سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اعلام تصویب متمم بودجه شهرداری این شهر، گفت: براین اساس، بودجه ۶۱۶۰ میلیارد تومانی شهرداری به ۹۲۷۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ 23 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی‌اکبر سلطانی در خصوص این مصوبه به خبرنگاران گفت: این افزایش به دلیل نیاز مبرم و عقب ماندگی مفرط شهر شیراز در حوزه های مختلف و بر اساس دیدگاه های کارشناسی که در جلسات مختلف با حضور اعضای شورا، شهردار، معاونان و کارشناسان مطرح شده صورت گرفته است.

سلطانی افزود: بخشی از این افزایش مربوط به افزایش فروش اوراق مشارکت می باشد که با پیگیری های جدی ۵۰۰ میلیارد به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد افزایش یافته است. که مزیت ویژه آن فرصت تعهد دولت در بازپرداخت ۵۰% اصل و سود آن است.

سخنگوی شورای شیراز با بیان اینکه بخش دیگری از این افزایش نیز با اتخاذ تصمیمات جدی مدیریتی مبنی بر ایجاد ظرفیت های جدید درآمدی در منابع مختلف بودجه شهرداری پیش بینی شده افزود: لازم است مدیریت شهرداری با تلاش در جذب سرمایه گذاران، توان اجرایی شهرداری را به صورت فزاینده ای افزایش دهد.

سلطانی در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از افزایش درآمد شهرداری مربوط به تحقق درآمدهای پایدار، نظیر درآمد ناشی از عوارض نوسازی، خودرویی و شغلی است، گفت: مبلغ بودجه افزایش یافته در سه بخش عمده هزینه می شود که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به هزینه های جاری نظیر مدیریت و نگهداری شهر شامل حفظ ونگهداری فضای سبز، جمع آوری پسماند و سایر مشاغل خدماتی است.

وی افزود: با عنایت به وجود تورم در کشور و رویکرد شورای ششم در پیشبرد عمرانی شهر، نرخ پیش بینی شده در بودجه اولیه کفاف اجرای برنامه های عمرانی را نداده و به همین جهت بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان به پروژه ها اختصاص تا به نتیجه پیش بینی شده در سال جاری برسند.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد از بودجه نیز به بازپرداخت بدهی بانکی و مطالبات پیمانکاران سابق شهرداری اختصاص یافته، میزان کل بدهی را ۵۶۰۰ میلیارد اعلام و اضافه کرد: سر رسید حدود ۱۱۰۰ میلیارد از کل بدهی امسال بوده و بیش از ۲۹۰۰ میلیارد از آن هم مربوط به مطالبات بانک‌ها بوده که از سوی شورای پنجم و شهرداری وقت برای پرداخت آنها اقدامی انجام نشده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شیراز با یادآوری اینکه استفاده از ظرفیت بانک ها برای پرداخت تسهیلات به پیمانکاران، از سال ۹۰ آغاز شده اما تا سال ۹۵ بازپرداخت سالانه و در سررسید بوده است، گفت: از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ به بعد تسهیلات دریافتی معوق شده و اراده جدی برای تسویه آن وجود نداشته است.

سلطانی گفت: متاسفانه از سال ۱۳۹۶ تا کنون صرفاً اصل وام و سود متعلقه و غیره تمدید و استمهال می‌شده که باید فکری جدی برای این مشکل یعنی بدهی شهرداری به بانکها کرد.

او گفت: قطعا باید باید این سئوال را پرسید که طی این سال‌ها به چه دلیل بدهی‌های بانکی صرفا استمهال شده و به ازای هر بار استمهال، ۶ درصد به سود تسهیلات اضافه می‌شده است. به همین دلیل امروز با یک بدهی با سود بیش از ۳۰ درصد مواجه هستیم. این هزینه‌ایست که از جیب مردم پرداخت می‌شود و مسئولان وقت باید پاسخگو باشند.

سخنگوی شورای شیراز، ضمن انتقاد از مسئولان مدیریت شهری سابق، به دلیل انباشت بدهی بانکی، گفت: امیدوار هستیم که طی این دوره شورا و مدیریت شهری، تدابیر لازم برای تسویه تسهیلات اندیشیده و بدهی ادوار چهارم و پنجم شورای شهر شیراز پرداخت شده و در صورت استفاده از وام های جدید مصوبات لازم برای پرداخت به موقع آنها، در دستور کار باشد.

برچسب ها: بودجه ، شهرداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار