کامران باقری لنکرانی:گاهی هم شاهد تاثیر منفی بوده‌ایم به عنوان مثال؛ در شیراز تا سال ٩٥ شاهد قربانی سالانه تا ١٥٠ نفر عابرین پیاده در بلوار رحمت بودیم که جانمایی‌ها وفاصله بین محل سکوتت تا محل دسترسی به خدمات و ...از عوامل آن بوده و هنوز هم شاهد این مشکل در کمربندی شیراز هستیم که به پر مرگ ترین مسیرهای تردد در کلانشهرهای ایران تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲ 15 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: کامران باقری لنکرانی ٢٥ دی در نشست مجازی «شهر و ارزیابی تاثیر سلامت» که به میزبانی گروه پژوهشی علوم رفتاری و مرکز ارزیابی تاثیر جهاد دانشگاهی فارس برگزار شد، گفت: یکی از موارد مهم در سلامت، بروز مداخلات موثر است و بسیاری از مواقع در این ارزیابی دچار مشکل می‌شویم و به جای اینکه به برون داد نهایی بپردازیم به فرایندها توجه می‌کنیم که اشتباه رایجی است و موجب می‌شود تا بودجه‌های کشور به درستی هزینه نشوند و به بیراهه برویم.

او ادامه داد: سلامت بیش از اینکه به مداخلات حوزه درمان مرتبط باشد و حتی با حوزه‌های مراقبتی و پیشگیری ارتباط داشته باشد، به عوامل اجتماعی خارج از حوزه سلامت مرتبط است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: مثلا در قضیه مرگ و میر مادران باردار، در ایران شاهد کاهش مرگ و میر مادران باردار بودیم که یک افتخار است.

لنکرانی تصریح کرد: مهمترین موضوعی که موجب این کاهش شد، نقش عوامل خارج از حوزه سلامت مانند حمل و نقل، بهبود دسترسی در راههای روستایی و ...بوده است.

او ادامه داد: اما گاهی هم شاهد تاثیر منفی بوده‌ایم به عنوان مثال؛ در شیراز تا سال ٩٥ شاهد قربانی سالانه تا ١٥٠ نفر عابرین پیاده در بلوار رحمت بودیم که جانمایی‌ها وفاصله بین محل سکونت تا محل دسترسی به خدمات و ...از عوامل آن بوده و هنوز هم شاهد این مشکل در کمربندی شیراز هستیم که به پر مرگ ترین مسیرهای تردد در کلانشهرهای ایران تبدیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بسیاری از تصمیماتی که در حوزه مدیریت شهری گرفته می‌شود، می‌تواند به ارتقای سلامت و یا برعکس نقش داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه همچنان مرگ و میر عابرین پیاده در کلانشهرها بالاست و نشان می‌دهد که نحوه معماری شهرهای ما به نفع عابرین پیاده نیست و دسترسی به فرآیندهایی همچون امکان فعالیت فیزیکی و فعالیت‌های مرتبط با حوزه سلامت در شهرها کمتر شده است.

لنکرانی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف توسعه پایدار این است که بیش از ٧٥ درصد از ساکنین شهرها در فاصله ٤٠٠ متری محل سکونت خود به فضای پارک یا بوستان دسترسی داشته باشند، لذا اگر در مدیریت شهری به این مهم توجه نشود، دچار اختلال می‌شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار