شیراز شهر زیبایی است که در همه‌ی فصل‌ها پذیرای گردشگران است. با این وجود در اطراف شهر شیراز، شهری به نام سپیدان هست که فاصله‌ی آن تا شیراز، کمتر از فاصله‌ی پاسارگاد تا شیراز است یعنی ۷۷ کیلومتر. در این شهر یک پیست اسکی معروف وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۲۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲ 24 January 2022

احتمالاً از هر کسی بپرسید که بهترین زمان برای سفر به شیراز کی است می‌گوید فصل بهار و ماه اردیبهشت. هوای مطبوع و عطر بهار نارنج‌ها در شهر آنقدر فوق‌العاده است اما اینگونه نیست که تنها زمان مناسب برای سفر به شیراز اردیبهشت باشد. بسته به سلیقه و علاقه‌تان می‌توانید در زمان‌های مختلف از این شهر دیدنی و اطراف آن لذت ببرید. این مطلب را بخوانید تا دیدگاه متنوعی در مورد بهترین زمان سفر به شیراز داشته باشید.

آب‌وهوای شیراز در فصل‌های مختلف چگونه است؟
شیراز در اقلیم گرم‌وخشک واقع شده و هوا معمولاً از رطوبت کمی برخوردار است. بارندگی در این شهر کم است و در بهار باران‌های پراکنده، حال‌وهوای رمانتیکی به شیراز می‌دهد و چند قطره باران که بوی خاک را با بوی بهار نارنج در هم می‌آمیزد، گردشگران را سر ذوق می‌آورد. به دلیل معتدل بودن هوا باغ‌های زیبای شهر پر از سرسبزی و شکوفه می‌شوند و همه‌جا غرق در گل می‌شود. تابستان‌های شیراز اما گرم و خشک است و اگر قصد لذت بردن از هوای طبیعی را دارید و اهل کولر نیستید، گرما می‌خورید.

هر چند بهار شیراز بسیار معروف است اما پاییز نیز از نظر آب‌وهوایی دست‌کمی از بهار ندارد. هوای نسبتاً خنک و باران‌های پراکنده، ریزش برگ‌های درختان در فصل پاییز که به پادشاه فصل‌ها معروف است. زمستان شهر سردی در شیراز است و ممکن است گاهی در این شهر شاهد برف باشید اما برف به اندازه‌ای نیست که برای گشت‌وگذار در شهر و اطراف آن اختلال ایجاد کند.

با جاهای دیدنی شیراز آشنا شویم
 اگر جاهای دیدنی مختلف شهر را بشناسید به راحتی می‌توانید برای گشت‌وگذار در آن برنامه‌ریزی کنید. بر اساس این دسته‌بندی جاهای دیدنی شهر شیراز عبارتند از:

باغ‌ها: شهر شیراز دارای هشت باغ مهم است که باید آنها را ببینید. از باغ ارم باید به خاطر درختان سروناز و نارنج و گل‌های رزش بازدید کرد، باغ جهان‌نما به دلیل شباهتش به باغی مشابه در سمرقند مشهور است، باغ دلگشا به خاطر درختان نارنج و عمارتی که در وسطش قرار دارد دیدنی است، باغ عفیف آباد یا گلشن هم فضای زیبایی دارد و هم یک موزه در ساختمان آن قرار دارد، باغ نارنجستان قوام به دلیل ساختمان‌ زیبای اندرونی و سرسبزی زیبای بیرونی‌اش ارزش بازدید را دارد، باغ هفت تنان در شمال آرامگاه حافظ که مقبره‌ی هفت نفر از عارف بزرگ را در خود جای داده است، باغ نظر که عمارت کلاه فرنگی و موزه‌ی پارس در آن واقع شده‎اند.
مکان‌های تاریخی: یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی شهر شیراز تخت جمشید است که در نزدیکی مرودشت واقع شده است نقش رستم آرامگاه چند پادشاه هخامنشی است و در ۶ کیلومتری تخت جمشید قرار دارد. خانه‌های تاریخی درون باغ‌ها هر کدام از بناهای تاریخی شهر شیراز هستند. حمام وکیل، بازار وکیل و مدرسه‌ی خان را نیز می‎توان در زمره‎ی مکان‌های تاریخی شیراز دانست. آرامگاه حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی نیز از جمله جاذبه‎های گردشگری تاریخی شهر قرار دارند.
اماکن مذهبی شیراز عبارتند از: مسجد جامع عتیق، مسجد نصیرالملک، آرامگاه علی‌ابن حمزه، مسجد وکیل، بارگاه سید میر محمد، بارگاه سید علاءالدین حسین و شاه‌چراغ.
موزه‌ها: شیراز موزه‌های زیادی دارد که از آن جمله می‎توان به موزه‎ی تخت جمشید واقع در تخت جمشید، موزه‎ی پارس واقع در باغ نظر، موزه‏ی تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز، موزه‎ی هنرهای تجسمی شیراز در خانه‎ی فروغ‌الملک موزه‎ی شاه‌چراغ، موزه‎ی حمام وکیل، موزه‎ی مشاهیر شیراز در خانه‌ی زینت‌الملک، موزه‎ی نظامی شیراز در باغ عفیف‌ آباد، موزه‌ی لباس‌‎های سنتی و آیینی شیراز در خانه‎ی صالحی، موزه‏ی سنگ شیراز در باغ هفت تنان، موزه‎ی موسیقی شیراز و موزه‎ی عبرت در باغ عفیف‌آباد اشاره کرد.


سفر بهاری به شیراز
اگر قصد سفر بهاری به شیراز را دارید به شما تبریک می‌گوییم. شما یک فرد رویایی و رمانتیک هستید. در این فصل باغ‌های شیراز مانند باغ نارنجستان قوام، عمارت شاپوری، باغ دلگشا، باغ ارم، باغ عفیف‌آباد به همراه آرامگاه شاعران بزرگ شیرازی یعنی سعدی و حافظ بسیار دیدنی هستند. سرسبزی این باغ‌ها به ویژه باغ ارم با گونه‌های فراوان گیاهی‌اش، شما را شگفت‌زده می‌کند.

در ابتدای فصل بهار که باران‌های موسمی در حال باریدن هستند و گل‌ها و درختان در حال شکوفه دادن و جوانه ‌زدن هستند، همه چیز به رنگ سبز روشن است زیرا مادر طبیعت در حال زایش و باروری است. در میانه‌ی فصل درختان شکوفه داده و رنگ و بوی شهر پر از زیبایی سرمست‌کننده است. در خرداد نیز که آرام آرام هوا رو به گرمی می‌رود اما آنقدر گرم نشده است که امکان گشت‌وگذار وجود نداشته باشد، بازدید از آثار باستانی شهر شیراز و جاذبه‌های گردشگری اطرافش می‌تواند برای شما جذاب باشد.

در تابستان به دیدن جا‎های سرپوشیده بروید
درست است که تابستان هوای شیراز گرم است اما نه آنقدر گرم که خود را از سفر به این شهر زیبای رویایی محروم کنید. برخی از بهترین خاطرات شما در شیراز در تابستان شکل می‌گیرد. مثل رفتن شبانه به آرامگاه حافظ و سرمست شدن از عطر محبوبه‌های شب محوطه‌ی آن و یا رفتن به بازارها و مراکز خرید سرپوشیده‌ای که شاید در فصل‌های دیگر در لیست آخر تفریحات شما قرار بگیرند.

اگر قصد بازدید از جاذبه‌های تاریخی مانند تخت جمشید (با ۶۳ کیلومتر فاصله)، نقش رستم و نقش رجب (با ۶۸ کیلومتر فاصله) و پاسارگاد (با ۱۱۸ کیلومتر فاصله) را داشتید، می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که عصرها و در خنکی هوا به این مکان‌ها بروید. در غیر اینصورت می‌توانید به بازار وکیل بروید که معماری آن به گونه‌ای است که در تابستان‌ها هم به اندازه‌ی کافی خنک است، عرقیجات خنک و بسیار خوشمزه را نوش جان کنید و سوغاتی بخرید.

 

پادشاه فصل‌ها در شیراز
باغ‌های زیبای این شهر در پاییز هر یک به نوعی خودنمایی می‌کنند. راه رفتن روی برگ‌هایی که رقصان از آسمان بر سر شما می‌ریزند و زیر پای شما خش خش می‌کنند، به آن اندازه جذاب است که هر کسی را سر ذوق می‌آورد و عاشق می‌کند.

علاوه بر این شما می‌توانید از جاهای مختلف شهر مثل دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی، ارگ کریمخانی، حمام وکیل و تمام ساختمان‌هایی که در درون باغ‌های زیبای شهر قرار دارند، دیدن کنید. البته پاییز شیراز آنقدر سرد نیست که نتوانید به حافظیه بروید و فال حافظ بگیرید و یک فالوده‌ی شیرازی نوش جان کنید.

 

تفریحات زمستانی در شیراز چیست؟
شیراز شهر زیبایی است که در همه‌ی فصل‌ها پذیرای گردشگران است. با این وجود در اطراف شهر شیراز، شهری به نام سپیدان هست که فاصله‌ی آن تا شیراز، کمتر از فاصله‌ی پاسارگاد تا شیراز است یعنی ۷۷ کیلومتر. در این شهر یک پیست اسکی معروف وجود دارد که با یک سفر یک ساعته به سپیدان به آن می‎رسید. این پیست از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی در ایران به شمار می‎آید. در پیست اسکی پولاد کف تجهیزات اسکی اجاره داده می‎شود و مربیان اسکی به افراد مبتدی تا حرفه‌ای آموزش می‌دهند. علاوه بر اسکی شما می‌توانید سوار بر تله کابین، تله اسکی، موتور برفی و قایق‌های پدالو بشوید و تفریح خود را به حد اعلا برسانید. در اطراف این پیست اسکی رستوران، کافه، هتل و مهمان‌سرا نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار