کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه امشب آخرین مرحله تربیع را آغاز می‌کند، نیمه شب طلوع می‌کند و حدوداً سپیده دم به اوج خود در آسمان می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵ 27 November 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد  اظهار کرد: سیارک سرس که بزرگ‌ترین جرم موجود در کمربند سیارک‌ها در میان مشتری و مریخ است، شنبه _۶ آذرماه_ در موقعیت مقابله خورشیدی قرار خواهد گرفت و کل شب در صورت فلکی ثور قابل رصد است. این سیاره کوتوله از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعات ۱۸:۴۷ تا ۰۴:۳۵ در آسمان حضور دارد و ساعت ۲۳:۴۱ در موقعیتی با ۷۹ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

وی افزود: همان زمانی که سرس وضعیت مقابله را پشت سر می‌گذارد (در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین قرار دارد که حضیض زمینی نام دارد) در درخشان‌ترین حالت خود در آسمان ظاهر می‌شود. سرس در منظومه شمسی بسیار دورتر از زمین در مدار خود در فاصله متوسط ۲.۷۷ واحد نجومی از خورشید به دور خورشید می‌چرخد، بنابراین درخشندگی آن در حالت مقابله و مقارنه خورشیدی از دید زمینی‌ها تفاوت چندانی ندارد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سرس در لحظه تقابل در فاصله ۱.۷۶ واحد نجومی قرار دارد و به قدر ۷.۲ می‌رسد که قطعاً برای رصد این سیارک به تلسکوپ نیاز خواهید داشت. پژوهشگران معتقدند که یک چهارم سرس را آب تشکیل داده است که احتمالاً به شکل لایه یخی در زیر پوسته تیره این سیاره کوتوله است.

تربیع سوم ماه
وی تصریح کرد: ماه امشب آخرین مرحله تربیع را آغاز می‌کند، نیمه شب طلوع می‌کند و حدوداً سپیده دم به اوج خود در آسمان می‌رسد. ماه از مختصات رصدخانه لارستان ساعت ۲۲:۵۴ در افق جنوب شرقی قابل رصد است و ساعت ۰۶:۱۵ با روشن شدن کامل آسمان محو می‌شود. البته غروب ماه حوالی ظهر ساعت ۱۲:۳۰ رخ می‌دهد، ماه نیمه روشن در صورت فلکی اسد قرار دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار