دکترای تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: پیروی از یک رژیم غذایی سالم باید به عنوان اصلی‌ترین پایه درمان بیماری فشارخون بالا قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 18 January 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: زهرا حسن زاده با بیان اینکه پرفشاری خون یک بیماری خاموش است و فرد ممکن است از بیماری خود مطلع نباشد، گفت: این بیماری یکی از بیماری‌های شایع در جوامع امروزی و عامل خطر نارسایی احتقانی قلبی و نارسایی مزمن کلیه است.

او گفت: عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در ایجاد پرفشاری خون دخیل است؛ بنابراین پیشگیری از این بیماری باید از دوران ابتدایی زندگی مدنظر قرار گیرد و در این میان حفظ وزن مناسب یکی از اقدامات مهم و ضروری در پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود.

دکترای تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: خطر پرفشاری خون در افرادی که نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵ و به ویژه بالاتر از ۳۰ دارند بیشتر است.

او گفت: نخستین اقدام رژیمی در کنترل فشارخون بالا محدود کردن میزان سدیم دریافتی است که توصیه می‌شود میزان نمک کمتری هنگام پخت به غذا اضافه شود و نمکدان از سفره حذف شود.

حسن زاده گفت: علاوه بر این در آماده سازی برخی از مواد غذایی، سدیم و یا نمک اضافه می‌شود که باید مصرف این مواد غذایی نیز محدود و یا حذف شود.

او گفت: غذا‌هایی نظیر انواع کنسروها، سوپ‌ها و غذا‌های آماده، سس سالاد، سویا سس، خردل، گوشت‌های نمک سود شده و دودی، گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، تنقلاتی مانند چوب شور، چیپس، پفک و کراکرها، آجیل شور، خیارشور، زیتون، آبغوره و ترشی که نمک به آن‌ها اضافه شده است، حاوی سدیم است.

دکترای تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: همچنین توصیه می‌شود مصرف نان، بیسکوئیت، کیک و شیرینی‌هایی که حاوی جوش شیرین یا بیکینگ پودر است، بسیار محدود شود.

 

او گفت: توصیه می‌شود افراد مبتلا به پرفشاری خون روزانه از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنند و دست کم پنج واحد میوه و سبزی در طول روز مصرف شود.

حسن زاده گفت: مصرف حبوبات و غلات کامل در رژیم غذایی این افراد قرار گیرد. مغز‌ها در صورتی که به شکل خام مصرف شود و به آن‌ها نمک اضافه نشود، توصیه می‌شود.

او گفت: شیر و لبنیات نیز به دلیل اینکه منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شود در کنترل فشار خون بالا نقش دارد و پیشنهاد می‌شود هر فرد از برنامه غذایی مناسب شرایط جسمانی و بیماری خود استفاده کند و در مصرف منابع غذایی، تنوع و تعادل رعایت شود.

برچسب ها: فشار خون ، رژیم غذایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار