کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امشب ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و هلال هفت روزه در آسمان قابل مشاهده خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۱۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵ 11 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: شنبه -۲۰ آذرماه- ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و هلال هفت روزه در آسمان عصر در اوج دیده می‌شود و نیمه شب غروب می‌کند. در واقع ماه هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان حدود ساعت ۱۷:۱۶ در وضعیتی ۵۱ درجه بالاتر از افق جنوبی در صورت فلکی دلو قابل مشاهده است، سپس ساعت ۲۳:۰۵ به سمت افق فرو می‌رود.

وی افزود: ناظران زمینی ماه را به صورت نیم دایره می‌بینند که حدود ۵۵ درصد درخشندگی دارد، در علم نجوم به این حالت تربیع اول گفته می‌شود. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و این حرکت انتقالی باعث قرار گرفتن آن در فازهای مختلف ماه نو، ربع اول، ماه کامل، ربع آخر و ماه محاق می‌شود. یگانه قمر زمین ۲۹ و نیم روز یک بار چرخش خود را به دور زمین از دید ناظر زمینی کامل می‌کند که زمان هلالی ماه نامیده می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: طی روزهای آینده، کوژ ماه یا هلال افزاینده که هر روز دیرتر غروب می‌کند، بیشتر طول شب قابل مشاهده است و در آسمان حضور دارد. در عرض چند روز با رسیدن به مرحله ماه کامل حوالی غروب، طلوع می‌کند و حوالی سپیده دم غروب می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار