این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی برای اجرای طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران، گفت: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و متاسفانه طی دو دهه گذشته بدون برنامه حداکثر آب سفره های زیر زمینی را مصرف کرده‌ایم و در میزان ورودی و خروجی آب به آنها دقتی نشده است که در حال حاضر با بحران و فرونشست زمین مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۰۱۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶ 29 November 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبر در تشریح اقدامات کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم، گفت: از بدو ورود به مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی تصمیم گرفته شد تا در راستای رفع موانع تولید محصولات کشاورزی چاره اندیشی کنیم که با استفاده از ظرفیت نخبگان، کارشناسان و کشاورزان طرحی را در 15 ماده تحت عنوان امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی تدوین کردیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موانع موجود در زمینه تولید محصولات کشاورزی را احصاء و در قالب موادی به طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی اضافه کردیم، ادامه داد: طرح امنیت غذایی پس از بررسی و تصویب در کمیسیون کشاورزی، طی دوماه با همکاری هیات رئیسه و نمایندگاه در صحن علنی نیز بررسی و به تصویب رسید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بروکراسی اداری، بیمه محصولات کشاورزی، صادرات، خرید تضمینی و سند دار کردن اراضی کشاورزی از جمله مشکلات حوزه کشاورزی کشور است، عنوان کرد: باید مسیری را دنبال کنیم تا کشاورزان بدون دغدغه اقدام به تولید محصول کنند و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز در تامین نیاز‌های خود مشکلی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه پس از تصویب طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی دستگاه‌های متولی خصوصا وزارت جهادکشاورزی مکلف به اجرای آن هستند و در حال حاضر خوشبختانه سازوکارهای اجرایی آن تعریف شده است، گفت: طرح امنیت غذایی برای حوزه تولید و اشتغال کشاورزی بسیار ارزشمند است و در بخش امنیت غذایی نیز فضای خوبی را ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ما در مجلس شورای اسلامی قیمت محصولات کشاورزی است، افزود: در گذشته برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی این موضوع به شورای اقتصادی واگذار و در مورد آن بدون اشرافیت تصمیم‌گیری می‌شد، این نوع قیمت گذاری شوک‌هایی را به بازار محصولات کشاورزی وارد می‌کرد.

عسکری با تاکید بر اینکه با برگزاری نشست‌های بسیار زیادی نهایتا در زمینه تعیین قیمت محصولات کشاورزی تصمیم به تشکیل شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی گرفته شد، عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، 6 نفر کشاورزی خبره و دو نماینده مجلس به عنوان ناظر از اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کفه ترازو به نفع تولید کننده است و به تناسب هزینه‌ها نرخ محصولات تعیین می‌شود، تصریح کرد: شورای مذکور قیمت محصولات کشاورزی را بر اساس شرایط زمانی، هزینه تمام شده، صادرات و وضعیت بازار جهانی تعیین می‌‎کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی برای اجرای طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران، گفت: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و متاسفانه طی دو دهه گذشته بدون برنامه حداکثر آب سفره های زیر زمینی را مصرف کرده‌ایم و در میزان ورودی و خروجی آب به آنها دقتی نشده است که در حال حاضر با بحران و فرونشست زمین مواجه هستیم.

عسکری با اشاره به اینکه در نشست‌های متعدد کمیسیون کشاورزی انتقال آب خلیج فارس به فلات ایران را دنبال کرده‌ایم، افزود: پروژه انتقال آب از خلیج فارس در سه جبهه دنبال می‌شود و زیر ساخت‌های آن مهیا شده و بخشی‌هایی از آن در مناطقی از کرمان و یزد اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس حدودا 8 میلیارد مکعب از آب خلیج فارس را شیرین و در حوزه کشاورزی، شرب و صنعت استفاده می‌کنند عنوان کرد: در حال حاضر ایران تنها 200 میلیون متر مکعب از آب خلیج فارس را شیرین و مورد استفاده قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بودجه سال 1400 اعتبارات خوبی برای بخش کشاورزی مدنظر قرار گرفت که از ابتدای انقلاب تا کنون بی‌سابقه بود و برای بودجه سال آینده نیز برنامه‌های خوبی در حوزه آبیاری تحت فشار، بیمه محصولات کشاورزی و خرید تضمینی محصولات مدنظر قرار گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار