رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس با اشاره به پیگیری احیای کارخانه قند رُستم در سفر استانی دولت به فارس گفت: مدیران این کارخانه موظف شدند پیش از هرگونه اقدامی برای راه‌اندازی مجدد این واحد صنعتی،بخش عمده‌ای از بدهی‌های معوقه کارگران پیشین این کارخانه را پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۰۱۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ 26 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حمیدرضا ایزدی اظهار کرد:تاکنون چندین جلسه برای پیگیری امور مربوط به راه‌اندازی مجدد کارخانه قند رُستم به میزبانی استانداردی برگزار شده و با برگزاری آخرین جلسه در چند روز گذشته مدیران کارخانه موظف شدند پیش از راه‌اندازی مجدد کارخانه بخش عمده‌ای از بدهی‌های معوقه کارگران را پرداخت کنند.

رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: کارخانه قند ممسنی در سال ۱۳۴۴ با مساحتی افزون بر ۳۲ هکتار تأسیس شده و دارای قدمت بسیاری است. این کارخانه به دلیل مشکلات مالی، سنگینی هزینه‌ها و مطالبات کارکنان در آبان‌ماه سال ۹۳ به طور کامل تعطیل شد و در حال حاضر هم مشکلات عدیده ای برای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی وجود دارد.

ایزدی بیان داشت: بررسی و پیگیری مشکلات کارخانه قند ممسنی (رستم) همزمان با سفر دولت به استان فارس و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در این استان صورت گرفت. این اقدام قطعا نتایج مطلوبی را برای احیای این کارخانه به دنبال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در این سفر از کارخانه قند ممسنی (رستم) بازدید کرد و پس از بازدید وی، احیای مجدد این کارخانه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت به طوری که آقای مرتضوی پس از این سفر، پیگیری‌ها برای راه‌اندازی این واحد تولیدی را ادامه داد و جلساتی را به منظور تسهیل و رفع موانع تولید پیش روی این کارخانه برگزار کرد. ‌

وی اضافه کرد: کارخانه قند رستم هم‌اکنون تجهیزات بسیار قدیمی دارد و نیاز مبرمی به نوسازی و بازسازی دارد. این واحد تولیدی دارای بدهی بسیاری به بخشهای مختلف کارگری، زیرساختی و بانک است که‌ مقرر شده است دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را برای حمایت از این کارخانه به منظور تقسیط بدهی‌ و اعلام مهلت به این کارخانه برای پرداخت بدهی به کار بگیرند. این کار در صورتی انجام خواهد شد که مدیران کارخانه هم اقدامات لازم را برای شروع فعالیت‌های این واحد صنعتی انجام دهند.

۱۲ ماه تا راه‌اندازی اولین فاز کارخانه قند رستم

وی گفت: مدیران کارخانه در حال حاضر طرح خود را در رابطه با بحث تعمیرات و بازسازی این واحد صنعتی ارائه داده‌اند. قرار بر این شده که اولین فاز این کارخانه فعالیت‌هایش را با تهیه شکر از تصفیه شکر خام آغاز کند که این بازسازی و نوسازی در طرح ارائه شده نزدیک به دوازده ماه به طول می‌انجامد.

ایزدی ابراز کرد: به دنبال سفر استانی دولت به فارس، پیگیری این طرح در دستور کار قرار گرفت که‌ امیدواریم اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی و احیای این واحد صنعتی به نتایج مطلوبی منتهی شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد راه اندازی کارخانه قند باشیم.

چندی پیش کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس نیز احیای هفت واحد تولیدی در این استان از جمله کارخانه قند رستم و رفع مشکلات این واحدهای تولیدی را در دستورکار خود قرارداد که سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ۲۷آبان ماه ۱۴۰۰ در جلسه این کارگروه اعلام کرد که حل مشکلات بانکی مربوط به این واحدهای تولیدی را با تقسیط معوقات البته با ارائه برنامه‌های عملیاتی بازگشت به شرایط مطلوب را حتی تا سطوح عالی مدیریتی در کشور، پیگیری و حمایت می‌کنیم و مالکان و تولیدکنندگان هم در جریان باشند که به لحاظ مسئولیت اجتماعی که داریم اجازه فروش و واگذاری واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال به هیچ عنوان نخواهیم داد و به صورت جدی با چنین مواردی برخورد قانونی خواهیم کرد.

فرماندار شهرستان رستم هم ۲۳ آبان۱۴۰۰ در گفتگو با ایرنا در رابطه با اقداماتی به منظور احیای مجدد این کارخانه صورت گرفته است، گفته بود که مالک کارخانه می‌بایست تا ۱۵ آذرماه اقدامات لازم برای رسیدگی به مطالبات معوق کارگران را انجام دهد و برنامه مدون و زمان‌بندی شده برای بازسازی و راه‌اندازی کارخانه را به استانداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و دادگستری استان فارس تحویل دهد و بر اساس برنامه زمان بندی شده نسبت به راه اندازی این کارخانه اقدام کند و تضمین‌های لازم را برای اجرای این برنامه ارائه دهد تا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس نیز بتواند از سازو کار استمهال برای حل مشکلات مربوط به مطالبات معوق دستگاه‌ها از این کارخانه استفاده کند.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در بازدیدی میدانی از شهرستان محروم رستم، مشکلات این شهرستان را بررسی و تعطیلی هفت ساله کارخانه قند را از نمونه‌های بارز معضلات در شهرستان رستم دانست و با ابراز تأسف از اینکه ۶۰۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی بیکار شده اند، اعلام کرد که پیگیری جدی برای فعالیت مجدد این کارخانه در دستور کار قرار گرفته است.

شهرستان رستم یکی از شهرستان‌های استان فارس است که در شمال غربی این استان واقع شده است. مرکز آن شهر مصیری است که در ۱۸۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

هفتمین سفر استانی رئیس جمهوری به استان فارس ۲۲ مهر ۱۴۰۰ انجام شد که مصوباتی برای رفاه مردم داشت که در پرونده خبری ایرنا با عنوان هفتمین سفر استانی رییس‌جمهوری و پیگیری دستاوردهای آن برای فارس در دسترس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار