به گفته مرادیان، از ابتدای فروردین امسال تا پایان آبانماه، یکهزار و ۱۶۳ مصدومین کمربندی شیراز از سوی اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند، ۳۹۸ مصدوم با امضای خود، صحنه تصادف را ترک کردند، ۸۵ نفر در محل سانحه به صورت سرپایی مداوا شدند و متاسفانه ۱۹ نفر هم جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳ 12 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: کمربندی شیراز قدمتی بیش از ٤٠ سال دارد و سابقه احداث آن به دهه ٦٠ بر می‌گردد و طبق تعریفی که برای کمربندی شیراز وجود دارد، کمربندی‌ها راهی هستند که باید هسته مرکزی شهر را دور و خارج از محدوده، ٣٥ ساله شهر عبور کنند.این یعنی وظیفه‌ای که در زمان طراحی و احداث برای کمربندی شیراز به عنوان یک راه برون شهری تعریف شده و حدود ١٥ سال پیش به اتمام رسیده است.

کمربندی وظیفه و نقش خود را در انقال ترافیک برون شهری برای شهر شیراز بازی کرده است و در حال حاضر نیاز است که کمربندی جددی برای شهر تعریف شود.

اگرچه در حال حاضر کمربندی شرق شیراز با همین هدف در دست اجراست اما واقعیت این است که نباید انتظار داشت با احداث کمربندی جدید، مشکل این مقطع از راه حل شود، چرا که اعتقاد کارشناسان و گواهی آمار دریافتی از پلیس راه حاکی از این است که عمده تصادفات در محدوده قانونی شهر شیراز و مناطق مسکونی یعنی در فاصله پل عدالت یا همان میانرود تا تقاطع نواب صفوی و نزدیکی مهدی آباد حادث می‌شود.

در این بین مدیران شهرداری معتقدند که با توجه به اینکه کمربندی‌ها در حوزه راه ها محسوب می‌شود، ساماندهی و رسیدگی به آن در حیطه وظایف راه و شهرسازی است و در مقابل مسئولان راه و شهرسازی فارس هم می‌گویند چون بخش عمده‌ای از مسیر کمربندی شیراز در محدوده شهر قرار گرفته شهرداری و دیگر دستگاههای خدمات رسان از جمله برق نیز باید در اداره و خدمات دهی به آن سهیم باشد.

در نتیجه این اختلاف نظر، کمربندی شیراز همواره با مشکلاتی از جمله نبود روشنایی مناسب، وجود خط کشی و علائم راهنمایی و رانندگی مناسب، مهار نکردن آبهای سطحی و وضعیت نامناسب آسفالت روبرو بوده است.

البته نباید از ذکر این نکنه غافل بود که در کنار سایر مشکلات ترافیکی کمربندی شیراز، مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی درون کمربندی نیز برای مردم و کاربران کمربندی مشکل ساز شده است.

وجود تعداد زیادی معتاد متجاهر که در فاصله بین دو باند و به اصطلاح میانه، شبانه روز حضور دارند و علاوه بر تخریب و سرقت مداوم لوازم روشنایی موجب خاموشی و تاریکی مسیر می‌شوند و خودشان نیز به دلیل وجود این تاریکی آسیب و در هنگام عبور از عرض راه درگیر تصادف می‌شوند.

این موضوع در کنار کارگاههای خرید ضایعات آهن یکی از مشکلات عمده فرهنگی است که حل آن می‌تواند قسمت کوچکی از مشکلات کمربندی را برطرف کند.

۸۵ درصد ترافیک محدوده کمربندی شیراز مربوط به ترافیک شهری است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس بیان کرد: جلسات متعددی در خصوص کمربندی شیراز با حضور دستگاه‌های عضو شورای ترافیک استان برگزار شده و تصمیمات خوبی از جمله واگذاری محدوده مشخص شهر شیراز به شهرداری وایمن سازی با اقدامات میان مدت و ایمن سازی با اقدامات کوتاه مدت پیش‌بینی شده است.

علیرضا سیاهپور با اشاره به مهلت یکماهه استاندار فارس مبنی بر رفع مشکلات کمربندی شیراز، گفت: تا به امروز ۱۰ روز از این زمان می‌گذرد و این اداره کل در این مدت بحث خط کشی، آرام سازی، نصب سرعت‌گیر در محدوده شهری، اصلاح روشنایی‌ها و ۲ دوربرگردان و بررسی دسترسی‌های غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده است.

او در خصوص نحوه واگذاری کمربندی شیراز نیز اینگونه پاسخ داد که در حال حاضر تاکید و تمرکز ما صرفا بر فعالیت‌های کم هزینه و زودبازه است و در بحث واگذاری عمدتا اختلاف بین شهرداری و راه و شهرسازی است، چرا که راه وشهرسازی به‌عنوان متولی ساخت جاده‌ها و شرکت ساخت و توسعه راه‌ها به عنوان مدیره پروژه موظف به بستر ایمن سازی حریم راه‌ها هستند.

سیاهپور با بیان اینکه موضوع ایمن سازی محور کمربندی با مشارکت اداره راهداری فارس و شهرداری شیراز است، ادامه داد: واگذاری کمربندی به شهرداری مرتبط به مباحث حقوقی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: نظر قطعی ما واگذاری به شهرداری است، چرا که ۸۵ درصد ترافیک محدوده کمربندی شیراز مربوط به ترافیک شهری است و سرعت ۸۰ تا ۹۰ کیلومتری که ما برای این محور تعریف کردیم اگر به مدیریت ترافیک شهرداری برسد، سرعت ۵۰ کیلومتر برای آن تعریف خواهد شد و شاهد کاهش حوادث ترافیکی خواهیم بود و همچنین تصادفات به سمت جرحی و خسارت روی می‌آورد.

سیاهپور با تاکید بر اینکه دسترسی‌های ایمن باید در محور کمربندی شیراز ایجاد شود، تصریح کرد: کارهای کارشناسی بسیاری طی ماه‌های اخیر انجام شده است، اما مشکل اعتبار داریم.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای فارس، بر تکمیل دسترسی‌های محدوده پل شهیدان یغمور تا فرزانگان، تجمیع دسترسی شهرک حجت آباد تا انتهای شهرک مهدی آباد، پل عدالت تا نواب و دوربرگردان سلطان آباد تاکید کرد و گفت: اولویت اول ما با محدوده بلوار نواب صفوی است و شهرداری باید دسترسی‌ها را در این نقطه تجمیع کند.

یک کمربندی با ۱۶۶۵ مصدوم و ۱۹ فوتی

رئیس مرکز اورژانس فارس گفت: کل ماموریت تصادفی اورژانس استانی طی هشت ماهه امسال را ۱۵ هزار و ۶۱۵ مورد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، که بالغ بر ۱۳۶۲۰ مورد ماموریت بوده، از روند افزایشی برخوردار بوده است.

دکتر محمدجواد مرادیان ادامه داد: کل مصدومین حاصل از تصادفات ابتدای امسال تا پایان آبانماه ۲۰ هزار و ۹۷۲ مصدوم بوده است.

او به تفکیک این آمار در کمربندی شیراز پرداخت و گفت: طی هشت ماه گذشته یکهزار و ۱۴۷ فقره تصادف در این محور ثبت شده که نسبت به سال ۹۹ که یکهزار و۷ مورد تصادف بوده، روند افزایشی را نشان می‌دهد.‌

رئیس مرکز اورژانس فارس همچنین تعداد مصدومین حاصل از یکهزار و ۱۴۷ تصادف امسال در کمربندی شیراز را یک هزار و ۶۶۵ مورد اعلام کرد و افزود: در سال ۹۹، یکهزار و۴۰۰ نفر در این محور بر اثر تصادف مصدوم شدند.

به گفته مرادیان، از ابتدای فروردین امسال تا پایان آبانماه، یکهزار و ۱۶۳ مصدومین کمربندی شیراز از سوی اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند، ۳۹۸ مصدوم با امضای خود، صحنه تصادف را ترک کردند، ۸۵ نفر در محل سانحه به صورت سرپایی مداوا شدند و متاسفانه ۱۹ نفر هم جان خود را از دست دادند.

ضرب‌الاجل استاندار فارس برای رفع مشکلات کمربندی شیراز

استاندار جدید فارس نیز که طی ماههای اخیر مسئولیت مدیریت ارشد این استان را بر عهده گرفته، از ابتدای تصدی این پست تاکنون در جلسات مختلف بر لزوم کاهش آمار تصادفات به ویژه در کمربندی شیراز و تعیین تکلیف نحوه واگذاری آنها تاکید کرده است.

دکتر محمدهادی ایمانیه اخیرا در جلسه شورای راهبردی تصادفات فارس با تأکید بر اینکه تعلل در رسیدگی به وضعیت تصادفات رانندگی استان از طرف دستگاه‌های مسئول پذیرفته نیست، تصریح کرد: وضعیت کمربندی شیراز باید به سرعت با هماهنگی شهرداری شیراز، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری تعیین تکلیف شده و از شرایط نابهنجار کنونی خارج شود.

او میزان تلفات تصادفات در فارس را مورد اشاره قرار داده و بر لزوم کاهش آمارها در این حوزه به نصف تاکید و خاطرنشان کرده بود که باید با برنامه ریزی و هماهنگی دستگاه‌های مسئول به ویژه در زمینه اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز و نصب دوربین‌های کنترل سرعت، میزان تلفات تصادفات در فارس به کمتر از نصف کاهش یابد.

استاندار فارس همچنین از اداره‌کل راهداری استان درخواست کرده بود که طی یک ماه، برنامه رفع نقاط حادثه‌خیز را تدوین کند که امروز و در زمان انتشار این گزارش، کمتر از ۲۰ روز دیگر برای ارائه این برنامه، زمان باقی مانده است.

ایمانیه طی جلسات بعدی هم درخواست کرد که با نظارت معاون عمرانی استانداری فارس، تفاهم نامه جدید شهرداری شیراز و اداره کل راهداری در خصوص کمربندی شیراز ظرف دو هفته نهایی شود و تاکید کرده بود که این تفاهم باید منجر به کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات در کمربندی شیراز شود.

او همچنین راهکار بلندمدت رهایی از مشکلات کمربندی شیراز را واگذاری این مسیر به شهرداری عنوان کرده و مقرر شده تا کمیته‌ای متشکل از نماینده راه و شهرسازی، شهرداری و دفتر فنی استانداری فارس با در نظر گرفتن مباحث حقوقی شامل تملک‌ها، برآورد هزینه اجرا و ایمن سازی کل کمربندی نظرات نهایی را به شورای ترافیک ارائه شود و در صورتی که انجام پیش‌بینی‌های لازم مدنظر قرار گرفته باشد، موضوع واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری انجام شود.

کمربندی معارض دارد/ حقوق مالکانه را نداده‌اند

شهردار شیراز نیز در خصوص بحث تعیین تکلیف کمربندی شیراز، گفت: اول اینکه این کمربندی معارض دارد و هنوز حقوق مالکانه املاک مورد مسیر در این محور پرداخت نشده است، لذا در صورت انتقال کمربندی از مسکن و شهرسازی به شهرداری باید پاسخگوی مطالبات این معارضین باشیم.

سید احسان اصنافی عنوان کرد: از سوی دیگر هنوز مسیر جایگزین برای کمربندی تعریف نشده و تا زمانی که کمربندی شمال شرق شیراز افتتاح نشود، نمی‌توان از کمربندی فعلی به صورت معبر شهری استفاده کرد.

او ادامه داد: همچنین بحث تغییر کاربری در حریم کمربندی مطرح شده که اعتقاد داریم کمربندی فعلی نیازمند مسیر کندرو است، لذا باید فریاد بزنیم تغییر کاربری در حریم کمربندی نباید انجام شود.

شهرار شیراز تصریح کرد: با تغییر نام کمربندی مشکل ایمنی این محور حل نخواهد شد.

اصنافی که طی دو ماه گذشته از مساعدت وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات کمربندی شیراز خبر داده بود، گفت: در بازدید وزیر راه و شهرسازی از کمربندی، ایشان از نزدیک با مشکلات این محور آگاه شده و دستور رسیدگی و رفع مشکلات آن را صادر کرد.

او عنوان کرد: با عزم و اراده جدی دولت سیزدهم امیدواریم هرچه زودتر وعده حل مشکلات کمربندی شیراز که به عنوان یکی از پرحادثه‌ترین نقاط کشور شناخته شده، محقق شود.

با این حال به نظر می‌رسد باید در کنار احداث و تکمیل رینک جدید کمربندی شیراز به موضوع ایمن سازی کمربندی نیز توجه شود.

به گزارش ایسنا، اگرچه حذف دسترسی‌های غیرمجاز و یا انسداد دوربرگردان‌های غیر ایمن ممکن است موجب ایجاد نارضایتی و یا شاید سلب آسایش برای عده‌ای از اهالی ساکن در حاشیه و شهرک‌های اطراف کمربندی شود اما در مقابل این موضوع، باعث ایمن تر شدن کمربندی و کاهش تلفات خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار