قالیباف اظهارداشت: امروز همه ما مسئولان حق نداریم به هیچ دلیل و بهانه‌ای اختلاف بینمان باشد همه باید با وحدت با همدلی و هم‌افزایی و میدان را برای مردم و جوانان باز کنیم.
کد خبر: ۱۰۲۰۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹ 06 January 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمدباقر قالیباف بعدازظهر امروز در جمع مردم نی‌ریز با بیان تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: این ایام مصادف با دومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی است و شهادت این شهید سرافزار امت اسلامی را به همه مردم و شما تسلیت می‌گویم، مردم ما پایه و اساس اعتقاداتشان برخاسته از فرهنگ اهل بیت و ریشه در فرهنگ قرآنی دارد.

وی با بیان اینکه امروز شهدای گمنام در 24 استان تشییع شدند، گفت: وقتی که شهدا و رزمندگان از اروند خروشان می‌خواستند عبور کنند با یاد حضرت زهرا بود، در انجام عملیات‌ها و روزها و شرایط سختی که حاکم بود، باور و اعتقاد رزمندگان به حضرت زهرا(س) کارساز بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه شوخی نیست که رزمنده‌ای چند تیر بخورد بدنش بسوزد اما صدایش بلند نشود، افزود: این فرهنگ و این باور و این رشادت‌ها این انقلاب را بیمه کرده است.

قالیباف افزود: امروز شهادت شهید سلیمانی را از یک طرف تسلیت می‌گوییم چون خلا وجود وی را در جبهه مقاومت حس می‌کنیم اما از یک منظر تبریک می‌گوییم چون یک روستازاده‌ای در جنوب کرمان به گونه‌ای رشد پیدا کرد که در جهان اسلام و عرصه‌ بین‌المللی یک چهره عزت و اقتدار برای امت اسلام شده است.

وی بیان کرد: در حدود دهه 60 میلادی وقتی رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی حمله کرد همه ارتش‌های کشورهای عربی با هم جمع شدند تا مقابل رژیم صهیونیستی بایستند زمانی که توان نظامی‌اش با امروز قابل مقایسه نیست، امروز ده‌ها برابر قدرت دارد اما ارتش همه کشورهای اسلامی فقط 6 روز توانستند مقاومت کنند و همه شکست خوردند و این سبب شد که کشورهای اسلامی سیر نزولی پیدا کردند و تسلیم شدند.

وی با بیان تغییرات در جنگ با آمریکا و اسرائیل در سال‌های اخیر عنوان کرد: در این جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه این امت اسلامی و مردم چگونه توانستند در مقابل این تهاجمات بایستند؟ مقاومت در مقابل داعش، در مقابل رژیم صهیونیستی و مقاومت در مقابل آمریکا که آنها را وادار به شکست و عقب نشینی با این افتضاح از افغانستان کرد؛ اینها همه به برکت شهید سلیمانی و انسجام امت اسلامی و به برکت مردم است.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما مسئولان فراموش نکنیم که کسانی تا پایان انقلاب هستند که طعم فقر را چشیده باشند، گفت: این انقلاب برای مستضعفین است همان کسانی که ما مسئولان به هر دلیلی که حتما غیرموجه است نسبت به آنها کم توجهی کردیم اگر نگوییم که بی توجهی کردیم.

قالیباف با بیان اینکه یادمان باشد که این کشور و این انقلاب برخاسته از باور قرآنی و اهل بیت است، افزود: بیش از 500 شهید جوانان این شهرستان برای عزت و احیای اسلام و استقلال و آزادی این کشور خون دادند این تکلیف را بر ما مسئولان مضاعف می‌کند تا ما بتوانیم این مسیری که شهدا و امام شهدا آغاز کردند ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه رهبری از ما مطالبه دارند که در راه خدمت به مردم و حل مشکلات مردم گام برداریم و تلاش کنیم مانند دوران دفاع مقدس، این وظیفه ماست افزود: بارها به خودم و دوستانم متذکر شدم که امروز اگر می‌خواهید خون شهدا را پاس بداریم می‌خواهیم دین خود را به انقلاب ادا ‌کنیم و سرباز خوبی برای ولی فقیه باشیم، اگر می‌خواهیم بگوییم برخاسته از فرهنگ شهادت و اهل بیت هستیم باید یک کار انجام دهیم و آن کارآمدی دین در اداره جامعه را نشان دهیم؛ یعنی یک مدیریت کارآمد، گره‌گشایی از کار مردم قبل از اینکه مردم اذیت شوند نه اینکه مردم اذیت شوند و بعد مشکل هم حل نشود.

قالیباف با بیان اینکه مردم ما قانع هستند؛ افزود: در همه بحبوبه‌های انقلاب و این مسیر 40 ساله مردم نشان دادند در سختی‌ها آنجا که احساس کنند باید برای انقلاب بایستند و سختی تحمل کنند مردم ما ایستادند و هزینه دادند اما مردم نمی‌توانند آن بخش‌هایی را که می‌بینند به خاطر عدم کارآمدی و بی‌توجهی و کم کاری مسئولان ایجاد شده و آسیب می‌بینند و گرهی در کارشان افتاده را قبول و تحمل کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز شرایط اقتصادی ما در کشور شرایط خوبی نیست، عنوان کرد: تحریم و ظلم آشکار امریکای مستکبر و مستبد و یاغی بخشی از مشکلات را ایجاد کرده است چون می‌بیند که ملت ما برای استقلالش ایستاده است
ما متکی به فرهنگ قرآن هستیم و نباید زیر بار ظلم برویم نباید اجازه دهیم کسی عزت ما را خدشه‌دار کند هر چقدر سختی بکشیم ما این را از قرآن و اهل بیت آموختیم.

بیشتر بخوانید
قالیباف:امروز انقلابی فردی است که گره از مشکل مردم باز کند

نامه کمیسیون آموزش به قالیباف درباره روند بررسی طرح‌های ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش

قالیباف: به وضعیت مردم سیل‌زده استان‌های جنوبی کشور رسیدگی شود

وی تصریح کرد: امروز با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور و امکانات ما می‌توانیم وضع موجود را به شکل بهتری اداره کنیم در این شک نکنید؛ البته اشکالاتی داریم یکی این است از مردم در مسیر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در موضوعاتی که مخصوصا مربوط به خود آنها در حوزه‌های اقتصادی است، استفاده نمی‌کنیم این از مشکلات جدی و اساسی ما است چون 80 درصد این اقتصاد اقتصاد دولتی است.

قالیباف با بیان اینکه همه موضوعاتی که در ارتباط با فساد داریم ریشه‌اش در دولتی بودن اقتصاد است، گفت: وقتی رانت در اقتصاد است، وقتی سیستم اداری آنقدر پیچیده می‌شود که یک تصمیم ساده ماه‌ها زمان می‌برد و ده‌ها بار باید دنبال کنند تا مشکل حل شود؛ یک نمونه‌اش اشتغال از طرفی به ایجاد اشتغال تاکید داریم اما از طرفی بخش خصوصی که می‌خواهد کاری ایجاد کنند باید چند سال دوندگی کند تا با پول خودش کار ایجاد کند‌.

وی با بیان اینکه ما چقدر در دولت ومجلس به جای اینکه راه آنها را باز کنیم برای آنها مشکل ایجاد می‌کنیم، گفت: امام خطاب به دولتی‌ها یعنی همه افرادی که در تصمیم‌گیری نقش دارند از قوه مجریه و قضاییه و مقننه فرمودند، کاری که مردم می‌توانند انجام دهند دولت سراغش نرود. دولت‌ها دنبال کارهایی بروند که مردم نمی‌توانند انجام دهند اما امروز ما کاری برای انجام دادن مردم نگذاشتیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه بسیاری از مردم و بخش خصوصی امروز برای کار کردن کمک نمی‌خواهند اما حرفشان این است که مزاحمتی برایشان ایجاد نشود، گفت: در همین شهرستان شما کشاورزی، معدن، صنعت و دیگر فرصت‌ها اینجا است، باید اجازه دهیم که این فرصت‌ها توسط مردم تبدیل به کار و تولید شود و دیگر اینکه استان‌ها اختیار داشته باشند. اجازه دهیم استاندار و فرماندار ما بتواند خود عمل کند و نیاز نباشد که برای یک کار تهران تصمیم بگیرد البته این در همه موضوعات صادق نیست.

وی با بیان اینکه تفکیک کار ملی و محلی در حکمرانی معنا دارد ولی این کار را انجام نمی‌دهیم افزود: همه چیز باید از مرکز باشد حتی برای یک بخش هم تعیین و تکلیف کنیم، این اشتباه است. ما در مرکز می‌خواهیم همه چیز و همه کار را اداره کنیم.

قالیباف گفت: اگر کاری از جنس حاکمیتی باشد باید در مرکز تصمیم‌گیری شود ولی اگر کاری جاری است چرا باید به مرکز ارجاع شود، چرا نباید مسئولان شهرستانی خودشان بنا به شرایط شهرشان تصمیم بگیرند؟ امروز نداشتن پول مشکل ما نیست نداشتن یک حکمرانی صحیح و یک تفکیک درست و مردم را در میدان آوردن مشکل است.

وی با بیان اینکه باید اجازه دهیم در حوزه اقتصاد استعدادها بروز کند، تصریح کرد: چطور شهید سلیمانی می‌تواند از یک روستا در بالاترین سطح و در پیچیده‌ترین امور نظامی چنین افتخاری پیدا کند؟ چه کسی می‌گوید یک جوان نی‌ریزی امروز نمی‌تواند ظرفیت مدت یک دهه یک چهره اقتصادی برجسته در کشور و استان شود.

قالیباف با بیان اینکه آن روزی که شهید سلیمانی هم می‌خواست در دفاع مقدس استعدادهایش شکوفا شود؛ بنی‌صدرها بودند که اجازه ندهند گفت: وقتی سبک مدیریت و نگاه عوض شد مبتنی بر سبک الهی و مبتنی بر این شد که مردم به میدان راه پیدا کنند شهید سلیمانی‌ها هم بروز و ظهور کردند.

رئیس مجلس با اشاره به ظرفیت‌های نظامی استان فارس گفت: این ظرفیت‌ها را مردم استان فارس ایجاد کردند و افتخار آفریدند و عملیات‌های بزرگ انجام دادند، همان نسل و همان آگاهی هفته قبل ماهواره در مدار قرار دادند.

وی با بیان اینکه با قدرت دانش و برنامه‌ریزی در عرصه‌های نظامی پیشرفت کردیم چرا در مدیریت اقتصاد نباید چنین باشد، افزود: مشکلات پول نیست، مشکلات این است که بپذیریم همه ما از امکانات بد استفاده و مصرف می‌کنیم، بیش از حد اسراف می‌کنیم. هیچ کشوری به اندازه ما در انرژی پرمصرف نیست به بدترین شکل ممکن دارایی‌های خدادادی را از بین می‌بریم.

وی با بیان اینکه چرا در این زمینه‌ها نباید با مردم مستقیم صحبت کنیم، افزود: اینها دارایی و انفال مردم است که باید به درستی مدیریت شود ما در اقتصاد نیازمند تصمیمات دقیق و شجاعانه هستیم.

قالیباف اظهارداشت: امروز همه ما مسئولان حق نداریم به هیچ دلیل و بهانه‌ای اختلاف بینمان باشد همه باید با وحدت با همدلی و هم‌افزایی و میدان را برای مردم و جوانان باز کنیم.

وی با بیان اینکه در مجلس قانونی تصویب کردیم که مردم نباید برای مجوز بدوند و ادارات مکلف هستند به مردم خدمات دهند، در واقع مسیر را یکطرفه کردیم، گفت: در ظرف سه ماه پاسخ باید مشخص شود نمی‌شود که مردم چندین سال بلاتکلیف برای گرفتن مجوز باشند. ما مصممیم که دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا شاهد گره‌‌گشایی و حل مشکلات اقتصادی باشیم.

وی با بیان اینکه مسیر سخت است مانند روزهای سخت دفاع مقدس گفت: سختی‌ها هم سنت الهی است، تا این فشار و سختی نباشد موفقیت و نصرت نیست. در اقتصاد سختی هست اما قطعا گشایش نیز هست باید بایستیم و پیش برویم. وقتی در اقتصاد ربا باشد ولو به اسم جمهوری اسلامی باشد در این اقتصاد کسی موفق نخواهد شد باید نسبت به اینها باور داشته باشیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه مردم و مسئولان با هم مانند دوران دفاع مقدس دست به دست هم دهیم و موفقیت هم کسب می‌شود، گفت: برخی از بودجه سوال می‌کنند هنوز بودجه 1401 تصویب نشده و در مجلس است اما همین لایحه هم نشان می‌دهد که نسبت به بودجه 1400 افزایش دارد؛ برخی از پروژه‌های مهم ریلی و بزرگراهی استان فارس نیز رشد قابل توجهی داشته است. هم دولت و هم مجلس رویکردمان این است که فرصت‌ها را به استان‌ها بدهیم و از ظرفیت‌ها و امکانات استانی بیشتر استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار