یک کارشناس تغذیه معتقد است: سالمندان باید از ماهی "کیلکا" یا "ساردین" در برنامه غذایی خود استفاده کنند.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 27 September 2015
مریم شیرمستی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به شیوه‌های تغذیه‌ای که سالمندان باید رعایت کنند، گفت: سالمندان به دلیل بی‌تحرکی، استعداد زیادی برای چاقی و اضافه وزن دارند و از همین رو باید دریافت کالری را محدود کنند.

وی افزود: به این منظور باید مصرف نان، برنج، شربت، آبمیوه و نوشابه در سالمندان محدود باشد.

به گفته این کارشناس تغذیه سالمندان باید از مواد غذایی که خواص ضد سرطان دارد بیشتر استفاده کنند. مانند میوه و سبزیجات تازه و چون ممکن است مشکل دستگاه گوارش یا دندان داشته باشند بهتر است از آبمیوه‌های طبیعی و سبزیجات پخته بیشتر استفاده کنند.

شیرمستی به سالمندان توصیه کرد، دو بار در هفته مصرف ماهی را در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف روغن زیتون را نیز فراموش نکنند، زیرا این مواد هم حاوی امگا3 هستند و هم به پیشگیری از یبوست کمک می‌کنند و امگا3 نیز  برای تقویت سلول‌های مغزی و پیشگیری از آلزایمر مفید است.

وی با بیان اینکه سالمندان نسبت به افراد عادی کمتر احساس تشنگی دارند، تصریح کرد: سالمندان باید مصرف شش لیوان آب را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: اکثر سالمندان به دلیل مشکلات گوارشی نمی‌توانند انواع حبوبات را مصرف کنند، زیرا دچار نفخ و سوءهاضمه می‌شوند، اما در این بین ماش و عدس هضم راحت‌تری دارد.

شیرمستی با اشاره به درگیری سالمندان با پوکی استخوان، تاکید کرد: این افراد باید اگر مشکل گوارش ندارند حتما لبنیات کافی مصرف کنند و اگر تحمل شیر را ندارند از ماست، پنیر و حتی انواع کشک استفاده کنند.

وی عنوان کرد: ماهی کیلکا و ساردین هم که ماهی‌های ریزی هستند که با استخوان مصرف می‌شوند، برای سالمندان مفیدند.

به گفته این کارشناس تغذیه سالمندانی که نمی‌توانند لبنیات بخورند می‌توانند کلسیم مورد نیاز بدنشان را از طریق انواع کلم، شلغم و سویا تامین کنند و از مصرف نوشابه، قهوه و چای غلیظ که دفع کلسیم را در پی دارد، خودداری کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار