مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: وضعیت فرسایش خاک در این استان بین ۱۰ تا ۱۵ تُن در هکتار است.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷ 27 November 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: عبدالحسن صمدنژاد با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی، خشکیده شدن تالاب‌ها و زمین‌های زراعی، نداشتن پوشش گیاهی با هر وزش باد یا روان آبی، چرای بیش از حد مراتع توسط دام، تغییرات دمایی و ... از علل اصلی فرسایش خاک است، اظهار داشت: وضعیت فرسایش خاک در استان فارس بین 10 تا 15 تُن در هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس افزود: برای حفاظت از عرصه‌ها کلیه فعالیت‌های بیولوژیک و بیو مکانیک، سازه‌ای و مدیریتی در دستور کار اداره کل قرار دارد.

صمدنژاد ضمن تاکید به نقش مهم پروژه‌های آبخیزداری در پیشگیری از فرسایش خاک اظهار داشت: ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌های سطحی، مقابله با خشکسالی برخی از اهداف اجرای این پروژه‌ها است.

این مقام مسئول از اجرای 106 هزار و 924 هکتار طرح آبخیزداری و آبخوانداری در قالب 27 پروژه از محل اعتبارات ملی و استانی طی سال جاری خبر داد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ از عرصه‌های ملی، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 30 هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان دچار آتش‌سوزی شد.

صمدنژاد همچنین اعلام کرد که طی این بازه زمانی 8 ماهه 1400 تاکنون 249 فقره در مساحت 534 هکتار خلع ید توسط یگان حفاظت منابع طبیعی در کل استان فارس داشته اسم که 109 تُن هیزم جنگلی از متخلفان کشف و ضبط شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی در راستای اقتصادی کردن مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران، گفت: این اداره کل امسال 8 هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی با همکاری مرتعدران را به این امر اختصاص داده که اکثرا گیاه آنغزه و باریجه است. در سال جاری حدودا 260 هزار هکتار جهت مراتع استان پروانه چرا صادر خواهد شد و تا کنون جهت 9.5 میلیون هکتار از عرصه‌های ملی پروانه چرا و مجوز چرا صادر شده است.

صمدنژاد با بیان اینکه 174 نیروی حفاظتی اعم از نیروی شرکتی، رسمی و قراردادی در یگان حفاظت از جنگل‌های استان مشغول به کار هستند، بیان کرد: در 8 ماهه نخست امسال میزان 1448 هکتار اراضی ملی در تمام شهرستان‌ها در راستای حفاظت از انفال و عرصه‌های ملی امسال رفع تصرف شده که ارزش تصرفات 86 میلیارد ریال بوده است. در این راستا تیم‌های گشت و مراقبت یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت مستمر عرصه‌های منابع طبیعی را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و به محض مشاهده هرگونه تخلف بر روی اراضی ملی با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

برچسب ها: فرسایش خاک ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار