خواست خدایی در ادامه گفت: امروز انتخاب مدیران خسته و ناکارآمدی که سال‌ها هیچ نقش موثر و خلاقیت از خود در راستای مدیریت اصولی شهری نشان نداده‌اند پاسخگوی نیازهای شهری ما نیست و دردی از این شهر دوا نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ 03 January 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: سی و پنجمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش با میزبانی از پیکر مطهر بسیجی شهید حبیب‌الله حقیقی از شهدای دفاع مقدس و سپس نطق پیش از دستور دو تن از اعضا و در نهایت بررسی دستورکارهای ارسالی شامگاه امروز برگزار شد.

در همین راستا ابتدا رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: پیکر مطهر شهید دوران دفاع مقدس «شهید حبیب الله حقیقی» که پس از 39 سال به تازگی در تفحص، شناسایی شده بود، ظهر امروز در صحن شورای شهر شیراز مورد استقبال اعضا، کارکنان و اصحاب رسانه قرار گرفت و اعضای شورا در این میزبانی، با آرمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس بیعت کردند و با آنها برای خدمت به مردم پیمان بستند و پیکر‌ مطهر این شهید والامقام که پس از 39 سال به تازگی تفحص شده، جهت خاکسپاری به زادگاهش در مبارک آباد شهرستان‌ قیروکارزین بازمی‌گردد.

در ادامه شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن ارسال پیامی عنوان کردند: در آستانه دومین سالگرد شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و فرمانده ابومهدی المهندس و یاران صدیقشان به دست شقی‌ترین و نکبت‌بار ترین دشمنان خبیث ملت ایران و جهان اسلام، یعنی آمریکای جنایت‌کار، قرارگرفته ایم و وی فرمانده مخلصی بود که با خون پاک خود، مقاومت، اخلاص و عمل را در حمایت از جبهه مقاومت و مظلومان عالم و مبارزه با استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا و اسرائیل به جهانیان نشان داد تا آنجا که جان عزیز خود را در راه آزادی و آزادگی به جان آفرین تسلیم کرد.

اعضای شورا در ادامه بیان کردند: چه زیبا فرموده‌اند رهبر معظم انقلاب"مدظله" درباره این شخصیت محبوب و یار انقلاب و نظام اسلامی که "زحمات و خدمات ارزشمند سردار سلیمانی به اسلام و مسلمین، بی شک ذخیره‌ ارزشمندی در دیوان عدل الهی است" و سردارشهید سلیمانی نماد عزت و غیرت بود و مردم ما هیچگاه دلاوری‌های آن شهید سرافراز را به نظام و انقلاب فراموش نخواهند کرد.

در ادامه این پیام تسلیت عنوان شد: خون پرجوش سردار سلیمانی نه تنها قلب تک تک آزادی خواهان جهان را به رنج آورد، بلکه آغازگر تحولی عظیم در جهان، بر پایه از هم گسیختن ظلم در دنیا خواهد بود و نمایندگان مردم شیراز در شورای اسلامی سالروز شهادت سردار دلها، "حاج قاسم سلیمانی" را گرامی داشته و به محضر رهبرمعظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران؛ مردم بزرگوار شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام، سرداران جبهه مقاومت و خانواده معظم آن شهید تسلیت عرض می‌نمایند.

ادامه جلسه امروز شورای شهر شیراز به نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی اختصاص یافت و افسانه خواست خدایی ابتدا عنوان کرد: پس از حضور پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به شیراز ایشان در جمع مردم فارس فرمودند شیراز بعد از مشهد و قم سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است و این برجستگی و محوریت باید در تبلیغات عمومی و رسانه ای مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب نام با مسمای سوم حرم اهل بیت علیهم السلام بر تارک شهر ما نقش بست و مسئولیت سنگینی بر دوش تمام مسئولین استان و شهر از جمله نمایندگان شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری قرارداد که باید واقف بر سنگینی آن باشیم و در مدت مسئولیت لحظه ای احساس آرامش نکنیم.

وی در ادامه به ویژگی‌های مدیران شهری که موسوم به حرم اهل بیت علیهم السلام پرداخت و نسبت به آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی که گریبانگیر بافت تاریخی شده ابراز نگرانی کرد و از شهردار شیراز خواست که نگذارد اینجا فقط به کلام سومین حرم اهل بیت علیهم السلام باشد.

خواست خدایی در ادامه گفت: امروز انتخاب مدیران خسته و ناکارآمدی که سال‌ها هیچ نقش موثر و خلاقیت از خود در راستای مدیریت اصولی شهری نشان نداده‌اند پاسخگوی نیازهای شهری ما نیست و دردی از این شهر دوا نمی‌کند.

وی از شهردار شیراز پرسید: تکلیف شایسته‌سالاری در شهرداری و تربیت مدیران تراز انقلابی برای آینده شهر و موضوع بلاتکلیفی برخی از مدیران شهری که توان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آن‌ها را جهت خدمتگزاری کاهش داده‌را چه کسی معین می‌کند؟

خواست خدایی در پایان گفت: امروز نیروهای حجمی شهرداری، رانندگان استیجاری در بدترین وضعیت معیشتی قرار گرفته‌اند و تبدیل وضعیت فرزندان شاهد و ایثارگر کمترین حقوق قانونی آن‌هاست که همگی نیازمند مدیریت نظام‌مند منابع انسانی در شهرداری است.

رییس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار نیز در ادامه جلسه صحن علنی شورا به بیان نطق پیش از دستور خود پرداخت و ابتدا بیان کرد:جامعه برخوردار از توانمندی‌های علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی به اقتصاد مقاومتی و خودکفایی می‌رسد چرا که انقلاب ما انقلاب رهایی از وابستگی‌ها بود.

سیده مریم حسینی افزود: مقام معظم رهبری نیز مهم‌ترین مؤلفه‌های رهایی از وابستگی را این گونه تعریف می‌کند که یک ملت خودش باشد؛ با مغزِ خودش فکر کند؛ با چشمِ خودش ببیند؛ با اراده‌ خودش انتخاب کند؛ آنچه را هم انتخاب می‌کند، چیزی باشد که برایش مفید است و ضمن اینکه از همه‌ تجارب هم استفاده کند.

وی اظهار داشت: جامعه‌ای که گسترش عادلانه امکانات و خدمات در سطح مناطق و محلات شهری و عدم تبعیض در برخورداری شهروندان از منابع موجود سرلوحه مدیران و متولیان باشد، از فقر، فساد، فحشا، ناهنجاری ها، بزه‌کاری و آسیب‌های اجتماعی بدور خواهد بود و اگر مواردی هم باشد به فکر کاهش و رفع آن بر خواهد آمد.

وی ضمن ابراز تردید نسبت به صحت آمار دستگاه‌های متولی و مسوول در امر اشتغال و کارآفرینی اظهار داشت: نه تنها آمارها در این سالها به هم نزدیک نشده بلکه در کاهش تعداد بیکاران و در افزایش امر اشتغال و کارآفرینی تفاوت معناداری حس نمی‌شود و در حوزه اشتغال خانگی و محلی و کارگاه‌های کوچک زودبازده جهت بانوان خود سرپرست، بی سرپرست و بد سرپرست هم حرفی برای گفتن نداریم و بانوان که نقش مادری و حامی خانواده ها را به عهده دارند اگر با مهارت های کارآفرینی مسلح و مجهز شوند شاهد فقر و بیسوادی در خانه خود نخواهند بود.

در ادامه اعضای شورا به بررسی دستورکارهای ارسالی پرداختند و ابتدا ایراد فرمانداری در مورد کمربندی را وارد ندانسته و بر این مصوبه اصرار ورزیدند و مقرر گردید جهت اجرا به شهرداری ابلاغ گردد.

طرح دوفوریتی جمعی از اعضای محترم شورا، درخصوص طرح ایجاد بوستان ویژه توانخواهان نیز در این جلسه به تصویب رسید و شهرداری شیراز مکلف شد ظرف مدت شش ماه یکی از پارک‌ها و یا بوستان‌های شهرداری را برای استفاده همه گروه های سنی دارای معلولیت جسمی، حرکتی و ذهنی، مطابق استانداردهای جهانی با ایجاد امکانات و تجهیزات مورد نیاز با پیش بینی اعتبار لازم در لایحه بودجه سال 1401 مناسب‌سازی و مورد بهره برداری قرار دهد.

در ادامه بررسی لوایح یا دستورکارها، نامه فرمانداری درخصوص" بررسی لایحه عوارض صدور مجوز تردد خودروهای باربر در محدوده طرح مکانی و زمانی شیراز" بررسی و مقرر شد موضوع با هماهنگی رئیس محترم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز بررسی و نامه‌ای جهت رفع ابهام امروز تهیه و از طریق رئیس شورا به فرمانداری ارسال گردد.

نامه فرمانداری شهرستان شیراز، درخصوص ایراد هیئت تطبیق فرمانداری به مصوبه مربوط به "الزام شهرداری به تملک اراضی باغات قصردشت با شرایط و موارد ذکر شده"، نیز بررسی شد و اعضا به مصوبه مذکور اصرار نمودند.

همچنین نامه فرمانداری شهرستان شیراز، مبنی بر ایراد هیئت تطبیق فرمانداری به مصوبه مربوط به طرح تولید مجموعه فیلم‌های مستند زندگی مفاخر فارس نیز قرائت و مقرر شد ضمن پذیرش ایراد فرمانداری، موضوع جهت بررسی مجدد به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا برگردد.

طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا، درخصوص الزام شهرداری به ایجاد سامانه جامع ثبت فرآیند انعقاد کلیه توافق‌نامه‌های تملک، فروش و واگذاری املاک و غیره ماده نیز در جلسه امروز شورا بررسی شد و اعضا ضمن تصویب دوفوریت طرح مذکور، شهرداری را مکلف کردند نسبت به اجرایی و عملیاتی نمودن طرح ایجاد سامانه جامع ثبت فرآیند انعقاد کلیه توافق‌نامه‌های تملک، فروش و واگذاری املاک و همچنین توافق‌نامه‌های مربوط به حوزه ستاد آبادگری باغات قصرالدشت، کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده 5 و بارگذاری اطلاعات مربوطه ظرف مدت حداکثر سه ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه اقدام کند.

طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا، درخصوص مساعدت به تیم فوتبال شهدای قشقایی نیز در جلسه امروز مصوب شد و مقرر گردید شهرداری مبلغ ده میلیارد ریال با تأمین اعتبار از محل شیوه‌نامه کمک‌های بلاعوض (ماده 15) بودجه سالهای 1400 و 1401 به تیم فوتبال شهدای قشقایی شیراز مساعدت کند و بر اساس آن به ازاء هر برد در خانه ( شیراز) مبلغ پانصد میلیون ریال پاداش، به ازاء هر برد خارج از خانه مبلغ هفتصد میلیون ریال پاداش، در صورت حضور در جمع سه تیم نخست در پایان فصل مبلغ پانزده میلیارد ریال پاداش و در صورت صعود به لیگ برتر نیز مبلغ 0 سی میلیارد ریال پاداش به این تیم تعلق گیرد.

طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا، درخصوص مساعدت به تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز نیز به تصویب رسید و بر اساس آن اعضای شورا ضمن تصویب دوفوریت طرح مذکور، شهرداری شیراز را مکلف نمودند مبلغ بیست میلیارد ریال با تأمین اعتبار از محل شیوه‌نامه کمک‌های بلاعوض (ماده 15 ) بودجه سال‌های 1400 و 1401 به تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز مساعدت کند و به ازاء هر برد در خانه ( شیراز) مبلغ پانصد میلیون ریال پاداش، به ازاء هر برد خارج از خانه مبلغ هفتصد میلیون ریال پاداش، در صورت حضور در جمع شش تیم نخست نیم فصل اول مبلغ سی میلیارد ریال پاداش و در صورت حضور در جمع شش تیم نخست نیم فصل دوم نیز مبلغ پنجاه میلیارد ریال پاداش به این تیم اهدا کند.

همچنین اعضای شورا درخصوص پرداخت مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال بابت ادامه درمان آقای مرتضی نوروزی از پاکبانان سازمان مدیریت پسماند نیز نظر مثبت دادند و درخصوص نامگذاری ساختمان جدید شهرداری واقع در خیابان ساحلی به نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به شهرداری تکلیف نمودند و تاکید شد که شهرداری بررسی نماید که نامگذاری مشابهی راجع به سایر ساختمان‌های شهرداری به نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ثبت نگردیده باشد.

لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز، درخصوص اخذ مجوز انعقاد قرارداد ادامه و تکمیل بهنگام‌سازی مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک کلان شهر شیراز " با دانشگاه علم و صنعت ایران بدون تشریفات نیز در جلسه امروز تصویب و مقرر شد موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی به کمیسیون های مشترک حمل ونقل و ترافیک و عمران شورا ارسال گردد.

همچنین طرح کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا، مبنی بر الزام شهرداری درخصوص به روز آوری نحوه واگذاری و کسب درآمد از پروژه‌ها نیز در جلسه امروز به تصویب رسید و شهرداری شیراز مکلف گردید ظرف مدت دو ماه لایحه نحوه استفاده از خدمات بهره‌برداران در پروژه‌های ساختمانی (به‌ویژه تجاری) خود را به شورا تقدیم کند.

شایان ذکر است در این لایحه مقرر شد شهرداری چارچوب پیشنهادات خود مبنی بر اضافه نمودن شرط ضمن عقد قرارداد مشارکت، از جمله عدم فروش واحدهای تجاری بلافاصله پس از اتمام پروژه و الزام به استفاده از بهره‌بردار را در این پروژه‌ها پیش بینی و ارائه نماید و ظرف مدت دو ماه لایحه‌ای در خصوص شیوه‌های نوین اجاره‌داری املاک شهرداری (بهره‌برداری و اجاره داری) را به شورا و تشکیل واحد اجاره‌داری را ذیل معاونت مالی و اقتصادی و از نیروهای متخصص موجود در شهرداری بررسی و ظرف مدت دو ماه طی لایحه‌ای به شورا تقدیم نماید.

طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا، درخصوص ایجاد المان و اثر هنری فاخر در مرکز شهر شیراز نیز تصویب شد و شورا ضمن تصویب دوفوریت طرح مذکور، شهرداری را مکلف کرد در محل میدان نمازی المانی فاخر و مناسب از قهرمان ملی مقاومت کشور حاج قاسم سلیمانی به همراه شهدای شاخص شهر شیراز من جمله شهید عباس دوران، شهید عبدالله اسکندری، شهید مجید سپاسی، شهید شیرعلی سلطانی، شهید هاشم اعتمادی، شهید رسول استوار و غیره طراحی و اجرا نماید و تابلویی از مشخصات و حماسه‌های این شهدا نیز در پایانه اتوبوسرانی و ایستگاه مترو این میدان نصب گردد.

همچنین در جلسه امروز شهرداری مکلف گردید به منظور حضور فعال در رویداد مسابقات فوتبال جام جهانی قطر 2022 جهت ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری، ظرفیت‌ها ، جاذبه‌های گردشگری و معرفی برند شهر شیراز پیشنهادات خود در را حوزه‌های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، تشکیل میز جذب سرمایه شیراز و بسته‌های قابل ارائه در مدت زمان برگزاری مسابقات جام جهانی را ظرف مدت دو هفته به شورا اعلام کند.

در ادامه جلسه امروز شهرداری شیراز مکلف شد به منظور سهولت کسب و کار ظرف مدت یک ماه پیش‌نویس تفاهم‌نامه سه جانبه مابین شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز، اتاق بازرگانی شیراز، اتاق اصناف شیراز، اتاق تعاون استان فارس و خانه صنعت معدن تجارت استان فارس (صمت) با استفاده از ظرفیت نهادهای مذکور در راستای جذب سرمایه‌گذار داخلی، با هدف پیشبرد فعالیت‌های مولد و بهره‌جویی از ظرفیت‌های درونی تهیه و به شورا ارائه و پس از تأیید شورا جهت امضا طرفین اقدام کند.

همچنین در جلسه امروز با نامگذاری و تغییر نام معابر و نصب تابلو به شرح زیر موافقت شد و بنا گردید خیابان یکتا حدفاصل خیابان امین و خیابان شهید اسماعیل حدادی به نام «شهید مهرداد قاجاری» تغییرنام یابد و کوچه شماره 30 خیابان 9 دی منتهی به گذر سنگ سیاه نیز به نام «گذر تاریخی سرباغ» نامیده شود.

نامگذاری کوچه شماره 5 خیابان ماذون قشقایی به نام «شهید هادی پیروی» و همچنین نامگذاری کوچه شماره 16 خیابان شهدای نهضت سوادآموزی واقع در منطقه 2 شهرداری به نام کوچه«هنرمند شهید قربانعلی آونج» نیز در جلسه امروز تصویب شد و شهرداری شیراز مکلف شد در مجاورت پلاک نام این شهید بزرگوار پلاکی حاوی ابیاتی از اشعار ایشان نصب کند.

در جلسه امروز صحن علنی شورا همچنین با نامگذاری معبر بی‌نام با عرض 60 متر و طول 2.5 کیلومتر واقع در ابتدای شهرک زیتون به نام «امیر سرلشکر شهید علی ابراهیمی»، نامگذاری معبر بی‌نام با عرض 45 متر و طول 400 متر واقع در انتها شهرک زیتون به نام «شهیدان حسن و محمد بادرام» ، نامگذاری معبر بی‌نام و اصلی شهرک زیتون و با عرض 20 متر حد فاصل خیابان 60 متری و 45 متری به نام «خلبان شهید علی اصغر ملیح پور»، نامگذاری کوچه شماره 4 خیابان بنی هاشمی به نام «شهید اسداله پارسایی» ، نامگذاری میدان بی‌نام واقع در انتهای بلوار محراب و ابتدای زیرگذر روستای سلطان آباد به نام میدان«شهدای سلطان آباد»، نامگذاری کوچه شماره 3 خیابان نشاط واقع در شهرک قصرقمشه به نام «شهید حسین کیانی»، نامگذاری خیابان بی نام حدفاصل خیابان باهنر شمالی و خیابان استقلال، مجاور پارک کودک به نام «شهیدان علیرضا و عرفان انتظامی» موافقت شد و شهرداری مکلف شد تندیس «شهیدان گرانقدر علیرضا و عرفان انتظامی» را در مجاورت خیابان مذکور نصب نماید.

در جلسه امروز همچنین با تشکیل کمیته تخصصی انطباق طرح‌ها و لوایح شورای اسلامی شهر شیراز (تعیین اعضای کمیته انطباق) نیز موافقت شد و خواست خدایی به عنوان رئیس کمیته، محمد فرخ‌زاده به عنوان نائب رئیس کمیته، محمد رحیمی (کارشناس حقوقی)به عنوان دبیر کمیته و علیرضا هنرمند به عنوان کارشناس مالی، مسلم خانی به عنوان کارشناس حقوقی و حشمت کشاورز به عنوان کارشناس ارزیابی انتخاب شدند.

طرح کمیسیون عمران شورا، در خصوص الزام شهرداری به اقدامات لازم درجلوگیری از وقوع سیل درسال‌های آتی و انجام امور اجرایی لازم نیز در جلسه امروز بررسی شد و شهرداری مکلف شد با اخذ دستور استانداری به عنوان مدیریت ارشد دولت در استان، اقدامات اجرایی و اجرای طرح
آبخیز داری و ساخت بندهای مخزنی را راسا انجام دهد و سپس هزینه اجرا را با جلب نظر کارشناس به عنوان مطالبات از دولت پیگیری نماید و دادستانی به جهت ضرورت اجرا، بر اجرای طرح نظارت داشته باشد.

همچنین شهرداری مکلف گردید پیگیری لازم را از طریق دادستان محترم و سازمان بازرسی استان جهت انجام اقدامات قانونی توسط سازمان آب منطقه ای در خصوص آزادسازی سطح زمین مورد نیاز جهت اجرای بندهای مذکور و تصرفات بستر و حریم رودخانه انجام دهد و در محدوده و حریم شهر نیز علاوه بر اقدامات سازمان آب منطقه ای، شهرداری مکلف گردید پرونده متخلفین ساخت و ساز غیر مجاز را جهت اخذ حکم تخریب به کمیسیون ماده صد ارجاع و پیگیری تخریب ابنیه غیر مجاز را از طریق شورای تأمین انجام دهد.

در ادامه این مصوبه به علت اهمال ادارات آب منطقه ای و منابع طبیعی و اداره راه و شهر سازی و جهاد کشاورزی به جهت عدم جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم راه و حریم رودخانه و اراضی منابع طبیعی محدوده مذکور، شهرداری مکلف شد با جلب نظر کارشناس نسبت به اخذ قرار تامین دلیل علیه ادارات و سازمانهای مذکور به جهت جبران خسارات ناشی از بروز سیلاب اقدام و ردیف های اختصاصی بودجه لازم را برای اجرای این مصوبه در بودجه سال 1401 پیش بینی کند.

طرح کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) شورا، در خصوص طراحی و احداث بوستان تخصصی قصص قرآنی نیز امروز مصوب شد و شهرداری شیراز مکلف گشت حداکثر تا پایان نیمه اول سال 1401 نسبت به جانمایی و طراحی و اجرای یک بوستان تخصصی قصص انبیاء، ائمه اطهار، داستان‌های قرآنی و تاریخی اهل بیت (ع) با بهره‌گیری از هنرهای مختلف ترجیحاً فراخوان ملی مؤسسات مختلف فرهنگی هنری سطح کشور اقدام نموده و با پیش بینی بودجه مناسب در بودجه سال 1401 عملیات اجرایی آن در نیمه دوم سال 1401 آغاز کند.

 

در پایان جلسه محمدحسن اسدی به‌عنوان نماینده جهت عضویت و حضور در کمیته راهبردی طرح داده‌آمایی (ممیزی)املاک انتخاب شد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار