دبیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: در نامه‌های جداگانه‌ قائم مقام وزرات و معاون میراث فرهنگی مراتب ثبت ملی ۹ اثر ناملموس استان فارس به استاندار ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 28 November 2021

تابناک فارس به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، در مطلب ارسالی از قول هادی شه‌دوست شیرازی افزود: این آثار به منظور اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد دو و سه آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ هیئت محترم وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰، به شماره ۲۴۰۹ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، ادامه داد: «مراسم گل غلتان نوزاد در روستای کراده خفر» به شماره ۲۴۰۱، «فال بیت در طایفه چهارراهی» به شماره ۲۴۰۲، «مهارت ساخت عروسک گردویی شهرستان اقلید» به شماره ۲۴۰۳، «مهارت پخت آش اسفندی در شمال فارس» به شماره ۲۴۰۴، «مهارت کیسه بافی در شهر دژ کرد اقلید» به شماره ۲۴۰۵، «مراسم تعزیه شاه‌چراغ در شیراز» به شماره ۲۴۰۶، «مهارت ساخت چیق در عشایر فارس» به شماره ۲۴۰۷، «مهارت تهیه شیرینی حلقه چی در ایزدخواست آباده » به شماره ۲۴۰۸، «غرود بازی در شهر لپویی زرقان » از جمله آثار به ثبت رسیده در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به شمار می‌رود.

میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌ است. مانند ترانه، موسیقی، رقص، آیین، توانمندی خاص، آشپزی، هنر ، صنایع دستی و برخی جشنواره‌ها.

میراث ناملموس قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه ندارد ولی از طریق ابزارها و وسایلی که در آن‌ها به‌کار رفته‌اند قابلیت تجربه‌کردن دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار