حسین زاده بیان کرد:با توجه به اینکه قرارداد گازی ایران با ترکیه سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد باید در حوزه دیپلماسی انرژی قوی‌تر عمل کرد البته قرارداد سوآپ گازی اقدام و گشایش خوبی در حوزه دیپلماسی به شمار می‌آید.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 09 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دفتر حسین حسین زاده پنجشنبه از قول وی اعلام کرد: احیای قرارداد گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان یکی از اتفاقات و اقدام های اساسی در حوزه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم است.

نماینده مردم لازستان، گراش، خنج و اوز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:در هفته های گذشته قرارداد گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ سالانه ۲ میلیارد مترمکعب احیا شد که این قرارداد پس از پنج سال توقف همکاری با ترکمن‌ها، نویدبخش احیا و توسعه همکاری های چندجانبه اقتصادی با این کشور است.

وی ادامه داد: بدون شک این اقدام مثبت و نوید بخش می‌تواند نقشه آمریکا برای حذف ایران از بازار گاز منطقه را خنثی و برای همیشه احداث خطوط لوله ترانس کاسپین و تاپی را از دور خارج کند.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی افزود: احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان گام مهمی بود که برداشته شد، کشور ترکمنستان همسایه ایران است و ما با انعقاد قرارداد گازی روابط‌مان با ترکمنستان را تقویت کردیم و به‌یقین این موضوع به نفع کشور است.

وی ادامه داد: همچنین گسترش تعاملات با چین ذیل توافق ۲۵ ساله ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که سبب شد؛ رقم صادرات نفت ایران با استناد به گزارش‌های اوپک و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند، ضمن آنکه قرارداد سوآپ میعانات گازی با ونزوئلا از دیگر اقدامات مهم و استراتژیک وزارت نفت دولت سیزدهم است.

حسین زاده بیان کرد:با توجه به اینکه قرارداد گازی ایران با ترکیه سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد باید در حوزه دیپلماسی انرژی قوی‌تر عمل کرد البته قرارداد سوآپ گازی اقدام و گشایش خوبی در حوزه دیپلماسی به شمار می‌آید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین تمدید قرارداد گازی با ترکیه و عراق و فعال کردن ظرفیت‌های انرژی ایران در پاکستان ازجمله ضروریات در حوزه فعال سازی و روند مثبت و امیدبخش دیپلماسی انرژی است که باید با جدیت در دستور کار دولت قرار گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سهم ایران در تامین انرژی دنیا بیشتر شود آمریکا نمی‌تواند و نمی توانست ما را تحریم کند.

او ابرازامیدواری کرد که باید سهم ۷۰۰ تا یک میلیون بشکه‌ای فروش نفت در بازارهای جهانی را نیز به بیش از سه تا چهار میلیون بشکه برسانیم چون این سهم محدود سبب آسیب‌پذیری و تحریم بیشتر کشور شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار