر پروتئین، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

زنجبیل نیز از دیگر دمنوش های مفید در این فصل است؛ دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس های فصل پاییز می شود
استفاده از میوه ها و غذاهای سرد باعث افزایش غلظت خون، رخوت، خستگی و بی خوابی می شود و همچنین مصرف غذاهای سرد و خشک، گوشت گاو، غذاهای مانده و کنسرو شده و همچنین عدس به دلیل طبع سرد و خشک آن مضر است، استفاده از عدس به همراه گلپر، دارچین و نعنا موجب تعادل خون می شود. به طور کلی در فصل پاییز مصرف زیاد غذاهای غلیظ و قوی و پرخوری باعث ایجاد بیماری های گوارشی در افراد می شود.

مراقبت از پوست در پاییز
فصل پاییز هوای سرد و خشکی دارد که این امر منجر به خشکی پوست افراد می شود. در این فصل باید حمام های نیمه گرم برای حفظ رطوبت پوست، انجام شود و استفاده از ماساژ روغن های بنفشه و بادام بر پوست می تواند از عارضه خشکی پوست جلوگیری کند، همچنین استفاده از روغن های گرم مثل بادام تلخ و سیاه دانه در بیماران مفصلی و استخوان بسیار مفید است.
از طرفی با توجه به اینکه سرد شدن هوا میل افراد به نوشیدن آب را کاهش می دهد و همچنین قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد موجب خشکی پوست می شود، نوشیدن آب با دمای متعادل در پاییز اهمیت بسزایی دارد.

در فصل پاییز چه دمنوش هایی مصرف کنیم؟
همان طور که در بالا هم ذکر شد، هوای سرد و خشک این فصل باعث بروز درد در ناحیه مفصل، کمر و بیماری های پوستی همچون قرمزی، تورم و ترک خوردگی می شود.
خوردن میوه های گرم و تر و دمنوش های دارای خاصیت آنتی بیوتیکی در این فصل مفید است و استفاده از بخور شلغم، اکالیپتوس، آویشن و پونه از بروز سرماخوردگی در فصل پاییز جلوگیری می کند.

دمنوش های پاییزی
استفاده از دمنوش های گیاهی همچون پونه کوهی، میخک، جعفری، دارچین، بابونه، نعناع، پونه، گل محمدی، زعفران و چای سبز جهت گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از بروز و یا درمان سنتی بیماری ها مفید است.
زنجبیل نیز از دیگر دمنوش های مفید در این فصل است؛ دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس های فصل پاییز می شود.
دمنوش گیاهی آویشن نیز به دلیل اینکه خاصیت ضد عفونی و ضد باکتری دارد از بروز بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب به بدن افراد می شود جلوگیری می کند.

 

برچسب ها: پاییز ، نوشیدنی ، خوردنی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار