کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه _۲۸ دی‌ماه- قمر طبیعی سیاره ما در مدار خود به دور زمین به دورترین نقطه خود از خورشید در فاصله ۰.۹۸۶۵ AU از خورشید منتقل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ 18 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرداظهار کرد: سه‌شنبه -۲۸ دی‌ماه- ماه در فاز بدر یا کامل قرار دارد و تقریباً هم‌زمان با غروب خورشید ساعت ۱۷:۴۱ در صورت فلکی سرطان طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم چهارشنبه در آسمان حضور دارد. ماه کامل ژانویه به دلیل صدای زوزه گرگ‌ها که در این زمان از سال بیشتر از هر موقع دیگری شنیده می‌شود «ماه گرگ» نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در گذشته اعتقاد بر این بود که گرگ‌ها در زمستان به دلیل گرسنگی زوزه می‌کشند؛ اما امروزه می‌دانیم که این حیوان‌ها به دلایل دیگری زوزه می‌کشند. به عنوان مثال، گرگ‌ها از صدا برای تعریف قلمرو یا هماهنگ شدن برای شکار استفاده می‌کنند. با این وجود، این نام ماندگار شد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: نام ماه‌های کامل از فرهنگ بومی آمریکا و اروپا گرفته شده است که با ویژگی‌های مشخص یک فصل خاص مرتبط است. زمانی که ماه را در آسمان می‌بینیم، ماه برای چند شب متوالی کامل است؛ اما از نظر نجومی در یک لحظه خاص، زمانی که دقیقاً ماه در مقابل خورشید قرار می‌گیرد، کامل می‌شود. ماهواره طبیعی ماه در ۲۸ دی ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۱۸ به فاز کامل یا بدر خواهد رسید.

ماه در اوج خورشیدی
وی تصریح کرد: سه‌شنبه -۲۸ دی‌ماه- قمر طبیعی سیاره ماه در مدار خود به دور زمین به دورترین نقطه خود از خورشید در فاصله ۰.۹۸۶۵ AU از خورشید منتقل می‌شود. این پدیده تقریباً هم‌زمان با رسیدن ماه به فاز بدر اتفاق می‌افتد و ماه ۱۵ روزه در این شب حدود ۹۸ درصد روشنایی دارد. در این زمان، زمین در فاصله ۰.۹۸۳۸ AU از خورشید قرار می‌گیرد و فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲۷ AU یا ۳۹۹ هزار کیلومتر است و تنها قمر زمین در صورت فلکی سرطان می‌درخشد.

پایان حرکت بازگشتی اورانوس
فخرایی‌فرد افزود: از دید ناظران زمینی، اورانوس سه‌شنبه -۲۸ دی‌ماه- به پایان حرکت رو به عقب خود می‌رسد و حرکت به سمت غرب را در میان صورت‌های فلکی‌، متوقف می‌کند و به جای آن به حرکت معمول به سمت شرق باز می‌گردد. این تغییر جهت، پدیده‌ای است که همه سیارات خارجی منظومه شمسی، چند ماه پس از عبور از تقابل به صورت دوره‌ای دچار آن می‌شود. حرکت بازگشتی سیارات به علت حرکت زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود. در واقع این پدیده را سرعت‌های نسبی زمین و سیاره رقم می‌زند.

وی اظهار کرد: هنگامی که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چشم‌انداز ما تغییر می‌کند و از دید زمینی‌ها سیارات برای مدتی تغییر مسیر می‌دهند و در جهت مخالف حرکت می‌کنند و دوباره به جهت اصلی خود باز می‌گردند؛ به طوری که به نظر می‌رسد آن‌ها در مسیر خود حلقه‌ای را در فضا ایجاد می‌کنند. امشب سیاره اورانوس با قدر ۵.۷ در صورت فلکی «حمل» با قرار دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار