کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره پلوتون دوشنبه -۲۷ دی‌ماه- در وضعیت مقارنه در فاصله ۱ درجه و ۴۴ دقیقه‌ای از خورشید ظاهر می شود.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱ 17 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرداظهار کرد: سیاره‌ نهم، پلوتون که اکنون بزرگترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی شناخته می‌شود، دوشنبه _۲۷ دی‌ماه_ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور خواهد کرد. سیاره پلوتون در وضعیت مقارنه در فاصله یک درجه و ۴۴ دقیقه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود و در حالی که در تابش خیره کننده خورشید محو می‌شود، برای چندین هفته کاملاً غیر قابل مشاهده است. تقریباً در همان زمان بیشترین فاصله خود از زمین را خواهد داشت؛ در واقع زمین و پلوتون در موقعیت مقابله قرار خواهند گرفت.

وی افزود: سیاره‌ کوتوله پلوتون طی هفته‌ها و ماه‌های بعدی در سمت غرب خورشید ظاهر می‌شود و به تدریج برای مدتی در آسمان قبل از طلوع خورشید قابل رصد خواهد بود. پس از حدود شش ماه به تقابل خورشیدی می‌رسد، و تقریباً تمام شب قابل مشاهده خواهد بود.

رصد خوشه ستاره‌ای NGC2451
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه ستاره‌ای باز NGC 2451 در صورت فلکی کشتی‌دم دوشنبه -۲۷ دی‌ماه- به خوبی قابل رصد است و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. این خوشه ستاره‌ای با میل ۳۷ درجه و ۵۸ دقیقه قوسی از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۳۲ درجه شمالی قابل مشاهده نیست. از مختصات رصدخانه لارستان بین ساعت ۲۱:۲۰ تا ۰۲:۱۹ قابل مشاهده خواهد بود؛ بدین صورت که حدود ساعت ۲۱:۲۰ زمانی که تا ارتفاع ۱۵ درجه از افق جنوب شرقی فاصله بگیرد قابل دسترسی خواهد بود.

وی تصریح کرد: خوشه ستاره‌ای NGC 2451 ساعت ۲۳:۴۹ در موقعیتی ۲۴ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. و حدود ساعت ۰۲:۱۹ هنگامی که ۱۵ درجه از افق جنوب غربی فاصله داشته باشد، غیرقابل رصد خواهد شد. تشخیص این خوشه ستاره‌ای با قدر ۲.۸ با چشم غیرمسلح امکان پذیر است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک بهتر قابل مشاهده است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار