برج الکترونیک شیراز (برج آی تی) با هدف ارتقاء فناوری حوزه آی تی، به عنوان نخستین برج الکترونیک کشور در شیراز تأسیس شد. اما در حالی که رهبر انقلاب رشد کشور در عرصه فناوری های نوین را مطالبه می‌کنند، سوءمدیریت و نبود شفافیت، برج آی تی را علیرغم ماهیتش به یکی از ده‌ها ساختمان خنثای شهر تبدیل کرد که محل استقرار شرکت‌های مختلف است.
کد خبر: ۱۰۱۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱ 30 November 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: برج آی تی به عنوان نخستین برج الکترونیک کشور با هدف گسترش زیرساختهاى فناورى اطلاعات و ارتباطات کشور، جلب سرمایه‌گذاری خارجی با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ارزشمند استان فارس با هزینه اى بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال سال ۸۳ در شیراز راه اندازى شد.

بر طبق آنچه در هنگام ثبت شرکت برج الکترونیک شیراز ذکر شده، زمینه فعالیتهای شرکت عبارت است از: تأسیس، راهبری و مدیریت برج فناوری اطلاعات شیراز؛ انجام پروژه‌های مطالعاتی، مشاوره‌ای مرتبط با فناوری اطلاعات؛ مدیریت و اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات.

همچنین در اساس نامه شرکت فعالیتهای برج الکترونیک این گونه ذکر شده است: فعالیتهای صادرات و واردات همه قطعات و کالاهای مجاز و دانش فنی واردات و صادرات کالاهای انفورماتیک، ارائه خدمات فنی و مهندسی اعم از سخت افراری و مشاوره در کلید زمینه های مرتبط با فناوری، احدات انواع برجهای الکترونیک، ساختمانهای پیشرفته، چاپ نشریه و برگزاری دوره های آموزشی سمینارها، آزمون های خصوصی و مجازی و همکاری با مؤسسات آموزشی دیگر با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

بنا بر گفته متولیان شرکت با تأسیس برج آی تی، قرار بود بستر مناسب برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان در حوزه آی تی فراهم شود و برج محل استقرار واحدهای پیشرو در عرصه فناوری های نوین گردد و نقطه شروعی برای سرآمد شدن شیراز در فعالیتهای آی تی گردد.

طرح برج الکترونیک شیراز که از این پس با نام برج آی تی از آن یاد می کنیم، نمونه الگوبردارى شده از «دبى اینترنت سیتى» و «سوپرکریدور مالزى» در زمینه ایجاد محور هم افزایى بین شرکتها است اما گفته می شد از نظر امکانات و ارائه خدماتى که براى مراجعان در نظر گرفته شده از این دو مرکز به مراتب به روزتر است.

 

در سال 88 ، برج آی تی با افزایش ارتفاع به 11 طبقه با هدف میزبانی از تمام سایتهای کشور اقدام به استقرار مرکز داده یا دیتا سنتر در طبقه دهم کرد (دیتا سنتر(IDC) به مجموعه اى از سرویس‌دهنده‌ها، زیرساختهاى ارتباطى و تجهیزات دسترسى گفته مى شود که براى ارائه، نگهدارى و پشتیبانى از میزبانى سرویس هاى اینترنتى به کار گرفته می شود)

به گفته جبرائیلی، عضو وقت هیئت مدیره برج آی تی در سال 89، قرار بود این مرکز داده میزبان همه سایتهای ایرانی موجود در کشور شده و به عنوان مرکز داده اصلى جنوب کشور فعالیت کند و به عنوان سایت پشتیبان مراکز داده در تهران و سایر شهرستانها نیز عمل کند. حتی این دیتاسنتر میزبان اطلاعات بانکها و سازمانهاى دولتى جنوب کشور نیز شود.

وی در مورد قابلیت های مرکز داده برج الکترونیک شیراز گفته بود: این مرکز با فیبر نورى از دو مسیر مستقل به مخابرات متصل شده و با واسطه یکى از شرکتهاى ISDP، عرض باند وسیع اینترنت را تا چند صد مگابیت ارائه مى کند.

فعالیت برج آی تی تا سال 92 و پیش از آغاز دولت اعتدال، متناسب با اهداف معین شده پیش می‌رفت اما پس از تغییرات سیاسی که به تغییرات مدیریتی منجر شد، به یکباره رو به افول نهاد و تقریبا هدف اصلی که بنیان برج بر اساس آن بود به فراموشی سپرده شد. هزینه های گزاف و زیرساختهای فراهم شده، رها شد و مسیر فعالیت آن تغییر کرد.

 

سهامداران اصلی برج با بی توجهی تام به اهداف آن، بدون هیچ گونه فعالیت در زمینه آی تی، این مکان را به یک مجموعه ای فشل و ناکارآمد تبدیل کردند. سالن برج محل اجتماع برخی گروه های سیاسی گشته و دفاتر آن پاتوق گعده ها و دورهمی‌های عده ای از فعالین سیاسی شهر شد.

مرکز داده برج که با تعداد زیادی نیروی متخصص مشغول فعالیت بود، در عمل رها شد و تعداد کارمندان آن به چهار الی پنج نفر کاهش یافت. هرج و مرج در اداره برج تا جایی پیش رفت که در این سالها بخشی از این مرکز نیز دچار آتش سوزی شد بدون آنکه کسی در این زمینه پاسخگو باشد.

واحدهای برج که در آن با هزینه های گزاف زیرساختهای مناسب برای استقرار فعالین فناوری های نوین ایجاد شده بود، بی هیچ کار کارشناسی، بدون نظارت و بدون شفافیت مالی و اداری به شرکتهای خدماتی کاملا بیگانه با آی تی واگذار شد.

چند سال است از برج الکترونیک شیراز خبری به بیرون درز نمی شود. یک طبقه و نیم از این برج در تملک یکی از معروف ترین آزمایشگاه های خصوصی شیراز است. چند دفتر بیمه، چند فروشگاه قطعات الکترونیک و سالن اجتماعاتی که برای موارد مختلف حتی برخی جشن ها اجاره داده می شود، خلاصه کارکرد کنونی برج الکترونیک شیراز است.

این اتفاقات در حالی است که چندین میلیارد از اقتصاد کشور به امید رشد در عرصه فناوری های نوین برای این برج هزینه شد و رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر با نخبگان، تلاش برای قرار گرفتن کشور در جمع ده کشور برتر حوزه فناوری های نوین مطالبه کردند.

خبرگزاری فارس بنا بر رسالت خود، این موضوع را تا روشن شدن حقیقت، پیگیری خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار