چای کوهی ضد سر درد، ضد افسردگی، شادی آور، ادرار آور و شستشو دهنده کلیه است. این گیاه در درمان و بهبود سرماخوردگی مؤثر است، گرفتگی صدا را باز می‌کند و خلط‌آور است.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶ 17 January 2022

چای کوهی گیاهی از تیره کلازیاسه است که به مقدار زیاد در آمریکا و اروپا می‌روید و معمولاً به صورت خودرو در میان مزارع گندم و ذرت یافت می‌شود. متأسفانه برخی افراد چای کوهی را با علف چای (هوفاریقون/ گل راعی) اشتباه می‌گیرند. هوفاریقون دارای گل‌های زرد است اما چای کوهی گل‌های ریز بنفش پوشیده از کُرک دارد.


این گیاه در لرستان، دلفان، کرمانشاه آن را “پشمینه” یا “کلکنه”یا “کلکینه” و به زبان ترکی “اکلیجه” و به فارسی “چای کوهی” می‌گویند. توکلیجه نیز نام دیگر این گیاه است. پشمینه (کلکنه) را با انگلیسی “Stachys lavandulifolia” و در فارسی “چای کوهی” می‌نامند. گل‌های گیاه دارویی پشمینه به‌صورت سنبله‌های پنبه مانند و آبی مایل به بنفش است و بیشتر، گل پشمینه مصرف درمانی دارد تا اعضاء دیگر آن.

در این مطلب برخی از خواص این گیاه را بیان می‌کنیم، با ما همراه باشید...
طبع چای کوهی
چای کوهی از نظر طب قدیم ایران، طبع (مزاج) گرم و خشک دارد، بنابراین برای درمان بیماری‌های ناشی از مزاج سرد و رطوبت زیاد مفید است، ماده قرمز رنگِ هایپریسین که در برگ‌های چای کوهی وجود دارد برای التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌شود.

خواص چای کوهی
. چای کوهی یک گیاه نشاط‌آور است که در درمان اختلالات عصبی تأثیر چشمگیری دارد.
. چای کوهی باعث افزایش اشتها می‌شود.
. این گیاه در درمان و بهبود سرماخوردگی مؤثر است.
. چای کوهی گرفتگی صدا را باز می‌کند و خلط‌آور است.
. افراد برای رفع افسردگی و بی‌خوابی باید سه روز متوالی از چای کوهی استفاده کنند.
. چای کوهی در درمان برخی از بیماری‌ها مانند فلج، مننژیت، کزاز و سیاه سرفه نقش مؤثری دارد.
. این گیاه کرم معده و روده را هم برطرف می‌کند.
. چای کوهی ادرارآور و قاعده آور است.
. این گیاه تأثیر چشمگیری در بهبود درد پشت، گردن و سیاتیک دارد.
. نوشیدن چای کوهی، برای رفع کم‌خونی مفید است.
. چای کوهی، اسهال خونی را درمان می‌کند.
. چای کوهی ویروس‌ها را از بین می‌برد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
. جوشانده سرشاخه‌های چای کوهی مجاری ادراری را ضدعفونی و سردرد و میگرن را رفع می‌کند.
. این گیاه خاصیت ضد سرطانی هم دارد.
. جوشانده چای کوهی برطرف کننده حالت غش و خفقان است.
دمنوش چای کوهی
. چای کوهی درمان کننده دردهای مفاصل و روماتیسم به‌خصوص در سردمزاجان است.
. این گیاه دافع اخلاط بلغمی غلیظ که در شش‌ها یا رحم یا امعاء تجمع یافته است، می‌باشد.
. چای کوهی افزایش دهنده قوای جنسی نیز می‌باشد. بدین صورت که مردان یا زنانی که تمایل جنسی آنان کم شده باشد یا ضعف در قوای تناسلی خود احساس کنند اگر به مدت چند روز روزی پنج گرم از گل پشمینه (چای کوهی) را با ده گرم مغز دانه خربزه و چهل گرم کره گوسفندی و هفتاد گرم عسل به‌صورت معجون درآورده و بخورند قدرت و تمایل جنسی در آنان بشدت افزون می‌گردد.
. این گیاه متلاشی کننده سنگ مجاری ادراری و صفراوی است.
. برای مداوای قولنج مقدار 3 تا 5 گرم از گل پشمینه را با پنج گرم کتیرای گون و پنج گرم گل بنفشه پودر کرده و با مقداری آب گرم بخورند سبب باز شدن قولنج می‌گردد.
. همچنین نوشیدن چای از گل‌های جوان و خشک شده این گیاه می‌تواند در درمان و بهبود گلودرد و درد دهان، تب، اسهال، ضعف کبد و قلب و خونریزی‌های داخلی کمک کند.

خواص برگ گیاه
. قرن‌هاست که از چای کوهی به عنوان یک پانسمان کننده طبیعی استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاه به لخته شدن سریع و جذب خون کمک می‌کند.
. از چای کوهی می‌توان در درمان التهابات چشمی نیز استفاده کرد؛ بدین صورت که از جوشانده و سپس سرد شده چند برگ چای کوهی برای شستشوی چشم استفاده شود.
چای کوهی از نظر طب قدیم ایران، طبع (مزاج) گرم و خشک دارد، بنابراین برای درمان بیماری‌های ناشی از مزاج سرد و رطوبت زیاد مفید است

. برگ‌های این گیاه را کوبیده و پس از درآمدن آب از برگ‌ها این آب را روی نیش حشراتی مانند زنبور و دیگر حشرات گذاشته و مشاهده خواهید کرد که چه معجزه‌ای در درمان التهاب و تورم خواهد داشت و یا این که برای درمان و التیام زخم‌ها، سوختگی‌ها و جای نیش حشرات برگ‌های چای کوهی را پودر کنید و روی زخم‌های عمیق قرار دهید.

طرز تهیه دم‌نوش و جوشانده چای کوهی
برای تهیه دم‌نوش چای کوهی: یک قاشق مرباخوری از این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و با قاشق هم بزنید، سپس روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بماند تا دَم بکشد. آن را صاف و با کمی عسل میل کنید.
برای تهیه جوشانده چای کوهی: باید حدود یک قاشق چای‌خوری برگ و گل خشک این گیاه را در ۲ فنجان آب جوش بریزید و این ترکیب را آن‌قدر بجوشانید تا یک فنجان از آن باقی بماند.

موارد منع مصرف چای کوهی
. زنان باردار: پشمینه (کلکنه) چون کشنده جنین است زنان باردار مجاز به خوردن آن نیستند و حتی اگر بخور جوشانده این گیاه را در زیر رحم بدهند سبب سقط جنین خواهد شد.
. افرادی که قرص‌های ضدبارداری، آسم، سرماخوردگی و حساسیت استفاده می‌کنند.
. استفاده زیاد از چای کوهی برای افراد گرم مزاج مضر است و موجب خون‌آلود شدن ادرار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار