مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید استان فارس گفت:واحد حفاظت و مرمت این پایگاه، نقش برجسته بهرام دوم را که دچار آسیب دیدگی‌های متعدد شده بود، مرمت کرد.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵ 10 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: روابط عمومی پایگاه تخت جمشید دوشنبه از قول حمید فدایی افزود: محوطه نقش رستم دارای بیشترین نقش برجسته‌های تاریخی از دوران ساسانی است و از جمله آنها نقش برجسته منسوب به بهرام دوم است که در دو صحنه جداگانه در زیر آرامگاه داریوش تصویر شده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: این نقش برجسته سنگی که برای قرن‌ها در معرض دید و گاه دسترس رهگذران و بازدیدکننده‌های محوطه قرار داشته با آسیب‌های متعدد و متنوعی مواجه بوده است که عمده‌ترین آنها متورق شدن سطح نقوش و ایجاد ترک و شکستگی‌های فراوان در سطح اثر بوده است، بنابراین موضوع حفاظت از این نقش در اولویت برنامه واحد حفاظت و مرمت تخت جمشید قرار گرفت.

فدایی اظهار کرد: حفاظت از این نقش برجسته در محوطه نقش رستم توسط تیمی متشکل از متخصصین مستندنگار و نقشه بردار، کارشناس حفاظت، استادکار و نیروی فنی مرمت و باستان‌شناس در محوطه نقش رستم به مدت حدود ۵ ماه به انجام رسید.

مصطفی رخشنده خو کارشناس ارشد حفاظت و مرمت و سرپرست این پروژه حفاظتی گفت: عملیات حفاظت و مرمت این نقش برجسته شاخص ساسانی با تدوین و تصویب طرح در شورای فنی در زمستان سال ۱۳۹۹ و با اقدام به مستندنگاری دقیق آن به روش فتوگرامتری اثر آغاز شد.

رخشنده خو گفت: پس از تجهیز کارگاه، موضوع آسیب نگاری دقیق نقش برجسته‌ به منظور دسترسی به طرح حفاظت و مرمت اثر دنبال شد.

وی افزود: با تکمیل آسیب نگاری و انجام مطالعات پایه، رویکرد حفاظتی لازم که مبتنی بر استحکام بخشی قسمت‌های سست و پوسته شده سنگ بود انتخاب و به منظور پایداری بیشتر نقوش برجسته در برابر عوامل فرساینده محیطی، اعمال شد.

لیلی رضوی کارشناس حفاظت و مرمت هم اظهار داشت: بر روی این دو نقش برجسته شاخص دوره ساسانی، پیش از این هیچگونه عملیات حفاظت انجام نشده بود. بنابراین اقداماتی از قبیل پاکسازی رسوبات از سطح نقوش، تزریق مواد استحکام بخش در پشت قطعات سست و در حال جداشدن نقوش سنگی و ملات گذاری درون ترک ها و بخش‌های کمبود سنگ در اولویت قرار گرفت.

وی گفت: در مرمت قسمت‌های مختلف نقوش برجسته از مواد و مصالح فرآوری شده آهکی و مرمتی که پیش از این در حفاظت دیگر بخش‌های مجموعه بکار رفته است، با رنگ و بافتی متناسب با ساختار سنگ تاریخی استفاده شده است.

سنگ‌نگاره بهرام دوم و درباریان یک بنای یادمان سنگ‌تراشی شده از دوره ساسانی است که در نقش رستم جای دارد.نقش رستم در کوه حاجی آباد و در ۵ کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته است.

مجموعه تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان و ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز و در محدوده شهرستان مرودشت قرار دارد.

برچسب ها: مرمت ، تخت جمشید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار