ویتامین A یکی از ویتامین ‌های محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است؛ جذب منظم ویتامین A برای سلامت بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۲۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶ 18 January 2022

راضیه اسلامی نسب کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت:منبع غذایی ویتامین A در منابع حیوانی و گیاهی قابل دریافت است که شیر و لبنیات، تخم مرغ به ویژه زرده آن، جگر و روغن کبد ماهی از جمله منابع حیوانی این ویتامین به شمار می آید.

وی ادامه داد:میوه های زرد و نارنجی مثل، زردآلو، طالبی، انبه، آلو، هلو، پرتقال، هویج و کدو حلوایی، سبزی های دارای برگ سبز، مثل برگ چغندر، اسفناج، جعفری و سبزی های سبز سالادی مثل کاهو، فلفل دلمه ای سبز، و میوه و سبزی های قرمز رنگ، مثل گوجه فرنگی فلفل دلمه ای قرمز و توت فرنگی، از جمله منابع گیاهی این ویتامین مفید است.

نقش ویتامین A در ایمنی و سلامتی بدن:

بهبود بینایی

وجود ویتامین A برای تبدیل نور تابیده شده به چشم ‌ها به سیگنال قابل ارسال به مغز ضروری بوده و در واقع، یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین A، کاهش بینایی فرد در نور کم است که تحت عنوان شب ‌کوری شناخته می ‌شود، علاوه بر این‌، ویتامین A در محافظت از قرنیه نیز نقشی اساسی دارد.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

ویتامین A یک ماده اساسی برای رشد سلول ‌ها به حساب می‌آید، به همین دلیل می‌تواند نقش موثری در کنترل روند پیدایش و یا رشد سلول ‌های غیر طبیعی عامل ایجاد سرطان ایفا کند.

 

بهبود سیستم ایمنی بدن

مصرف ویتامین A رابطه ‌ای حیاتی با عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن دارد؛ این ویتامین سبب بهبود موانع مخاطی در چشم، ریه ‌ها، روده و اندام‌ های تناسلی شده که نقشی اساسی در جلوگیری از ورود باکتری‌ها و سایر عوامل عفونی ایفا می ‌کند؛ ویتامین A همچنین در تولید و عملکرد گلبول‌های سفید نیز موثر بوده که به پاکسازی باکتری ‌ها و سایر عوامل بیماری زا کمک می‌ کند.

 

بهبود سلامت استخوان

با اینکه از پروتئین، کلسیم و ویتامین D به عنوان مواد مغذی اصلی برای حفظ و بهبود سلامت استخوان یاد می ‌شود، اما مصرف ویتامین A به میزان لازم نیز در این امر حیاتی است؛ در واقع افراد دچار کمبود ویتامین A بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

 

تقویت رشد و تولیدمثل

مصرف ویتامین A برای حفظ سلامت دستگاه تولیدمثل چه در زنان و چه در مردان ضروری بوده و همچنین رابطه مستقیمی با کیفیت رشد جنین در طول دوران بارداری دارد؛ برخی مطالعات حاکی از آن است که کمبود ویتامین A سبب اختلال در تولید اسپرم در مردان و همچنین کاهش کیفیت تخمک گذاری در زنان می شود؛ در زنان باردار نیز ویتامین A در رشد بسیاری از ارگان‌ های جنین مثل سیستم عصبی، قلب، کلیه‌ ها، چشم ‌ها، ریه ‌ها و پانکراس‌ نقش موثری دارد.

 

بهبود سلامت پوست

از دیگر فواید ویتامین A درمان مشکلات پوستی است؛ این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد برای درمان آکنه و سایر بیماری های پوستی و چین و چروک مفید است‌.

 

 

برچسب ها: سلامتی ، ویتامین a
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار