در این مطلب نگاهی به معروف‌ترین آثار هنرمندان شیرازی و استان فارس انداخته‌ایم. با تهیه هدیه، هدایای تبلیغاتی سازمانی، سوغاتی و صنایع دستی تجربه خوشی برای دوستان و آشنایان خود به ارمغان بیاورید.
کد خبر: ۱۰۲۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵ 07 January 2022

تابناک فارس به نقل از برنا: شیراز یکی از مهم‌ترین و پربازدید‌ترین شهر‌های ایران است که در مرکز استان فارس واقع شده است. سالانه میلیون‌ها توریست داخلی و خارجی برای دیدن حافظیه، سعدیه، تخت‌جمشید و دیگر مناطق گردشگری متنوع، به این شهر زیبا سفر می‌کنند. علاوه بر مکان‌های تاریخی، بازارهای سنتی زیادی در شیراز ساخته شده است که در آن‌ها می‌توانید به انواع سوغات و فروشگاه صنایع دستی شیراز دسترسی پیدا کنید.

اگر به سوغات و آثار هنری این شهر زیبا علاقه‌مند هستید، در ادامه‌ی این مطلب به معرفی صنایع دستی شیراز خواهیم‌ پرداخت. پس با ما همراه باشید.

قالی شیراز

گلیم ماشینی نقشه قشقایی سورمه ای - صنایع فرش حیدری


قالی شیراز یکی از ارزشمند‌ترین صنایع دستی متعلق به این شهر است. جالب است بدانید که قالی‌ شیراز از نظر مشخصات فنی مانند چله‌کشی، نوع دارها، ابعاد، پودکشی و... بسیار منحصر‌به‌فرد است.

به طور کلی قالی شیراز به دو دسته تقسیم می‌شود:

در دسته اول قالی‌های شیراز توسط عشایر بافته می‌شوند و طرح به کار رفته در آن‌ها شامل ایده‌های خلاقانه و نقشه‌های ذهنی است.

در دسته‌ی دوم نیز فرش‌هایی قرار دارند که متشکل از طرح‌های متقارن، منسجم و منظم هستند. در این فرش‌ها عمدتا از طرح گل و گیاه یا شاخ و برگ گیاهان استفاده می‌شود. طرح بته‌ای، ماهی درهم، افشان و ...نمونه‌ای از این طرح‌ها هستند.

 

نقره کاری

وسایل نقره خود را درخشان کنید

از دیگر صنایع دستی ارزشمند شهر شیراز، نقره‌کاری است. همانطور که می‌دانید، نقره همانند طلا و مس به طور خالص و به شکل سنگ در طبیعت یافت می‌شود و آن را استخراج می‌کنند. فلز نقره نرم است و با استفاده از چکش به راحتی تغییر شکل می‌دهد. به همین دلیل صنایع دستی متنوع و بی‌نظیری با استفاده از این فلز و توسط هنرمندان شیرازی ساخته می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های فلز نقره، خاصیت میکروب‌کشی آن است به همین دلیل درصورتی که مایعات و آبی درون ظرف نقره‌ای ریخته شود، به هیچ وجه آلوده و کثیف نخواهد شد. انواع ظروف نقره کاری را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی وچری پیدا و خریداری کنید.

گبه شیرازی

گبه - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در ادامه معرفی صنایع دستی شیراز، به گبه شیرازی می‌رسیم. به زیر‌انداز‌های کوچکی که از جنس قالی هستند، گبه و یا خرسک گفته می‌شود. گبه توسط عشایر بافته می‌شود و جنس آن‌ از پشم چارپایان است. گبه از نظر ابعاد به سه دسته‌ی کلی شامل: گبه در ابعاد قالی، گبه در اندازه قالیچه و گبه در اندازه پتو بافته می‌شود.

از مهم‌تریم طرح‌های مورد استفاده در گبه‌های شیراز می‌توان به شیر (طرح محبوب عشایر قشقایی)، ترنج، لچک، خشتی، ستاره، طرح حیوانات و ... اشاره کرد.

گلیم بافی

گلیم بافی شیراز


گلیم‌بافی از قدیمی‌ترین دست بافته‌های انسان‌ها است که سابقه‌ی تاریخی آن در ایران به دوران اشکانیان برمی‌گردد. در بیشتر اوغات، این بافته‌ها به دست زنان و دختران عشایر بافته می‌شود و از محبوب‌ترین صنایع دستی شیراز محسوب می‌شود. گلیم‌ها توسط دار بافته می‌شوند و جنس آن‌ها ترکیبی از پشم گوسفند، بز و یا نخ ابریشم است. همچنین ثبات رنگ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بافت یک گلیم است. در این راستا اگر خامه‌های مورد استفاده در گلیم به خوبی رنگرزی نشده باشند، در شست و شو کیفیت و رنگ خود را از دست می‌دهند. بنابراین بافندگان از نهایت دقت خود برای بافت گلیم استفاده می‌کنند تا بتوانند گلیمی با‌کیفیت را ارائه دهند.

کاشی هفت رنگ

کاشی هفت رنگ شیراز ثبت ملی خواهد شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان |  Mehr News Agency


کاشی هفت‌رنگ یکی از هنرمندانه‌ترین آثاری است که با معماری شیراز آمیخته شده است و در بناهای تاریخی و مساجد شیراز به وفور دیده می‌شود. نمونه‌ای از این کاشی‌های رنگارنگ که توسط استاد کاران ساخته می‌شود را می‌توانید بر دیوار‌ ساختمان‌های معروف قدیمی همچون مسجد نصیرالملک شیراز مشاهده کنید. ابعاد این کاشی‌ها اغلب ۱۵×۱۵ و ۲۰×۲۰ است که با رنگ‌‌آمیزی‌های متنوع و هنرمندانه تزئین می‌شوند. هفت رنگی که اغلب در ساخت این کاشی‌ها استفاده می‌شود شامل، سفید، سیاه، لاجوردی، قرمز، فیروزه‌ای، حنایی و زرد می‌شود.

معرق کاری

آباده به عنوان شهر ملي منبت معرفي شد - ایرنا
هنر معرق‌کاری شامل وصله و تکه‌های ریزی از چوب، سنگ، پارچه، کاشی، فلز و... با روش‌های متفاوت در کنار همدیگر است. در این میان معرق چوب از جمله صنایع دستی شیراز و اصفهان است که روی زمینه‌ی چوبی انجام می‌شود. نقوش عمده‌ی مورد استفاده در معرق‌کاری شیراز شامل، نقش‌های اسلیمی است که از چوب‌های متفاوتی ساخته می‌شود. هنر معرق‌کاری را می‌توان بر روی اشیا مختلفی از جمله میز، تابلو، جعبه، کمد و... اجرا کرد. این هنر ایرانی، در فهرست صنایع دستی شیراز به ثبت رسیده است و با مراجعه به بازار‌های این شهر می‌توانید نمونه‌های بسیار زیبای آن را تهیه کنید.

 

خاتم کاری

خاتم، عتیق شیراز

هنر خاتم‌کاری نیز یکی دیگر از هنر‌های ارزشمند ثبت شده در فهرست صنایع دستی شیراز است و نمونه‌های بی‌نظیر آن در بازار‌های این شهر موجود است. قدمت این هنر در شهر شیراز به دوران صفوی باز‌میگردد و به جرات یکی از بی‌نظیر‌ترین صنایع دستی این شهر محسوب می‌شود که بهترین نمونه‌ی آن در مسجد عقیق قابل مشاهده است. در انتها توجه داشته باشید که هرچه طرح‌های به کار رفته در خاتم‌کاری ریز‌تر باشند، اثر مورد نظر از مرغوبیت و ارزش بیشتری برخوردار است.

 

سفالگری

نقاشی روی سفال در شیراز

هنر سفالگری از جمله صنایع دستی شیراز و بسیاری از استان‌های دیگر است که از گذشته تا به امروز بر جای مانده است. از مهم‌ترین مواد اولیه در سفالگری، گل رس است که حاوی اکسیدآهن و آهک است و در نتیجه قابلیت چسبندگی و شکل‌گیری بسیار خوبی دارد. امروزه نمونه‌های مختلفی از این هنر زیبا، در شیراز و بازارهای آن به چشم می‌خورد و می توانید انواع اشیای سفالی و لعابی را به عنوان سوغات از این شهر تهیه کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار