کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه -۱۷ آذرماه- ماه چهار روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۱۱ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۱۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹ 08 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی اظهار کرد: چهارشنبه _۱۷ آذرماه_ ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه چهار روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۱۱ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد. مقارنه به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره البروجی دو جرم است. وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره، ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسد، در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود، البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع به کار می‌‎رود.

وی افزود: همنشینی ذکر شده از مختصات رصدخانه لارستان در آسمان زمانی که اجرام به ارتفاع ۳۷ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما می‌رسد، حدود ساعت ۱۷:۱۴ قابل رصد می‌شود، سپس اجرام به سمت افق فرو می‌رود و سه ساعت و ۵۸ دقیقه بعد از خورشید یعنی ساعت ۲۰:۵۶ غروب می‌کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه با قدر منفی و سیاره زحل با قدر ۰.۵ در آسمان می‌درخشد و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ، این دو جرم نمی‌توانند همزمان در یک میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیر مسلح یا یک دوربین دوچشمی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار