شناسایی مبتلایان سویه جدید اومیکرون در شهرهای جنوب فارس هم رشد گرفته و مسئولان امر و دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش نسبت به بحرانی شدن وضعیت در روزهای آینده ابراز نگرانی کرده اند.
کد خبر: ۱۰۲۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ 30 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: شناسایی مبتلایان سویه جدید اومیکرون در شهرهای جنوب فارس هم رشد گرفته و مسئولان امر و دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش نسبت به بحرانی شدن وضعیت در روزهای آینده ابراز نگرانی کرده اند.

کلاس های حضوری در مدارس شهرستان لارستان روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در همه مقاطع تعطیل شده اند و البته مسئولان امر در حال اتخاذ تدابیر لازم و اعمال محدودیت های جدید در مناطق پرخطر هستند.

فرماندار شهرستان گراش با ابراز نگرانی نسبت به روند فزاینده مبتلایان در این شهرستان گفت: ۱۶۸ نفر در شبانه روز گذشته به کرونا مبتلا شده اند که تاکنون در این شهرستان این تعداد مبتلا در یک روز بی سابقه بوده است.

مجید غلام پور اظهار داشت: بر اساس اعلام مسئولان دانشکده علوم پزشکی گراش هم اینک این شهرستان به لحاظ رنگ بندی در وضعیت نارنجی قرار دارد که بدون شک ادامه این روند طی روزهای آینده وضعیتی بحرانی تر را برای این منطه رقم خواهد زد.

وی بیان کرد: شمار مبتلایان به سویه جدید اومیکرون در گراش صعودی روزافزون گرفته و این در حالی است رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.

او افزود: وجود چنین وضعیتی و ادامه این موج شکننده به طور حتم شهرستان گراش را در روزهای آینده وارد موج ششم کرونایی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی در کاهش ابتلا به کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اضافه کرد: آب و هوای خوش و معتدل این روزهای گراش هم تا حدود زیادی موجب افزایش اجتماعات در فضاهای بسته شده که با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی امکان افزایش مبتلایان به کرونا در شهرستان وجود دارد.

فرماندار گراش گفت: در صورت ورود به موج ششم و کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی مجبور هستیم که محدودیت های شدید کرونایی را بار دیگر در شهرستان اعمال کنیم.

وی بیان کرد: تجربه چند ماهه مقابله با این بیماری نشان داد که عادی انگاری و کاهش حساسیت‌ها نسبت به کرونا خطرناک است و به طور قطع واکنش سریع با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون مانع از غافلگیری در پیک ششم کرونا می شود.

غلام‌پور بر تشدید نظارت ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد و افزود: نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ادارات، اصناف و بازاریان و اماکن عمومی افزایش خواهد یافت و با متخلفان که سلامت جامعه را تهدید می کنند طبق قانون و مقررات برخورد خواهد شد.

کارکنان و بازاریان بدون کارت واکسن حق فعالیت ندارند

فرماندار گراش با بیان اینکه حضور کارمندان در ادارات و نهادهای این شهرستان بدون کارت واکسن ممنوع است، گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا کارمند اداره دولتی یا بخش خصوصی که واکسن نزده باشد از ادامه کارش جلوگیری می‌شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلفند کارکنان خود را در این خصوص کنترل و از ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک و کارت واکسن خوداری کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس برسی های انجام شده برخی از اصناف و بازاریان هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند، افزود: افرادی که واکسن کرونا زده‌اند، می‌توانند در اصناف فعالیت کنند و با اصنافی که واکسینه نشدند برخورد جدی می‌شود و فعالیت آنها منوط به دریافت واکسن است.

وی با اشاره به افزایش مراکز واکسیناسیون در شهرستان نیز گفت: ۹۰ درصد جامعه هدف شهرستان گراش دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و با توجه به انتظار پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون مرکز تجمعی واکسن در شهرستان هم اینک افزایش یافته و به ۱۱ مرکز رسیده است.

فرماندار گراش با بیان این که تزریق دُز سوم واکسن کرونا مقاومت بدن را در مقابله با ویروس کرونا بیشتر می‌کند بر افزایش پوشش تزریق واکسن تاکید کرد و افزود: تنها ۳۱ درصد از شهروندان دُز سوم را دریافت کردند.

غلام پور گفت: اتباع خارجی مقیم شهرستان همانند سایر شهروندان باید تزریق واکسن داشته باشند زیرا آنان کارگران و نیروهای شرکت‌ها هستند که باید کارفرمایان با هماهنگی و کمک دانشکده علوم پزشکی، تزریق نوبت سوم واکسن را انجام دهند.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای بدون مجوز ستاد مبارزه با کرونا قابلیت اجرایی ندارد، افزود: برای برگزاری هر گونه مراسم رعایت دستورالعمل های بهداشتی الزامی است و هیچ دستگاهی در شهرستان‌ حق صدور مجوز برای برگزاری تجمعات را ندارد و تنها با توجه به وضعیت رنگ بندی و شرایط و تصمیم ستاد کرونا مجوز صادر می‌شود.

کرونا در لارستان، خنج و اوز هم اوج گرفت

معاون بهداشتی دانشکده پزشکی لاستان هم اعلام کرد که وضعیت در شهرستان های زیر مجموعه این دانشکده شامل لارستان، خنج و اوز همچنان شکننده و نگران کننده تر از گذشته شده است.

وحید یگانه اظهار داشت: هم اینک ۲۰ شهر و روستای این شهرستان در وضعیت فوق قرمز و قرمز و یا نارنجی کرونایی قرار گرفته اند و در صورت ادامه این روند باید محدودیت های شدیدتری نسبت به برخی صنوف و مجموعه های اداری و اماکن عمومی اعمال شود.

وی بیان کرد: البته با توجه به موج فزاینده شمار مبتلایان و سویه جدید اومکیرون در کشور ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیمات و تدابیر لازم را خواهد اندیشید و به طور حتم طی روزهای آینده شاهد اعمال محدودیت های شدیدتری در حوزه های مختلف خواهیم بود.

وی میزان درصد واکسیناسیون در شهرستان های لارستان، خنج و اوز را نیز تاکنون در مرحله اول حدود ۸۷ درصد و در دُز دوم ۷۲ درصد عنوان کرد و از مردم و شهروندان خواست که با تزریق واکسن،ایمنی را جدی بگیرند؛ چون سخت گیری ها و محدودیت های بیشتری بر اساس تاکید و مصوبه ستاد مدیریت کرونا شهرستان برای افراد واکسن نزده اعمال خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: میزان دریافت واکسن در دُز سوم در شهرستان های لارستان، خنج و اوز کمتر از ۲۳ درصد گزارش شده که این وضعیت چندان رضایت بخش نیست.

یگانه ادامه داد: هم اینک منطقه لارستان با توجه به وضعیت کنونی و افزایش میزان مبتلایان وارد پیک ششم کرونایی شده است و باید محدودیت های شدیدتر و برنامه ریزی منسجم تری برای کاهش روند مبتلایان بهبود این شرایط اعمال شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار