رضائیان زاده با بیان اینکه بر اساس مطالعاتی که در سراسر دنیا انجام شده، چاقی به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بیماری کووید۱۹ مطرح شده است، به آمارهای به دست آمده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در استان فارس ۲/۲ درصد کودکان، ۱۷ و نیم درصد نوجوانان، ۳۳ و سه دهم درصد جوانان، ۵۷ و هشت دهم درصد میانسالان و ۴۳ و سه دهم درصد سالمندان مبتلا به چاقی هستند که نشان می دهد.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲ 13 January 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: اضافه وزن، چاقی و به دنبال آن بیماری‌های غیر واگیر یکی ازمشکلات اساسی حوزه غذا، تغذیه و نظام سلامت است و به دلیل عدم پیروی از الگو‌های غذایی سالم و تغذیه‌ای، کمبود ریز مغذی‌ها از جمله کمبود ویتامینD، کلسیم و آهن این معضل در کشور شیوع گسترده‌ای دارد.

کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف بیش از حد و یا بد مصرف کردن غذا که مربوط به سبک زندگی نادرست مردم کشور ما است، باعث بروز اضافه وزن و چاقی در افراد می شود. همچنین روند روبه رشد اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی در جامعه ایران مسئله ای است که وزیران بهداشت در ادوار مختلف گاه به گاه به آن اشاره می کنند و معتقد هستند که این پدیده ها از معضلات اصلی سلامت جامعه ایرانی است.

بر اساس آمار ارائه شده حدود 50 درصد از افراد جامعه چاق هستند که به زعم مسئولان این چاقی و اضافه وزن در بین اقشار مختلف مردم ایران، ناشی از تغذیه نادرست و البته کم تحرکی است و این در حالی است که مسئله چاقی طبق نظر کارشناسان به سوءتغذیه و سبک زندگی نادرست مربوط است و دال بر این نیست که مردم مواد غذایی کافی و سالم مصرف می کنند.

در این راستا عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با شیرازه به هفته ملی تغذیه و اهمیت پرداختن به این مبحث اشاره کرد و گفت: با پیشرفت دانش پزشکی و توسعه پژوهش های علمی، بیش از گذشته اهمیت تغذیه و اصول تغذیه صحیح به عنوان یکی از عوامل موثر در بیماری های مزمن و غیرواگیر مشحص می شود.

وی چاقی و اضافه وزن را یک مشکل اساسی در حوزه سلامت همه جوامع دنیا دانست که بیماری های بسیاری مانند دیابت، پر فشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی را به همراه دارد.

رضائیان زاده با بیان اینکه حوزه سلامت می کوشد تا جامعه را در زمینه تغذیه صحیح آگاه ساخته و روش تغذیه سالم را به مردم آموزش دهد، افزود: چاقی و سوء تغذیه، هر دو می تواند عامل خطر و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه میانسالان باید بیش از دیگران به سلامت غذایی خود اهمیت دهند، اظهار کرد: کم وزنی و لاغری شدید نیز در کنار چاقی و پر وزنی، از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مطالعاتی که در سراسر دنیا انجام شده، چاقی به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بیماری کووید۱۹ مطرح شده است، به آمارهای به دست آمده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در استان فارس ۲/۲ درصد کودکان، ۱۷ و نیم درصد نوجوانان، ۳۳ و سه دهم درصد جوانان، ۵۷ و هشت دهم درصد میانسالان و ۴۳ و سه دهم درصد سالمندان مبتلا به چاقی هستند که نشان می دهد.

رضائیان زاده با اشاره به اینکه میانسالی دورانی است که بسیاری از بیماری های مزمن در این دوره آغاز می شود و آگاه سازی این گروه سنی در زمینه اهمیت تغذیه صحیح، بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: بحث تغذیه باید به صورت جدی پیگیری شود و همه باید تلاش کنیم تا آگاهی جامعه را در این زمینه افزایش دهیم و اصحاب رسانه می توانند در این راستا نقش موثر و ویژه ای داشته باشند.

توجه به مراقبت در برابر دیابت، بیش از همیشه اهمیت دارد

رئیس مرکز بهداشت استان فارس، در ادامه سرعت افزایش موارد ابتلا به دیابت در استان را بسیار نگران کننده دانست و تاکید کرد: توجه به مراقبت در برابر دیابت، بیش از همیشه اهمیت دارد.

رضاییان زاده ادامه داد:بر اساس نتایج آخرین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، میزان ابتلا به دیابت در گروه سنی بالای ۲۵ سال بر اساس قندخون ناشتا از ۱۰ و ۸۵ صدم درصد در سال ۱۳۹۵به ۱۴ و ۱۵ صدم درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وی افزود: هر چند همه گیری کرونا، توجه جوامع را به خود معطوف کرده است، اما نباید فراموش کنیم که بیماری های غیرواگیر همچون سوانح و حوادث ترافیکی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، سکته های مغزی، بیماری های تنفسی مزمن، بیماری های مفصلی استخوانی مزمن و سرطان ها هنوز معضل اصلی سلامت جامعه است.

رضائیان زاده علت شیوع روزافزون این بیماری ها را افزایش عوامل خطر آنها همچون مصرف دخانیات، نبود فعالیت بدنی مناسب، مصرف ناکافی میوه، سبزی، شیر، لبنیات و بسیاری از عوامل دیگر برشمرد و ادامه داد: در همین راستا نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر از سال ۱۳۸۳ با هدف گردآوری، تحلیل و انتشار اطلاعات موردنیاز و طراحی، اجرا و ارزیابی مداخلات پیشگیرانه فردی و جمعیتی و سیاستگذاری در این حیطه، اجرا شد.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان تاکید کرد: این نظام مراقبت باید به صورت مستمر ارزیابی شود تا ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف را کشف و اقدامات موردنیاز انجام شود.

لازم به ذکر است که به گفته کارشناسان تغذیه، ترویج و توسعه مصرف الگو‌های غذایی سالم و تغذیه‌ای مبتنی برغذا‌های سنتی، بومی ایرانی و ارتقاء سواد تغذیه‌ای کاربردی آحاد جامعه در کاهش مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای شامل قند‌های ساده، چربی، اسید‌های چرب ترانس، نمک و توجه به مصرف بیشتر غذا‌های فراسودمند، میوه و سبزیجات می‌تواند سبب بهبود وضع موجود در غذا و تغذیه جامعه ایرانی شود. ضمن آنکه نقش و اهمیت تغییر شیوه زندگی و تحرک روزانه بیشتر را نیز نباید در این خصوص از یاد برد.

برچسب ها: چاقی ، تغذیه ، سبک زندگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار