کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه _۲۴ دی‌_ ماه به دورترین نقطه در طول مدار خود به دور زمین می‌رسد و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۲۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 14 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: سیاره کوتوله ایریس جمعه_ ۲۴ دی‌ماه_ به نقطه تقابل با خورشید می‌رسد و در صورت فلکی جوزا، بیشتر شب قابل مشاهده است و در نیمه شب نیز در بالاترین نقطه خود در آسمان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: وقتی جرمی در آسمان در مقابل خورشید قرار دارد؛ بدان معناست که در زمان غروب خورشید طلوع و در زمان طلوع خورشید غروب می‌کند.

این کارشناس نجوم گفت: سیاره کوتوله ایریس از مختصات رصدخانه لارستان، بین ساعات ۱۹:۰۱ تا ۰۴:۴۵ قابل مشاهده است.

وی افزود: ایریس هفتمین سیارک کشف شده است که متعلق به کمربند اصلی (بین مدار مریخ و مشتری) است. تقریباً در همان زمان که ایریس در مقابل خورشید در آسمان قرار دارد، نزدیکترین فاصله خود را نسبت به زمین دارد که حضیض زمینی نام دارد و باعث می‌شود در درخشان‌ترین حالت خود ظاهر شود؛ با فاصله‌ی متوسط ۱.۱۱ واحد نجومی از زمین، سیارک در وضعیت مقابله در فاصله ۲.۰۸ AU نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و به حداکثر روشنایی ۷.۷ می‌رسد.

ماه در وضعیت اوج زمینی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جمعه _۲۴ دی‌ماه_ ماه به دورترین نقطه در طول مدار خود به دور زمین می‌رسد و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مسیری بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند؛ البته تشخیص این امر در عمل دشوار است زیرا یگانه قمر زمین هر شب در فازهای متفاوتی ظاهر می‌شود.

وی تصریح کرد: در این وضعیت ماه به فاصله ۴۰۵ هزار کیلومتری زمین می‌رسد و با قطر زاویه‌ای ۲۹.۴۳ دقیقه قوسی در آسمان می‌درخشد. ماه ۱۲ روزه با ۹۱ درصد روشنایی در صورت فلکی ثور از ساعت ۱۴:۱۸ تا ۰۴:۳۸ روز بعد در آسمان حضور دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار